راه اندازی صرافی ارز دیجیتال

آموزش راه اندازی صرافی ارز دیجیتال

با گسترش فضای کریپتو و رایج شدن ارزهای دیجیتال، صرافی های ارزهای دیجیتال نیز به یکی از مولفه‌ های اصلی این حوزه تبدیل شدند. برای شروع خرید و فروش ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌ های دیجیتال، رایج‌ترین راه، تراکنش با صرافی‌های ارزهای دیجیتال است.

صرافی‌های کریپتوکارنسی پلتفرم ‌هایی با مالکیت خصوصی هستند که تجارت ارزهای دیجیتال را برای سایر دارایی‌های رمزنگاری، از جمله ارزهای دیجیتال و فیات و NFT‌ها تسهیل می ‌کنند. رایج‌ترین روش تراکنش در ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های دیجیتال از طریق صرافی ارزهای دیجیتال است. صرافی‌ های ارزهای دیجیتال به دو شکل متمرکز و غیر متمرکز وجود دارند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. از برترین صرافی‌ های ارزهای دیجیتال می توان به صرافی های خارجی بایننس، کوین بیس، KuCoin و صرافی های داخلی مانند تتر ایران و غیره اشاره کرد.

با گسترش ارزهای دیجیتال، افراد زیادی تصمیم به راه اندازی صرافی ارز دیجیتال گرفته اند. راه اندازی یک صرافی ارز دیجیتال در هر کشوری دارای یک فرآیند و پروتکل خاص و نیازمند به طی کردن سلسله مراحلی می باشد. در ادامه به بررسی و توضیح مراحل راه اندازی صرافی ارز دیجیتال پرداخته می‌شود. درآمد حاصل از صرافی ارز دیجیتال منجر شده است تا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به سراغ راه اندازی آن بروند. چرا که در ازای هر تراکنشی که در یک صرافی ارز دیجیتال  انجام می‌شود، مبلغ قابل توجه و معینی کارمزد به صرافی تعلق می‌گیرد. زمانی که تراکنش‌های متعدد و تعداد بالایی به صورت روزانه در صرافی انجام بگیرد،‌ میزان سود ایجاد شده برای صاحب صرافی نیز بسیار زیاد خواهد بود. به موجب همین موضوع، درآمد حاصل از راه اندازی صرافی ارز دیجیتال درآمد قابل توجهی است.

دریافت مجوز

اولین مرحله از راه اندازی صرافی دیجیتال، دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط است. در صورتی که تمایل به راه اندازی یک صرافی ارز دیجیتال دارید، اولین و مهم‌ترین عاملی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، موضوع دریافت مجوز رسمی صرافی  دیجیتال است. شرایط قانونی دریافت مجوز در هر کشوری متفاومت است. اگر قصد انجام چنین کاری در ایران را دارید، در وهله اول حتما باید مقیم ایران باشید و به انجام امور مربوط به ثبت شرکت اقدام کنید. در اصل، پس از قطعی شدن ثبت شرکت، می‌بایست دیگر مدارک مهم مورد نیاز برای این کار را نیز تهیه کنید. مدارک مهم دیگری مانند ضمانت نامه‌های بانکی، آگهی ثبت یک موسسه، مدارک هویتی و غیره باید ارائه شوند تا پروسه دریافت مجوز برای راه اندازی یک صرافی تکمیل شود.

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که هیچ یک از صرافی هایی که به شکل مجازی فعالیت می‌کنند، نیازی به مجوز ندارند و صرافی های مجازی موجود حال حاضر، مجوز‌های قانونی را دریافت نکرده‌اند. ‌لازم به ذکر است که مدت زمان اعتبار یک صرافی تنها ۲۴ ماه است و با پایان این مدت زمان، میبایست اقدامات لازم برای تمدید مجدد اعتبار انجام شود. قوانینی که مرتبط به صدور مجوز صرافی ارز دیجیتال هستند، به طور مداوم درصدد تغییراتی قرار می‌گیرند. به همین دلیل افرادی که به دنبال راه اندازی یک صرافی هستند، باید اطلاعات خود راجع به این قوانین بروزرسانی کنند. به طور کلی، مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز عبارتند از: ضامنت نامه بانکی، گواهی عدم وجود سوءپیشینه، جواز تأسیس شرکت، آگهی ثبت موسسه، گواهینامه و مدرک مهارت آشنایی با عملیات صرافی و همچنین ارائه نسخه برابر با اصل محلی که آگهی ثبت شرکت در آن ثبت شده است. همه فعالانی که قصد راه اندازی یک صرافی ارز دیجیتال دارند، در وهله اول حتما باید احراز هویت شوند. این امر موجب می‌شود تا میزان کلاهبرداری های احتمالی مانند پولشویی و فعالیت های مالی غیرقانونی به حداقل میزان ممکن برسد.

برآورد هزینه های مربوط به راه اندازی صرافی

مرحله بعدی راه اندازی صرافی ارز دیجیتال، بررسی و برآورد هزینه‌های مربوطه‌ای که نیاز است می‌باشد. برای محاسبه و برآورد هزینه طراحی یک صرافی ارز دیجیتال، ابتدا باید خدماتی که در صرافی ارائه خواهد شد، مورد بررسی قرار بگیرد. برای این منظور می‌بایست یک نمای کلی از صرافی مورد نظر و محوریت آن را به دست آورده و سپس به محاسبه هزینه ها و تطابق آن با بودجه توجه کرد.

یکی از اصلی‌ترین مواردی که در شکل گیری یک صرافی جدید مورد توجه قرار می‌گیرد و عمده هزینه‌ها را نیز شامل می‌شود، طراحی سایت صرافی و برنامه نویسی آن است. از دیگر هزینه‌های موجود می‌توان به هزینه مربوط به تبلیغات و همچنین نیروی انسانی اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که با توجه به درآمد بالایی که از صرافی حاصل می‌شود، می‌توان گفت هزینه راه اندازی صرافی در مقابل سودی که از این کار عاید می‌شود، بسیار ناچیز است.

طراحی سایت و برنامه نویسی صرافی ارز دیجیتال

مرحله بعدی که می‌توان گفت مهم‌ترین مرحله است، طراحی سایت مربوط به صرافی می‌باشد. طراحی یک بستر که امکان معاملات آنلاین را فراهم و همچنین مدیریت کند، می‌بایست توسط یک تیم برنامه نویس بسیار حرفه‌ای انجام شود. از آنجایی که انجام معاملات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف مانند خرید تتر، خرید بیت کوین، خرید دوج کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نیازمند یک بستر و پلتفرم بسیار ایمن است، بنابراین ایمن بودن سایت یکی از موارد بسیار مهمی است که باید در طراحی سایت صرافی مورد توجه ویژه قرار بگیرد. به همین دلیل مهم‌ترین مرحله راه اندازی صرافی ارز دیجیتال، طراحی و ایجاد یک سایت مناسب برای این کار است. یک سایت صرافی معتبر و ایمن، میبایست از قابلیت‌های مختلفی مانند وجود ماشین حساب قیمت ارز دیجیتال و کیف پول برخوردار باشد. همچنین طراحی پنل معاملاتی، مهم‌ترین بخش یک صرافی است. چرا که تمامی معاملات کاربران صرافی در این قسمت انجام خواهد شد.

توسعه و ارائه پشتیبانی در صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال

آخرین مرحله از مراحل راه اندازی و تاسیس صرافی ارز دیجیتال، توسعه و ارائه  پشتیبانی است. امروزه به دلیل موفقیت ارزهای دیجیتال در ایران، تعداد صرافی های داخلی بسیار زیاد است. به همین دلیل افرادی که اقدام به راه اندازی یک صرافی جدید می‌کنند، باید به توسعه روز افزون آن توجه ویژه داشته و در تلاش برای جذب کاربر به پلتفرم خود از طریق ارائه خدماتی منحصر به فرد و همچنین تضمین ایمنی معاملات و دارایی‌های کاربران باشند. برای نمونه، به دلیل این که بازار ارزهای دیجیتال جهانی به صورت ۲۴ ساعته است، کاربران صرافی‌ها تمایل دارند برای انجام معاملات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف مانند خرید مانا، از صرافی‌هایی استفاده کنند که پشتیبانی شبانه روزی و دائمی دارند. به همین دلیل، در راه اندازی صرافی ارز دیجیتال، ارائه پشتیبانی مناسب نکته مهمی است که باید در نظر داشته باشید. راه اندازی و ایجاد یک صرافی ارز دیجیتال، به دلیل مناسباتی که دارد، کار آسانی نیست و تلاش زیادی را می‌طلبد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*