پیشرفت اسنپدراگون 8 نسل 2

مهم ترین پیشرفت های اسنپدراگون 8 نسل 2 در مقایسه با نسخه قبلی خود

در اینجا سعی داریم به معرفی برخی از مهم‌ترین پیشرفت های تراشه Snapdragon 8 Gen.2 – اسنپدراگون 8 نسل 2 با نسل‌های قبل پرداخته و هریک را با هم مرور کنیم. آیا کوالکام در سال 2023 هم برنده نبرد پردازنده های پرچمدار خواهد شد؟

کوالکام را باید پادشاه تراشه‌های پرچمدار اندرویدی بازار دانست. علیرغم این که کمپانی مدیاتک هم اخیرا تراشه‌های قابل اتکایی را روانه بازار کرده، اما در بخش چیپست‌های پرچمدار، کوالکام هنوز با اختلاف دست بالاتر را بر عهده دارد.

محبوبیت این تراشه‌ها به حدی است که علاقمندان به گوشی‌های اندرویدی هر ساله منتظر رونمایی از نسل جدید تراشه‌های این کمپانی هستند تا به بررسی پیشرفت های آن در مقایسه با نسل قبل بپردازند. این اتفاق روز گذشته رخ داد و تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 به طور رسمی معرفی شد.

بنابراین به زودی رونمایی از محصولات جدید کمپانی‌های مختلف که به این تراشه مجهزند آغاز شده و عملکرد این چیپست به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد. در کنار تمامی محصولات پرچمدار کمپانی‌های مختلف چینی و سایر گوشی‌سازهای مهم جهان، تمامی مدل‌های سری محصولات گلکسی اس 23 سامسونگ نیز امسال مجهز به این تراشه‌ها روانه بازار خواهند شد.

تراشه Snapdragon 8 Gen. 2 در مقایسه با قبل پیشرفت های متعددی داشته است که مهم‌ترین آن‌ها، افزایش 35 درصدی قدرت پردازشی در این چیپست است.

غول آمریکایی تولید پردازنده‌های موبایل قصد دارد استانداردهای جدیدی را با نسل جدید چیپست‌هایش پایه‌ریزی کند. این تراشه با کد رمز Kailua و شماره مدل SM8550 در دست توسعه بوده و کوالکام قصد دارد به کمک این نسل، نفوذ خود در بازار گوشی‌های پرچمدار اندرویدی را بیش از پیش افزایش دهد.

سیستم بر چیپ جدید کوالکام از هشت هسته پردازشی بهره می‌برد که سوپرهسته قدرتمند آن بر اساس معماری ARM Cortex-X3 طراحی شده است. این هسته قادر به دستیابی به حداکثر سرعت 3.2 گیگاهرتز است.

تراشه Snapdragon 8 Gen. 2

در ادامه این متن قصد داریم به معرفی تعدادی از مهم‌ترین پیشرفت های تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 در مقایسه با نسل پیشین چیپست‌های کوالکام بپردازیم و مهم‌ترین مزیت‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم. با گجت نیوز همراه باشید.

مهم‌ترین پیشرفت های تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 نسبت به نسل 1

پنج هسته با عملکرد بالا به جای چهار هسته

پیشرفت اسنپدراگون 8 نسل 2

نسل جدید پردازنده‌های کوالکام از دو هسته پردازشی قدرتمند بر پایه معماری Cortex-A710 و دو هسته دیگر بر پایه معماری Cortex-A715 بهره می‌برد. حداکثر سرعت هریک از این هسته‌ها 2.8 گیگاهرتز است.

در کنار این هسته‌های قدرتمندتر، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 به سه هسته ضعیف‌تر بر اساس معماری Cortex-A510 با حداکثر سرعت کلاک دو گیگاهرتز مجهز است.

کوالکام در نسل جدید نبرد تراشه‌های پرچمدار باید با رقیبی تازه‌نفس به نام مدیاتک رو به رو شود. به همین جهت مهندسین این کمپانی تصمیم به تغییر چینش سی پی یوها در این چیپست‌های جدید شدند تا عملکرد بهتری را برای آن رقم بزنند.

طراحی معمول و قدیمی تراشه‌های اسنپدراگون، به صورت 4 + 3 + 1 است که به معنای بهره‌گیری از چهار هسته بهینه، سه هسته با عملکرد بالا و یک ابرهسته قدرتمندتر است. با این وجود، Snapdragon 8 Gen. 2 از طراحی 3 + (2 + 2) + 1 استفاده می‌کند و در عمل، به جای چهار هسته قدرتمند از پنج هسته استفاده می‌کند.

به همین دلیل است که کوالکام خبر از بهبود 35 درصدی عملکرد پردازشی تراشه‌های پرچمدار جدیدش می‌دهد. همچنین جدیدترین بنچمارک‌های سری گوشی‌های گلکسی اس 23 که به این تراشه مجهز هستند هم تاییدکننده این معماری جدید چیپست Snapdragon 8 Gen. 2 و بهبود عملکرد آن هستند.

Qualcomm همچنین اعلام کرده که با انجام برخی بهینه‌سازی‌های دیگر می‌توان عملکرد این تراشه‌ها را نسبت به نسل قبلی تا 40 درصد ارتقا داد.

همچنین واحد پردازشی Adreno 740 نیز عملکردی 25 درصد بهتر را نسبت به نسل قبل ارائه می‌دهد؛ در حالی که کوالکام ادعا می‌کند این پیشرفت هم تا سقف 45 درصد قابل ارتقاست. تراشه‌های جدید کوالکام همچنین از تکنولوژی ریل‌تایم ری تریسینگ یا ردگیری پرتوی ریل‌تایم هم پشتیبانی می‌کند. این نخستین بار است که یک تراشه کوالکام قادر به ارائه چنین افکت‌های نوری و بازتاب واقع‌گرایانه‌ای خواهد بود. به نظر می‌رسد پشتیبانی از این تکنولوژی پیشرفته گرافیکی می‌تواند به یکی از برگ‌های برنده چیپست‌های جدید و پرچمدار آمریکایی‌ها تبدیل شود.

مودم 5G قدرتمند و قابلیت تشخیص آبجکت در واحد پردازش تصویر

یکی دیگر از نقاط قوت تراشه‌های جدید کوالکام را باید مودم 5G جدید آن دانست. چیپست‌های جدید کوالکام از مودم‌های اسنپدراگون X70 5G بهره می‌برند که قادر به پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت 5G فعال است. به این ترتیب، کاربران دستگاه‌های مجهز به چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 قادرند به طور همزمان به دو شبکه مختلف 5G دسترسی داشته باشند.

این مودم همچنین از استاندارد جدید وای فای 7 هم پشتیبانی کرده و پردازشگر هوش مصنوعی مخصوص به خود را دارد. این موارد تضمین‌کننده دریافت بهتر سیگنال و نرخ انتقال بالاتر در این چیپست‌ها خواهند بود.

پیشرفت اسنپدراگون 8 نسل 2

علاوه بر این، پردازنده مخصوص تصاویر در تراشه Snapdragon 8 Gen. 2 هم به عنوان پردازشگر سیگنال تصویری ادراکی (Cognitive Image Signal Processing) شناخته می‌شود. این پردازشگر قادر است با تقسیم‌بندی معنایی تصاویر و ویدیوها، آبجکت‌های درون یک تصویر را به طور دقیق‌تری شناسایی کند. این پردازشگر طبیعتا بهترین عملکرد خود را در شناسایی چهره‌ها، مو، آسمان و دیگر موارد مشابه ارائه خواهد داد.

حسگرهای پیشرفته‌تر دوربین

یکی از دیگر زمینه‌های پیشرفت تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 نسبت به نسل قبل در پشتیبانی گسترده‌تر از سنسورهای دوربین خواهد بود. در دستگاه‌های مجهز به این تراشه کاربران از قابلیت پیش‌نمایش تصویر برخوردار خواهند بود که به واسطه آن می‌توانند تصویر نهایی را حتی پیش از این که نرم افزار پردازش تصویر اقدام به بهینه‌سازی آن کند، مشاهده کنند.

کوالکام همچنین در این نسل از پردازنده‌هایش همکاری نزدیک تری را با سونی و سامسونگ انجام خواهد داد تا از این طریق بتواند از تجربه‌های دو کمپانی طلایه‌دار بازار حسگرهای دوربین گوشی‌های هوشمند برای ارتقای عملکرد تراشه‌هایش استفاده کند.

تغییرات ایجاد شده در بخش پشتیبانی از حسگرهای دوربین در نسل جدید پردازنده‌های پرچمدار کوالکام جزئیات جالبی دارد. به عنوان مثال، با این که دستگاه‌های مجهز به این چیپست می‌توانند ویدیوهایی با حداکثر رزولوشن 8K ثبت کنند، اما این تراشه تنها قادر به پشتیبانی از صفحه نمایش‌هایی با حداکثر رزولوشن 4K خواهد بود.

سایر پیشرفت های تراشه Snapdragon 8 Gen. 2

یکی دیگر از گام‌های رو به جلوی مهندسی در چیپست‌های جدید کوالکام پشتیبانی از حافظه‌های سریع‌تر UFS 4.0 است. این تراشه همچنین قادر است به کمک قابلیت صدای محیطی (Spatial Audio)، صدای دستگاه را از طریق تکان دادن سر کاربر کم یا زیاد کند!

پیشرفت اسنپدراگون 8 نسل 2

احتمالا تا زمان رونمایی از نخستین محصولات مجهز به تراشه‌های جدید کوالکام چند روزی زمان باقی مانده است. کوالکام در رویداد رونمایی از این تراشه‌ها تنها به موتورولا، اوپو و ایسوس به عنوان نخستین مشتریان چیپست‌های جدیدش اشاره کرد. با این حال مشخصا تعداد زیادی از کمپانی‌های فعال در حوزه گوشی‌های هوشمند از هم اکنون در حال کار بر روی پرچمدار جدید خود و پردازنده‌های آن هستند. از جمله این کمپانی‌ها می‌توان به آنر، شیائومی و سایر شرکت‌های چینی اشاره کرد. به طور خاص، مدیرعامل شیائومی امروز اعلام کرد که نخستین گوشی مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 ساخت این شرکت خواهد بود!

همکاری با TSMC مشکلات چرخه توزیع این تراشه‌ها را کاهش می‌دهد

در کنار پیشرفت‌هایی که در این متن به بررسی آن‌ها پرداختیم، بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که این تراشه‌های جدید توسط TSMC ساخته خواهند شد. به طور خاص، کوالکام برای ساخت تراشه‌های جدیدش از فرآیند تولید چهار نانومتری TSMC استفاده کرده است.

لازم به ذکر است که کوالکام پیش از این نیز مدتی تراشه‌هایش را با همکاری TSMC تولید می‌کرد. با این وجود در سال‌های اخیر عموما چیپست‌های کوالکام توسط سامسونگ تولید می‌شدند. با این حال ظاهرا آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند بار دیگر همکاری خود با TSMC را از سر بگیرند.

همکاری مجدد با TSMC نه تنها تضمین‌کننده کیفیت چیپست‌های پرچمدار جدید کوالکام خواهد بود؛ بلکه نویدبخش تولید آن‌ها در تعداد مناسب و جلوگیری از کمبود قطعات هم هست.

کوالکام همچنین در بخش پردازش هوش مصنوعی تراشه‌های جدیدش هم عملکرد بهتری داشته و از بهبود 4.35 برابری عملکرد چیپست‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 خبر داده است. بنابراین توانایی این پردازنده‌ها در اجرای فرآیندهای پیچیده‌تر مانند ترجمه همزمان متن به چندین زبان مختلف به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

نظر شما در خصوص تراشه‌های جدید و پرچمدار کوالکام چیست؟ برنده این نسل از نبرد تراشه‌های پرچمدار را کوالکام می‌دانید یا مدیاتک؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*