محدودیت های اینترنت

محدودیت های اینترنت ادامه دار خواهد بود؛ مجلس به دنبال جرم انگاری فعالیت در فضای مجازی

نمایندگان مجلس به دنبال تشدید محدودیت های اینترنت هستند و حتی گفته می‌شود قصد جرم انگاری فعالیت در فضای مجازی دارند.

مدت‌هاست که بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی به نام صیانت را مطرح کرده‌اند و سعی می‌کنند با کمک این ماجرا دسترسی مردم کشور به اینترنت و فضای مجازی را محدود و حتی جرم انگاری کنند. هفته گذشته باخبر شدیم که پس از یک دوره وقفه کوتاه مدت، برخی اعضای فعال این طرح تحرکاتی داشته و تلاش کرده‌اند مجدداً صیانت را به راه بیندازند.

تشدید محدودیت های اینترنت

در وضعیت آشفته کنونی که شبکه های اجتماعی مهمی نظیر واتساپ و اینستاگرام فیلتر است و اینترنت بین الملل با محدودیت‌هایی مواجه شده، پیگیری طرح صیانت مشکوک به نظر می‌رسد. البته هنوز جزئیات طرح جدید صیانت از سوی نمایندگان مجلس منتشر نشده، ولی به گفته یکی از اعضای آن هر آنچه برای محدودسازی اینترنت مد نظر تندروهای مجلس بوده رخ داده و هم‌اکنون آقایان تندرو مجلسی به دنبال جرم انگاری فعالیت در فضای مجازی هستند.

بنا بر گفته‌های مذکور به نظر می‌رسد محدودیت‌های فعلی موجود در اینترنت و پلتفرم‌های خارجی همچنان ادامه یابد و حتی فعالیت برخی از کاربران به عنوان جرم شناخته شده و مجازات برای آن در نظر گرفته شود. می‌دانیم که دو ماه است وضعیت پهنای باند اینترنت بین الملل به پایین‌ترین میزان خود رسیده و صدای خیلی‌ها را درآورده است.

محدودیت های اینترنت

با این اوصاف نمایندگان مردم در مجلس بی‌توجه به چنین اتفاقاتی پایشان را روی خرخره موکلان خود گذاشته و روز به روز شرایط را برای آنها سخت‌تر می‌کنند. البته عده‌ای از آقایان مسئولیت خود را سلب کرده و به شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده‌اند در خصوص این فضا و قانون‌گذاری آن اختیار تام دارد.

یکی دیگر از اقدامات مهم نمایندگان مجلس، فرصت و فضای بیشتر دادن به پیام رسان های داخلی در جهت تحقق اهداف دولت است. آنها اعلام کرده‌اند برای گسترش و توسعه پیام رسان‌های داخلی قانون‌گذاری خواهند کرد و بنا بر اعلام نماینده ورامین در مجلس، تقویت پیام رسان‌های داخلی هدف کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی و در دستور کار است. در همین راستا حسین نوش آبادی که عضو کمیسیون امنیت ملی و طرح صیانت است، گفته:

دشمنان، خدمات مسئولان و کار‌های مهمی را که انجام گرفته است، با سیاه‌نمایی در فضای مجازی و حقیقی، وارونه جلوه می‌دهند. تولید محتوا‌های مناسب درباره عملکرد کار‌های بزرگ انجام گرفته اکنون یک وظیفه است و برای جنگ ترکیبی صورت گرفته توسط دشمن باید برنامه داشته باشیم. بنده عضو کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی هستم و هدف این کمیسیون رشد و ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی است که هم‌اکنون بعضی از نشانه‌های پیشرفت آن مشاهده می‌شود و از هفته آینده جلسات تکمیلی آن ادامه پیدا خواهد کرد.

محمد باقری، نماینده مردم بناب در مجلس پس از اظهارنظر نوش آبادی تأکید کرده بود که در شرایط کنونی کشور باز کردن مجدد چنین موضوع‌های حساسی به صلاح نیست. علاوه بر این تیر ماه سال جاری بود که مشاور وزیر کشور طی نامه‌ای به مقامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود فیلترینگ هوشمند را هر چه سریع‌تر راه‌اندازی کنند.

با توجه به شرایط کنونی و وضعیت افتضاحی که برای کسب و کار مردم در فضای مجازی و اینترنت به وجود آمده، نمایندگان مردم به این نتیجه رسیده‌اند باید فشار را بیشتر کنند. کمیسیون مشترک اگرچه منحل شده، ولی به نظر می‌رسد اعضای آن سعی دارند به هر قیمتی که شده یک بار دیگر آن را احیا نمایند.

در واقع معاون قوانین مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود کار کمیسیون مشترک با موافقت اکثریت آرای نمایندگان در صحن غیر علنی به پایان رسیده است. یکی دیگر از اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت گفته:

اکنون کمیسیون مشترک هیچ فعالیتی نداشته، اما اگر بنا باشد تا اتفاق جدیدی در حوزه نظام‌بخشی به فضای مجازی رخ دهد، باید در قالب یک طرح جدید و اخذ نظر از صحن مجلس باشد.

محدودیت های اینترنت

به گفته علی اصغر عنابستانی، آنچه در مجلس پیرامون طرح نظام بخشی به فضای مجازی رخ داد این بوده که کمیسیون مشترک کلیات این طرح را به تصویب رساند، اما هیئت‌رئیسه مجلس این فرایند تصویب را خلاف قانون تلقی کرد. اکنون دو بحث وجود دارد؛ آیا اکنون کمیسیون مشترک می‌تواند مجددا شروع به کار کند؟ وی همچنین اضافه کرد:

بر اساس آیین‌نامه از آنجا که سه ماه کمیسیون فرصت در اختیار داشته تا کلیات این طرح را تصویب کند و از این بازه زمانی گذشته است، دیگر کمیسیون نمی‌تواند کار خود را آغاز کند. اگر قرار باشد این کمیسیون مجددا شروع به کار کند باید دوباره از صحن مجلس مجوز گرفته شود و طرحی جدید در قالب اصل 85 به این کمیسیون سپرده شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس همچنین تأکید کرده یک بحث دیگر این است که علت عدم تصویب کلیات این طرح ظرف سه ماه این بوده که مرکز پژوهش‌ها در ارائه گزارش تأخیر داشته است؛ بنابراین کمیسیون مجوز دارد که مجددا تشکیل شود. اما فعلا کمیسیون مشترک تعطیل است و اگر قرار باشد اتفاق جدیدی در حوزه نظام‌بخشی به فضای مجازی رخ دهد حتما باید در قالب طرح جدیدی دنبال شود که صحن مجلس نیز باید درباره آن نظر بدهد.