نفوذ چین در توییتر

نفوذ گسترده چین در توییتر برای خنثی‌سازی اخبار اعتراضات، ایلان ماسک را سردرگم کرده است

به نقل از کارشناسان اینترنت، عملیات گسترده نفوذ چین در توییتر برای خنثی کردن اخبار اعتراضات این کشور، حاکی از ضعف مدیریتی ایلان ماسک است.

به گزارش آسوشیتدپرس، طی روزهای گذشته اعتراضات گسترده‌ای در چین آغاز شده که بزرگ‌ترین نمایش دهه‌های اخیر در مخالفت با حزب کمونیست حاکم به‌شمار می‌رود. بسیاری از مردم معترض در چین برای انتشار آگاهی و اعلان هم‌بستگی در سراسر توییتر تلاش کردند تا رویدادها را به صورت زنده ثبت و منتشر کنند. این تظاهرات به حدی بی‌سابقه به نظر می‌رسید که مقامات چینی را از مواضع پیشین خود در مورد محدودیت‌های شدید و قرنطینه کرونایی عقب راند.

این اعتراضات نشان می‌دهند که چگونه یک پلتفرم اجتماعی خبررسانی مانند توییتر که اکنون تحت رهبری ایلان ماسک قرار دارد، هم‌چنان مکانی مهم برای ردیابی و انتشار اعتراض‌های فزاینده است. با این حال، به گزارش واشنگتن پست، توییتر در روزهای اخیر با سیل عظیمی از توییت‌های اسپم چینی که حاوی ویدیوهای غیرمرتبط و حتی مستهجن بوده‌اند، به منظور مدفون کردن اخبار و فیلم‌های مرتبط با مردم معترض چین مواجه شده است.

توییتر

تکنیک انحرافی دولت چین برای از بین بردن اخبار اعتراضات در فضای مجازی

این عامل انحرافی که از سوی دولت چین طراحی شده است، کاربران را از پیگیری آسان اخبار اعتراضی بازداشت. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که توییتر نیز اقدام خاصی را جهت متوقف کردن آنچه محققان به «عملیات نفوذ آشکار چین» در این پلتفرم تشبیه کرده‌اند، انجام نداده است.

برای ساعت‌های متوالی، سیلی از توییت‌ها با نام شهرهایی که محل برگزاری اعتراضات است، تحت پوشش تبلیغات پورنوگرافی به انتشار رسید. این کار باعث شد کاربرانی که نام شهرها را به زبان چینی برای رصد اعتراضات جستجو می‌کنند، با پست‌ها و ویدیوهایی غیرمرتبط مواجه شوند. محققان فضای مجازی هم‌چنین مدعی شدند که این توییت‌ها از طرف طیف وسیعی از حساب‌های چینی منتشر شده‌ که برای ماه‌ها و حتی سال‌ها بی‌استفاده بودند.

این توییت‌ها از اوایل روز یکشنبه و اندکی پس از آنکه مردم معترض چین خواستار استعفای رهبران حذف کمونیست شده بودند، به صورت رگباری ارسال شدند. محققان در اوایل روز یکشنبه به سرعت عملیات مشکوک نفوذ چین در توییتر را شناسایی کردند و برخی نیز با این پلتفرم در تماس بوده‌اند. در نهایت، یک محقق خارجی موفق به ارتباط با یکی از کارمندان فعلی توییتر شد و او تایید کرد که در حال تلاش برای حل این مشکل هستند.

با این حال، کارشناسان در گفتگو با واشنگتن پست عنوان کردند که به نظر می‌رسد راه‌حل فعلی توییتر نه تنها مشکلات را برطرف نکرده، بلکه حتی در کاهش ارسال توییت‌های نامربوط نیز موفق نبوده است. الکس استاموس، مدیر رصدخانه اینترنتی استنفورد، در گفتگو با این نشریه اشاره کرد که تیم او به بررسی دامنه و تاثیرات این عملیات ادامه می‌دهد.

یکی از کارمندان سابق توییتر نیز مدعی شده که آنچه تیم استاموس مشاهده و شناسایی کرده، یک تکنیک رایج است که توسط برخی حکومت‌ها برای کاهش دسترسی به اخبار استفاده می‌شود. به گفته کارمند پیشین این پلتفرم، معمولا تیم ضد تبلیغات توییتر در این موارد به صورت دستی حساب‌ها را حذف می‌کنند، اما به دلیل اخراج بخش بزرگی از کارمندان توییتر، فعالیت در این زمینه به شدت کاهش یافته است.

ایلان ماسک

وی افزود:

تمامی اعضای تیم مقابله با نفوذ چین و تحلیل‌گران مربوطه از سمت‌ خود در توییتر استعفا داده‌اند.

لزوم بازبینی در فرآیند نظارت محتوا با افزایش نفوذ چین در توییتر

به نظر می‌رسد ایلان ماسک با کاهش تیم‌های مربوط به نظارت محتوا در توییتر، قصد دارد بیشتر به جای تخلفاتی که کارکنان قبلی به صورت دستی نظارت و شناسایی می‌کردند، بر حذف خودکار محتوا تکیه کند. اما اکنون این چالش ابعادی فراتر از اعتراضات چین دارد. هم‌چنین طی هفته جاری، قانون‌گذاران فرانسوی نیز در مورد توانایی توییتر برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست، ابراز تردید کردند.

در این میان، پس از آنکه توییتر در شناسایی و حذف فیلم ممنوعه حمله تروریستی کرایست‌چرچ ناموفق بود، دولت نیوزلند نیز مجبور به مداخله شد و با این پلتفرم مستقیما تماس گرفت. سخنگوی نخست وزیر نیوزلند، به گاردین گفت:

عملکرد گزارش‌دهی خودکار توییتر، این محتوا را در دسته مخرب طبقه‌بندی نکرده است.

ظاهرا تمامی اعضای تیم توییتر که در حذف محتوای مرتبط با حادثه تروریستی، ناموفق بودند، از سمت خود برکنار شدند. اکنون دفتر نخست‌وزیری نیوزلند اعلام کرده که تنها مرور زمان نشان خواهد داد که آیا توییتر واقعا به حذف محتوای مخرب متعهد خواهد بود یا خیر. در این رابطه، به نظر می‌رسد سایر دولت‌ها نیز با این استدلال موافق هستند.

طی روز جاری، آژانس نظارتی ارتباطات فرانسوی آرکام به رویترز اعلام کرد که روش‌ توییتر در مبارزه با اطلاعات نادرست، شفاف نیست و گزارشی را منتشر کرد که به طور خاص نشان می‌دهد که ابزار خودکار این شرکت تا چه حد در مقابله با اطلاعات اشتباه، ضعف دارد.

تصویری از معترضان چینی

طبق پیش‌بینی‌ها تا اواسط سال 2023، فشارها بر ایلان ماسک برای پاسخ‌گویی به نگرانی کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش خواهد یافت. این اتحادیه به زودی قوانین سخت‌گیرانه‌تری را برای محافظت از امنیت آنلاین تنظیم خواهد کرد که به در صورت عدم تبعیت توییتر از آن، ماسک با خطر جریمه‌ 6 درصدی از درآمد جهانی پلتفرم روبرو خواهد شد.

با این حال، در حال حاضر، ماسک اساسا در مسیری خلاف آنچه کارشناسان آنلاین ایمنی توصیه کرده‌اند، در حال حرکت است. از آنجاکه این میلیاردر پرحاشیه در حال عفو و بازیابی برخی از حساب‌های تعلیق شده در توییتر است، پیش‌بینی شده که پخش اطلاعات نادرست و سخنان نفرت‌انگیز در این پلتفرم افزایش خواهد یافت.

این کارشناسان که متشکل از اعضای شورای اعتماد و ایمنی توییتر هستند، تایید کردند که از زمان تصدی ماسک، هیچ جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نشده است و ظاهرا هنوز مطمئن نیستند که آیا جلسه‌ای در اواسط ماه جاری برگزار خواهد شد یا خیر. به نظر می‌رسد ماسک نظرسنجی عمومی را به نظر کارشناسان برای بازگشایی مجدد حساب‌های تعلیق شده توییتر ترجیح می‌دهد.

دنیل سیترون، از اعضای شورای اعتماد و ایمنی توییتر و کارشناس حقوق مدنی سایبری دانشگاه ویرجینیا در مصاحبه خود با آسوشیتدپرس گفت:

تعلیق دائمی حساب کاربری در توییتر، یعنی فرد خاطی حق بازگشت ندارد و برای امنیت پلتفرم خطرآفرین است.

وی معتقد است عفو حساب‌های تعلیق شده از سوی ماسک ممکن است در آینده فاجعه‌ای بزرگ را رقم بزند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*