موتور بهبود یافته تیبا

موتور بهبود یافته تیبا ، پیشرانه سهند و اطلس سایپا خواهد شد

موتور M15GSI به عنوان موتور بهبود یافته تیبا قرار است در سهند و اطلس سایپا به کار گرفته شود. در ادامه با مشخصات و مزایای این پیشرانه آشنا خواهیم شد.

شرکت مگا موتور در نمایشگاه قطعات و لوازم یدکی 1401 از دو پیشرانه M15GSI و ME16 پرده برداشت که پیشرانه ME16 مدل سایپایی پیشرانه TU5 پلاس محسوب می‌شود، اما پیشرانه M15GSI نسبت به M15 کاملا ارتقا پیدا کرده و اکنون عملکرد بهتری را به همراه خواهد داشت.

همچنین سایپا قصد دارد با توقف کامل تولید موتور M15، از این پس موتور M15GSI که به عنوان موتور بهبود یافته تیبا شناخته می‌شود را روی محصولات خود از جمله سهند و اطلس نصب کند. در ادامه با مشخصات و مزایای این پیشرانه جدید آشنا خواهیم شد.

آشنایی با موتور بهبود یافته تیبا

موتور بهبود یافته تیبا

موتور M15GSI به عنوان نسخه بهبود یافته موتور M15 تنفس طبیعی محسوب می‌شود که مهندسان با اعمال تغییرات در بخش‌های اصلی توانستند آن را ارتقا دهند. مواردی چون تغییر در سیستم تزریق سوخت، تغییر در سیستم جرقه‌زنی، اضافه شدن هدرز و اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به عنوان تغیرات اصلی این پیشرانه نسبت به قبل به شمار می‌روند.

گفتنی است تغییر تزریق سوخت و تغییر سیستم جرقه زنی به معنای تغییر کلی عملکرد آنها نبوده و فقط برنامه‌ریزی و زمان‌بندی آنها تغییر پیدا کرده است. موتور M15GSI به واسطه تغییراتی که اعمال شده اکنون می‌تواند 2 اسب بخار قدرت و 7 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری را به تولید برساند. در واقع این پیشرانه قدرتی برابر با 89 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متر را به همراه دارد.

برتری‌های موتور M15GSI 

اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و هدرز باعث شده تا در حین عملکرد هم آوانس و ریتارد موتور انجام شود و هم گازهای حاصل از احتراق به آسانی خارج شوند. چنین تغییراتی باعث خواهد شد پدیده روبش هم با شدت بیشتری اتفاق بی‌افتد.

موتور بهبود یافته تیبا

علاوه بر این، نمودار گشتاور تولیدی پیشرانه M15GSI به سمت دورهای پایین‌تر رسیده و این پیشرانه قادر است در دورهای پایین‌تر بیشترین گشتاور را تولید کند که باید این موضوع را مهم‌ترین تغییر آن دانست. در واقع نمودار گشتاور این موتور در دورهای پایین‌تر از موتور قبلی بیشتر است؛ به بیانی دیگر موتور M15 می‌تواند در دور 2000 گشتاور حدود 100 نیوتن‌متر را به تولید برساند، اما موتور M15GSI در دور موتور 2000 گشتاور حدود 115 نیوتن‌متر را تولید خواهد کرد.

در حال حاضر مشخص نیست از پیشرانه M15GSI چه زمانی در محصولات سایپا استفاده خواهد شد، اما طبق شنیده‌ها از سال آینده قرار است تولید پیشرانه M15 متوقف و به جای آن از پیشرانه M15GSI در محصولات جدید سایپا از جمله سهند و اطلس استفاده شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*