کسب‌وکارهای اینترنتی

جزئیاتی جدید از طرح حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی

به تازگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی یک فراخوان، شرایط حمایت از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی را منتشر کرده است؛ کدام کسب‌وکارها شامل طرح حمایتی می‌شوند؟

حالا که بحث رفع فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، دولت تمام تمرکز خود را به حمایت از سکوهای داخلی و بردن کسب‌وکارهای اینترنتی روی آن‌ها اختصاص داده است. در همین راستا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضوابط و شرایط پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهایی که شامل حمایت می‌شوند را طی یک فراخوان منتشر کرده است.

طبق بندهای اصلی این فراخوان، طرح حمایتی به سه دسته شاخص اصلی تقسیم می‌شود. این سه دسته عبارت‌اند از: شاخص‌های پذیرش عمومی پلتفرم برای کاربران، شاخص‌های پذیرش عمومی پلتفرم برای کسب‌وکارهای اینترنتی و شاخص‌های مرتبط با قابلیت‌های نرم‌افزاری و فنی.

پلتفرم‌هایی که خواهان دریافت طرح حمایتی هستند می‌توانند با مراجعه به پرتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به آدرس ict.gov.ir به اسناد این فراخوان دسترسی پیدا کنند و پس از ارزیابی اولیه، برای ارسال اسناد و مدارک ثبت شده به آدرس پست الکترونیک platform@ict.gov.ir مراجعه نمایند.

کدام پلتفرم‌ها مشمول طرح حمایتی می‌شوند؟

طبق اعلام وزارت ارتباطات، پلتفرم‌هایی مشمول حمایت‌های آیین‌نامه حمایتی خواهند شد که با ارائه اسناد مثبته بیش از 65 درصد امتیازات ارزیابی را کسب کنند. علاوه بر این، پلتفرم‌هایی که موفق به کسب 50 تا 65 درصد امتیازات ارزیابی شوند نیز طبق ‌آیین‌نامه‌های مربوطه امکان بهره‌مندی از برخی حمایت‌های این طرح را خواهند داشت.

‌آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی در هفته‌های گذشته توسط عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات کشور رونمایی شد. طبق گفته‌های زارع‌پور، چیزی که باعث سرعت بخشیدن به روند این مصوبه شده، اعمال محدودیت در دو ماه اخیر برای پلتفرم‌های اینستاگرام و واتساپ بوده است.

به گفته وزارت ارتباطات، این آیین‌نامه خدمات و امتیازات متنوعی را برای سکوهای مشمول و کسب‌‌وکارهای اینترنتی در نظر گرفته و دارای 14 ماده و 30 نوع حمایت است. به عنوان مثال در بخشی که «اعتباربخشی به کسب‌وکارهای اینترنتی و کاربران» نام دارد، پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهایی که احراز هویت می‌شوند، امکان دریافت نشان ویژه یا همان تیک آبی را خواهند داشت؛ این قابلیت برای عموم کاربران هم در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی برای پلتفرم‌های مشمول در نظر گرفته شده، حضور سکوها در پارک‌های علم و فناوری و استفاده از مزایای استقرار در این اماکن است. در همین راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است شرایط پذیرش و استقرار دفترهای اصلی و شعب پلتفرم‌های مشمول را در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات یا شعب استانی آن فراهم کند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا طرح حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی و پلتفرم‌های داخلی می‌تواند جمعیت کثیری از مردم را به سمت سکوهای بومی و ایجاد کسب‌وکار روی آن‌ها بکشاند یا خیر؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*