سوپر کامپیوتر ساخته دانشجویان آمریکایی

دو دانشجو آمریکایی در اتاق خودشان سوپر کامپیوتر ساخته‌اند

دو دانشجوی دانشگاه مدتیست جنوبی در تگزاس آمریکا توانسته‌اند یک سوپر کامپیوتر بسازند؛ اما این ابر رایانه جمع‌وجور چه توانایی‌هایی دارد؟

دانشجویان دانشگاه مدتیست جنوبی در شهر دالاس ایالت تگزاس ایالات متحده آمریکا با ترکیب 16 ماژول Nvidia Jetson Nano، یک سوئیچ شبکه، چند منبع برق و فن خنک‌کننده موفق به ساخت یک «بچه سوپر کامپیوتر» شده‌اند. خوشه نهایی آنقدر جمع و جور است که بتوان آن را به راحتی روی میز قرار داد و به عنوان یک ابزار آموزشی به کار گرفته خواهد شد.

سوپر کامپیوتر ساخته دانشجویان آمریکایی

دو دانشجو بعد از دریافت کمک‌هزینه‌ای مختصر، طی 4 ماه این سوپر کامپیوتر یا ابر رایانه را از پایه ساختند. آن‌ها کیس اکریلیک، بیش از 60 کابل برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر و منابع برق را هم با دست ساخته‌اند. در این مسیر، درباره سیم لخت کردن، شبکه‌سازی و بُرنده‌های لیزری یاد گرفته‌اند. این کامپیوتر در ابتدا مجموعه‌ای از ماژول‌های Jetson Nano به حساب می‌آمد که برای گرماگیری آن از جعبه‌های مقوایی استفاده می‌شد، ولی حالا به کامپیوتری فوق قدرتمند زیر پوشش یک کیس اکریلیک تبدیل شده که در کارگاه دانشگاه با برش لیزری تهیه شده است.

سوپر کامپیوتر ساخته دانشجویان آمریکایی

«اریک گودات» (Eric Godat)، رئیس تیم تحقیقات و علم داده‌ها در سازمان IT داخلی دانشگاه مدتیست جنوبی می‌گوید که این پروژه را برای نمایش زیر و بم خوشه کامپیوتر کلید زدند. همچنین این نکته را خاطرنشان کرده است که این سوپر کامپیوتر لزوماً نباید یک بستر محاسباتی واقعی باشد. در حقیقت، این خوشه کوچک نقش یک ابزار آموزشی کارآمد را بر عهده دارد که به لطف آن دانشجویان می‌توانند در زمینه‌های مختلف نظیر سیم لخت کردن، مدیریت یک سیستم فایل موازی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای خوشه‌ای آزمون و خطا کنند.

سوپر کامپیوتر ساخته دانشجویان آمریکایی

کیت Jetson Nano مجهز به یک پردازنده مرکزی 4 هسته‌ای 64 بیتی ARM، واحد پردازش گرافیکی انویدیا مکسول 128 هسته‌ای و 4 گیگابایت رم به علاوه سوکت‌های USB، اترنت، HDMI و M.2 است. ضمن اینکه از یک GPIO با 40 پین بهره می‌برد و معمولاً بر پایه نسخه‌ای از سیستم عامل Ubuntu مختص به سخت‌افزار خود کار می‌کند. محیط نرم‌افزاری این سوپر کامپیوتر همچنان در دست توسعه قرار دارد و با بهره‌گیری از Nvidia Jetpack برای فعالیت‌های مربوط به یادگیری ماشین در مقیاس محدود ساخته می‌شود.