تویوتا fj45

چرا آفرود بازان همچنان عاشق تویوتا FJ45 هستند؟

با از گذشت 6 دهه از تولید اولین سری تویوتا FJ45، این آفرودر افسانه‌ای هم‌چنان یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین خودروهای سری لندکروزر است.

با نگاهی به تاریخچه خودروهای تولیدی تویوتا، ویژگی‌هایی نظیر دوام و اطمینان بالا و کاربردی بودن به ذهن خطور می‌کند. در این میان، تویوتا لندکروزر FJ45 به خوبی قابلیت‌های مذکور را در خود جای داده است. با فروش جهانی بیش از 10 میلیون دستگاه، صرفا کلاسیک خواندن سری Land Cruiser کم‌لطفی در حق آن است. ردپای لندکروزر تقریبا در تمامی نقاط جهان وجود دارد و فاتح مناطقی ناهموار بوده که تقریبا برای هر خودروی دیگری غیرقابل دستیابی است. تویوتا لندکروزر مورد علاقه افرادی است که به دنبال کشف زیستگاه‌های دورافتاده بوده و عازم سفرهای خطرناک هستند. مردم به خوبی می‌دانند که لندکروزر وسیله‌ نقلیه‌ای است که آنها را به مقصد می‌رساند.

تویوتا fj45

تویوتا لندکروزر FJ45 در بین سال‌های 1963 تا 1967 تولید شد. با وجود عمر کوتاه، اما این آفرودر محبوب تاثیری تاریخی از خود برجای گذاشت. از آنجایی که تویوتا FJ45 از بادوام‌ترین شاسی‌بلندهای کلاس خود محسوب می‌شود، در طول زمان چیزی بیش از یکپارچگی و پایداری را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورد. این مدل در سه نسخه مختلف تولید شده است.

تویوتا لندکروز FJ45 خودرویی سرسخت، خوش‌قامت و خاطرانگیز است. این آفرودر همان‌طور که در جاده‌های ناهموار عملکرد چشم‌گیری دارد، در خیابان‌ها یا نمایشگاه‌ها نیز نگاه‌ها را به سوی خود جلب می‌کند. اما چرا تویوتا لندکروز FJ45 از دیگر شاسی‌بلندهای تویوتا متمایز است و چه شد که این غول آفرودر راه خود را به دل‌های علاقه‌مندان اتومبیل باز کرد؟

لندکروزر: طولانی‌ترین سری تولید شده توسط تویوتا

تویوتا اف جی 45

میراث لندکروزر غنی و البته پرحکایت است. این سری که قدمت آن به 70 سال بازمی‌گردد، بیش از هر خودروی دیگری در میان اقشار مختلف از کهنه سربازان ارتش گرفته تا افراد عادی در خیابان، برای خود نامی ماندگار دست و پا کرده است.

در سال 1951، لندکروزر به عنوان یک وسیله نقلیه نظامی برای کمک‌رسانی در خلال جنگ کره معرفی شد. در آن روزها، لندکروزر هنوز نام نمادینی نبود و اولین مدل آن که BJ Prototype نام داشت، تفاوت‌های زیادی با نسخه‌های بعدی دارد.

با ورود به سال 1953، تویوتا تصمیم گرفت این وسیله نقلیه را به تولید انبوه برساند تا همه از آن لذت ببرند. بدین ترتیب، سری 20 لندکروزر از دهه 50 تا 60 میلادی در بازار حضور داشت. پس از آن، در دهه بعدی سری 40 لندکروزر به عنوان سومین نسل معرفی شد، در همین برهه بود که FJ45 افسانه‌ای متولد شد.

تویوتا FJ45 در ایالات متحده، در بین سال‌های 1963 تا 1967 عرضه شد. اگرچه این خودرو طول عمر کوتاهی در این کشور داشت، اما نسخه 4WD این آفرودر برای چند دهه دیگر، یعنی تا سال 1984 در بازارهای جهانی تولید شدند.

وجه تمایز تویوتا لندکروز FJ45 با دیگر مدل‌های این سری در چیست؟

تویوتا لندکروزر fj45

این شاسی‌بلند سخت‌جان و پردوام به یک موتور دیزلی 3.9 لیتری 6 سیلندر 3 سرعته مجهز شده که قدرتی معادل 125 اسب بخار تولید می‌کند و گشتاور آن به 271 نیوتون‌متر می‌رسد. این خودرو 20 سانتی‌متر از زمین فاصله دارد، ظرفیت باک آن 18 گالن است و می‌تواند تا حداکثر 1600 کیلوگرم را یدک بکشد.

تویوتا FJ45 امروزه بسته به سلامت، با قیمتی حدود 50000 تا 85000 دلار قابل خریداری است. با این حال، نسخه‌های سفارشی و restomod این سری ممکن است به 100 هزار دلار نیز برسند. این اولین شاسی‌بلند 4 درب محسوب می‌شود که با کارکردی شبیه به جیپ یا هامر تولید شد. صندوق عقب FJ45 با چیدمان چهار صندلی محصور شده است. این ویژگی باعث شده تا این نسخه برای شرایط آب و هوایی خاص، گزینه‌ای عالی باشد.

تویوتا لندکروزر FJ45 یک وسیله‌نقلیه ایده‌آل برای ماجراجویی است که به نظر می‌رسد از پس سخت‌ترین موقعیت‌ها و مسیرهای صعب‌العبور برمی‌آید. FJ45 کلکسیونی تمام‌عیار از سری لندکروزر است. امروزه وقتی به قوی‌ترین و قابل اعتمادترین SUV بازار فکر می‌کنید، لندکروزرها ناخودآگاه به ذهن خطور می‌کنند.