وقایع هولناک بازار ارز دیجیتال در سال 2022

نگاهی به وقایع هولناک بازار ارز دیجیتال در سال 2022

بازار رمزارزها همواره با فراز و نشیب همراه بوده و سال 2022 هم یکی از پرحادثه‌ترین دوران در این بازار بود. در ادامه وقایع هولناک بازار ارز دیجیتال در سال 2022 را مرور می‌کنیم.

سال 2022 برای بازار ارزهای دیجیتال سال خوبی نبود و متاسفانه وقایع ناگوار و حتی هولناکی به وقوع پیوست که توانست در نوع خود جمعیت بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد و کلان را ناامید و ناراضی کند. یکی از مهم‌ترین رخدادهای سال جاری، سقوط پروژه ترا و به فساد کشیده شدن دو رمزارز این پروژه، استیبل کوین ترا و ارز دیجیتال لونا بود.

آشنایی با وقایع هولناک بازار ارز دیجیتال در سال 2022

آن زمان که پروژه ترا و رمزارزهای آن با شکست مواجه شدند، کمپانی‌های بزرگی از عدم موفقیت آنها تأثیر پذیرفتند و نتیجه مشکلات مالی متعدد و در برخی موارد ورشکستگی آنها بود. یکی از بزرگ‌ترین نهادهایی که در مارکت کریپتوکارنسی‌ها ورشکسته شد و شاید برای همیشه به تاریخ پیوست، صرافی اف تی ایکس بود. در این مطلب قصد داریم نگاهی به وقایع هولناک بازار ارز دیجیتال بیندازیم.

وقایع هولناک بازار ارز دیجیتال در سال 2022

همان‌طور که گفتیم در شش ماهه نخست سال 2022 بود که پروژه ترا سقوط کرد و به تبع آن استیبل کوین یو اس دی و لونا ریزش شدیدی را تجربه کردند. این واقعه باعث شد ضرر و زیان 40 میلیارد دلاری به پیکره بازار وارد آید و سپس کل صنعت ارز دیجیتال متأثر از این اتفاق با مشکلات عدیده مواجه شود. در نظر داشته باشید که در حال حاضر نام این دو رمزارز به ترا یو اس دی کلاسیک و ترا کلاسیک تغییر کرده است.

حقیقت این است که سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان این پروژه انتظار داشتند استیبل کوین ترا یو اس دی قیمت یک دلار را با ثبات نگه دارد و مانع تغییرات شدید قیمتی آن شود و از طرف دیگر ترا کلاسیک بتواند همچون یک رمزارز مستقل افزایش قیمت و در نهایت سود خوبی برای هولدرها به ارمغان آورد. فرض کنید یک دلار خود را تبدیل به یک ترا سو اس دی می‌کنید و در این صورت ارزش پولتان حفظ می‌شود؛ همان‌طور که برای سرمایه گذاران عادی پول نقد پناهگاهی امن محسوب می‌شود.

طولی نکشید که پروژه ترا از راه نیامده در ماه می 2022 دچار مشکلاتی بزرگ شد و سقوط کرد. همه چیز به یک‌باره فرو ریخت و بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و شرکت‌های وابسته به این رمزارز به ورطه هولناک نابودی کشیده شدند. قیمت ترا به چیزی کمتر از یک پنی رسید و این مورد پایانی بر تمام خیال‌پردازی‌های مدیران این پروژه بود.

شاید با خود بگویید که تکنولوژی به کار رفته برای بازار ارزهای دیجیتال جدید و تازه است؛ اما توجه داشته باشید که بسیاری از شرکت‌هایی که با مشکل مالی مواجه شده‌اند با مسئله عجیب و غریب و تازه‌ای روبه‌رو نیستند. مسئله به این صورت است که اگر هر زمانی پولی قرض بگیرید تا بتوانید با آن برخی از شروط سرمایه‌گذاری را انجام دهید و این شروط و قراردادها به نتیجه نرسند، آن هنگام است که نخواهید توانست حتی مبلغ اصلی وام را پس بدهید. برای این که بهتر با این موضوع کنار بیایید، به چند مورد عینی اشاره خواهیم کرد:

وقایع هولناک بازار ارز دیجیتال در سال 2022

یکی از فناوری‌های تازه در مارکت رمزارزها، شبکه سلسیوس بود که موفق شد در سال 2017 راه‌اندازی شود. عملکرد این شبکه شباهت زیادی با عملیات‌های بانک داشت. بر اساس آنچه این شبکه در سایت خود اعلام کرده بود، سرمایه‌گذاران می‌توانستند ارزهای خود را مانند وجه نقد در بانک سرمایه‌گذاری نمایند و سپس بابت این موضوع سود دریافت کنند.

سلسیوس نیز از روی سپرده‌هایی که دریافت می‌کرد به شرکت‌ها و اشخاص مختلف وام می‌داد. دیری نپایید که رگولاتورها باعث شدند شک و تردید به شبکه سلسیوس و نسبت به اقدامات آنها بیشتر شود. همچنین قانونی بودن فعالیت‌های این شبکه به کلی زیر سوال رفت و مورد انتقاد واقع شد.

درست در ژوئن 2022 بود که این شبکه عملیات برداشت یا انتقال وجه را برای 1.7 میلیون کاربر خود در سراسر جهان متوقف کرد و شرکتی که ارزش آن تا 20 میلیارد دلار بود، ناگهان تا سقف 80 درصد ریزش کرد و برای همیشه نابود شد؛ چرا که ورشکسته شد و پرونده‌های قضایی آن لو رفت.

یکی دیگر از وقایع هولناک سال 2022، ورشکسته شدن صندوق پوشش ریسک رمزارزی بود. شرکت Three Arrows Capital پیش از آن که قیمت رمزارزها به طور قابل توجهی با کاهش روبه‌رو شود، شرایط خوبی داشت ولی به یک‌باره نتوانست وام‌های میلیارد دلاری خود را تسویه کند و همین باعث شد تا مدیران آن اعلام ورشکستگی کنند و برای همیشه ناپدید شوند. همچنان کسی از محل اختفای مدیران این کمپانی خبری ندارد.

بازار ارز دیجیتال

سومین ورشکستگی بزرگ سال جاری برای شرکت وویجر دیجیتال است. این سرویس کارگزاری ارز دیجیتال به تازگی ورشکستگی و به گل نشستن خود را اعلام کرده و در روزهای پایانی فعالیت خود اجازه برداشت وجه به کاربران خود نمی‌داد. به گفته مدیران این شرکت، علت اصلی ناتوانی مالی آنها ورشکسته شدن شرکت تری اورز کاپیتال بوده است.

آخرین موردی که به تازگی و طی هفته‌های اخیر اتفاق افتاده، اعلام ورشکستگی صرافی‌های FTX و FTX.US است. علت اصلی این ورشکستگی فروش توکن بومی اف تی ایکس و برداشت وجه بیش از اندازه کاربران اعلام شد. متاسفانه بعد از این اتفاق طوری وانمود شد که گویا صد میلیون دلار پول توسط یک گروه هکری از حساب کاربران خارج شده است.

در پی سقوط صرافی مذکور، بلاک فای یکی دیگر از صرافی‌های رمزارزی سیستم برداشت مشتریان را مسدود کرد و عملیات‌های عادی و معمولی‌اش را به تعویق انداخت. پیش‌تر این صرافی با اف تی ایکس یو اس خط اعتباری مشترکی داشت و حتی شنیده‌ها حاکی از این است که قرار بوده توسط این شرکت خریداری شود.

سخن پایانی

نزدیک به یک دهه است که سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتال روی خوش نشان داده و آنها را به عنوان یکی از روش‌های کسب سود پذیرفته‌اند؛ اما متاسفانه این مارکت نتوانسته در اغلب اوقات از دارایی کلان سرمایه گذاران خود همچون روش‌های سنتی مالی محافظت به عمل آورد. برای مثال ورشکستگی یک صرافی نمونه بارز نقض این موضوع است.

وقایع هولناک بازار ارز دیجیتال در سال 2022

عده‌ای از کارشناسان معتقدند که هر چهار سال یک مرتبه بازارهای مالی با سقوط مواجه می‌شوند و همین نشانه‌ای برای خوش‌بینی آنها به این بازار است؛ چرا که تکرار این چرخه نشانه خوبی برای اعتماد کردن است. اگرچه بالاخره بازار بهبود و توسعه می‌یابد، اما به خاطر داشته باشید این پروسه طولانی و زمان‌بر خواهد بود.

علاوه بر این ممکن است اوضاع بازار پس از سقوط بدتر از قبل شود و این خبر بدی برای تازه‌واردان خواهد بود. ممکن است قیمت یک رمزارز به صفر نزدیک شود یا این که صرافی‌ها و شرکت‌های زیادی در این مارکت ورشکسته اعلام بشوند. همواره به سرمایه‌گذاران و مردم عادی توصیه اکید شده که از دارایی و سرمایه‌ای برای سرمایه گذاری استفاده کنند که نیازی به آن ندارند و مازاد محسوب می‌شود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خدا کنه داستان این ارز های مجازی به پایان برسه