تصاویر تلسکوپ جیمز وب

تصاویر حیرت انگیز تلسکوپ جیمز وب از کیهان، هوش از سر شما می‌برد

از سحابی و سیاه‌ چاله گرفته تا برخوردهای باستانی بین کهکشان ها، امروز می‌خواهیم به بهترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب بپردازیم. تصاویر James Webb عظمت باورنکردنی هستی را به رخ می‌کشند.

ناسا چندین دهه را صرف تحقیق و توسعه در رابطه با تلسکوپ فضایی جیمز وب کرد و در این راه نیز مجبور به صرف ۱۰ میلیارد دلار بودجه شد. هرچند که با انتشار اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب از فضا بر همگان آشکار شد که آینده‌ای درخشان در انتظار علوم فضایی است و این همه زحمت قطعا ارزشش را داشته است.

پس از آن نیز با انتشار هر تصویر جدید از این تلسکوپ قدرتمند، موجی از شگفتی و شادی علاقه‌مندان به فضا را فرا گرفت. با گجت نیوز همراه باشید تا نگاهی به بهترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از ابتدا تاکنون داشته باشیم.

۱۹ مورد از شگفت انگیزترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب

ستون های آفرینش

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

از وقتی در سال ۱۹۹۵ تلکسوپ هابل تصویر معروف خود از ستون‌ های آفرینش را منتشر کرد، این قسمت از سحابی عقاب مورد توجه بسیار قرار گرفت. ستون های آفرینش منطقه‌ای مملو از گاز و غبار است که در فاصله ۶۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.

دانشمندان می‌توانند با نگاهی به یکی از بهترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب اطلاعات مهم در رابطه با نحوه به دنیا آمدن ستارگان و همچنین چگونگی تاثیرگذاری آنها بر محیط اطرافشان به دست آورند.

میدان عمیق

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

اولین تصویر رسمی تلسکوپ جیمز وب، عمیق‌ترین و با جزئیات‌ترین تصویر گرفته شده از کیهان نیز است. در مرکز این تصویر خوشه‌ای از کهکشان ها را مشاهده می‌کنید که توانسته‌اند با پدیده همگرایی گرانشی نور ستاره‌های مربوط به ۱۳ میلیارد سال نور پیش را به ما نشان دهند.

شاید در نگاه اول فکر کنید که نقاط روشن ستاره هستند؛ اما باید تاکید کرد که در این تصویر میلیاردها ستاره و سیاره نهفته‌اند.

کهکشان فانتوم

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

کهکشان فانتوم ۳۲ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. این کهکشان توانسته به خاطر شکل مارپیچی خاص خود توجه دانشمندان را جلب کند. تلسکوپ جیمز وب نیز در اولین تصاویر خود به آن پرداخت تا جزئیات بسیار بیشتری از بازوهای مارپیچی آن را آشکار کند.

تپه‌های سحابی کارینا

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

یکی از اولین تصاویر منتشر شده از تلسکوپ جیمز وب به بخشی از سحابی کارینا مربوط می‌شد. این سحابی در فاصله ۷۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و یکی از فعال‌ترین مناطق شکل‌گیری ستارگان در هستی (تا جایی که می‌دانیم) محسوب می‌شود. نور و تشعشات ستاره‌های جوان زیادی که در این منطقه قرار دارند باعث شکل خاص و روش شدن آن شده است.

پنج‌قلوی استفان

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

پنج‌قلوی استفان نام گروهی از پنج کهکشان نزدیک به هم است که در فاصله ۲۹۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارند. جیمز وب یکی از بهترین تصاویر خود را در صورت فلکی اسب بالدار شکار کرده است. این کهکشان‌‌ها آنقدر نزدیک به هم حرکت می‌کنند که احتمال برخورد بسیار خطرناکی بین آنها وجود دارد.

در حال حاضر نیز بسیار پیش می‌آید که ستاره‌ای از یک کهکشان به خاطر تاثیر کهکشان مجاور کشیده شود.

سحابی حلقه جنوبی

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

سحابی حلقه جنوبی ابر بسیار بزرگی از گاز و غبار است که به لطف یک ستاره در حال مرگ شکل گرفته است. این سحابی معروف در فاصله ۲۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و در میان اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب حضور داشت. تلسکوپ گران‌قیمت ناسا با دو دوربین مختلف از این سحابی تصویربرداری کرد.

تصویر سمت چپ جزئیات بیشتری را از ساختار گازی حلقه جنوب آشکار می‌کند. در تصویر سمت راست نیز می‌توان به خوبی ستاره پنهانی که در مرکز سحابی قرار دارد را مشاهده کرد.

کهکشان چرخ گاری

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

این کهکشان که در فاصله ۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، به درستی کهکشان چرخ گاری نام گرفته است. چرخ گاری نیز در زمره کهکشان های مارپیچی قرار می‌گیرد و با گازهای داغ احاطه شده است. البته اخترشناسان بر این باورند که زمانی این کهکشان به کهکشان راه شیری شباهت داشته؛ اما در نتیجه یک برخورد باستانی با کهکشانی کوچکتر به این شکل در آمده است.

حلقه‌های اسرارآمیز نپتون

سیاره نپتون

با وجود اینکه اکثر تصاویر حیرت انگیز تلسکوپ جیمز وب به کهکشان‌ها و سحابی‌های دور دست تعلق دارند، اما این مورد در منظومه شمسی قرار گرفته است. سیاره نپتون هشتمین سیاره از نظر فاصله با خورشید است. این سیاره نیز ۵ حلقه از جنس غبار یخی دارد؛ اما بر خلاف حلقه‌های زحل دیدن آنها چندان آسان نیست.

البته در این مورد موقعیت نپتون در گوشه منظومه شمسی را نیز نباید نادیده گرفت. در تصویر James Webb از نپتون این حلقه‌ها همچون کریستال می‌درخشند.

شمشیر شکارچی

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

صورت فلکی شکارچی تنها چند صد سال نوری از زمین فاصله دارد؛ اما میزبان برخی از بزرگترین و درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان شب (از جمله ستاره شبان‌شانه) است. جیمز وب در یکی از حیرت انگیزترین تصاویر خود کمربند شکارچی را نادیده می‌گیرد و در عوض روی شمشیر آن تمرکز مي‌کند. جایی که سحابی شکارچی به عنوان یکی از بزرگترین و درخشان‌ترین محل‌های تولد ستارگان حضور دارد.

ساعت شنی آتشین

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

در این تصویر از صورت فلکی گاو شاهد ایجاد یک ساعت شنی آتشین هستیم. یک ستاره جوان با پرتاب حجم زیادی گاز به سمت ابرهای غبار اطراف خود این صحنه حیرت‌انگیز را شکل داده است.

سحابی رتیل

سحابی رتیل

تصویر تلسکوپ جیمز وب از سحابی رتیل در میان زیباترین تصاویر ثبت شده از فضا قرار دارد. عرض این سحابی ۳۴۰ سال نوری است و به خاطر حضور ستاره‌های تازه متولد شده در مرکز آن به رتیل شباهت دارد. پاهای رتیل نیز گازهای داغی هستند که به خاطر تشعشات ستاره‌ها از مرکز فاصله گرفته‌اند.

حلقه اینشتین

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

شاید در نگاه اول این تصویر چندان خاص به نظر نرسد؛ اما باید بگوییم که جیمز وب توانسته یکی از نادرترین تصاویر فضایی را شکار کند. اینشتین پیشتر پیش‌بینی کرده بود که اجرام غول‌پیکر فضایی می‌توانند همجون یک لنز عمل کرده و با بزگنمایی اجرامی که در فاصله بسیار دور قرار دارند و قابل دیدن نیستند را به ما نشان دهند.

البته حلقه کاملی که در تصویر می‌بینید واقعی نیست و صرفا به خاطر خم شدن بافت فضا-زمان ایجاد شده است.

استخوان‌های یک کهکشان مارپیچی

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

آنچه در تصویر مي‌بینید ۲۹ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی سنگ‌تراش قرار گرفته است. جیمز وب توانسته در یکی از دقیق‌ترین تصاویر خوب ترکیبی از ستارگان، گاز و غبار را ثبت کند که کهکشان مارپیچی IC 5332 نام دارد. با توجه با اینکه این کهکشان مارپیچی تقریبا روبروی کره زمین قرار گرفته است، جیمز وب توانسته نمای بسیار دقیقی از بازوهای آن ثبت کند.

ستون‌های وهم‌آمیز آفرینش

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

پیشتر نیز به تصویری از ستون‌های آفرینش پرداختیم؛ اما دومین تصویر ثبت شده حالتی وهم‌آمیز دارد. این تصویر توسط دوربین فروسرخ میانی جیمز وب (MIRI)‌ ثبت شده است. ستاره‌های پنهان در ابرهای غبار چندان درخشان نیستند و ابزار MIRI نمی‌تواند آنها را ثبت کند. به همین خاطر نمایی نسبتا ترسناک ثبت شده است. البته این مورد را می‌توان یکی از زیباترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب نیز به حساب آورد.

برخورد کهکشانی

برخورد کهکشان

در یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب شاهد برخورد دو کهکشان بزرگ با هم هستیم. این فرآیند آشفته باعث می‌شود که موج جدیدی از ستاره‌های جدید ایجاد شود. همچنین در نتیجه این برخورد احتمالا یک سیاه چاله کلان‌جرم در مرکز این دو کهکشان شکل خواهد گرفت.

مجموعه‌ای از کهکشان‌های اولیه

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

در این تصویر پنج خوشه کهکشانی در اطراف یک سیاه چاله بسیار قدیمی قرار دارند. این خوشه ۱۱.۵ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد که یعنی جیمز وب توانسته در میان تصاویر خود برخی از قدیمی‌ترین اجرام هستی را ثبت کند.

سیاره فراخورشیدی

سیاره فراخورشیدی

آنچه مشاهده می‌کنید اولین تصویر مستقیم ثبت شده از یک سیاره فراخورشیدی (سیاره خارج از منظومه شمسی)‌ است. با توجه به اینکه انسان‌ها نمی‌توانند بیش از یک میلیارد سال دیگر در کره زمین زندگی کنند، پیدا کردن یک سیاره جایگزین برای ادامه تمدن بشر ضروری به نظر می‌رسد.

البته HIP 65426 یک غول گازی با جرمی ۸ برابر جرم مشتری است و نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. این سیاره در فاصله ۳۴۹ سال نوری از ما قرار گرفته است.

سیاره مشتری

سیاره مشتری

اگرچه جیمز وب در اکثر تصاویر خود به مناطق دوردست فضا می‌پردازد، اما گهگاهی هم حواسش به منظومه شمسی است. در این تصویر منحصر به فرد از سیاره مشتری، لکه سرخ بزرگ آن به روشنی می‌درخشد. در سمت چپ نیز یکی از قمرهای مشتری به نام اروپا دیده می‌شود.

اولین درخشش

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

پیش از انتشار اولین تصاویر رسمی تلسکوپ جیمز وب، ناسا این تصویر را به عنوان یک نمونه اولیه منتشر کرد تا قدرت تلسکوپ جدید خود را به رخ همگان بکشد. در پس‌زمینه تصویر نیز میلیون‌ها کهکشان مختلف دیده می‌شود.

کدام‌ یک از تصاویر تلسکوپ جیمز وب برای شما جذاب‌تر است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*