تلسکوپ رادیویی میرکت

ابزار جدید بشر برای پیدا کردن موجودات فضایی به میدان آمد

محققان از ابزار جدید بشر برای پیدا کردن موجودات فضایی رونمایی کردند. آیا به کمک ابرکامپیوتر جدید امیدی به یافتن فرازمینی‌ها هست؟

جستجو برای پیدا کردن حیات فرازمینی یکی از پروژه‌های مورد علاقه بشریت است. البته عده‌ای معتقدند نباید به دنبال فرازمینی‌ها گشت؛ چرا که می‌توانند تهدیدی علیه انسان‌های روی کره زمین به شمار روند. ولی برخی نیز بر این باورند که ممکن است بیگانگان فضایی، کمک حال ما شوند و به سوالات بی‌شمار انسان درباره فضا پاسخ درستی بدهند.

جزئیات ابزار جدید بشر برای پیدا کردن موجودات فضایی

به هر حال دانشمندان همچنان به تحقیق و کاوش در فضا برای پیدا کردن اثری از موجودات فضایی ادامه می‌دهند و به تازگی محققان پروژه‌ای به نام Breakthrough Listen ابرکامپیوتری ساخته‌اند که شاید بتواند به کمک آنها بیاید. این ابررایانه قادر است از قابلیت کاربردی تلسکوپ رادیویی میرکت خود استفاده کند، بدون آن که مشکلی برای سایر پروژه‌های تحقیقاتی در حال استفاده از این تلسکوپ به وجود آید.

ابزار جدید بشر برای پیدا کردن موجودات فضایی

تلسکوپ مذکور مستقر در آفریقای جنوبی مجهز به 64 بشقاب است که می‌تواند بخش بزرگ و پهناوری از آسمان را پوشش دهد. وظیفه پژوهشگران این است که به کمک امواج رادیویی که از پهنه آسمان ممکن است به زمین مخابره شود، حیات فرازمینی را در فضا تأیید کنند. طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا به کمک خوشه کامپیوتری این هدف محقق شود و ظاهرا هم‌اکنون آن لحظه باشکوه فرا رسیده است.

به گفته دانشمندان این سیستم که تحت عنوان قدرتمندترین ابزار دیجیتالی برای شناسایی امضاهای فناوری معرفی شده است، کار آنها را بسیار راحت‌تر می‌کند. سیستم جدیدی که محققان ساخته‌اند، این امکان را به آنها می‌دهد تا بدون حرکت دادن آنتن‌های میرکت بتوانند از نمای حاضر پیش روی بشقاب‌های این تلسکوپ در جهت حصول نتیجه استفاده نمایند.

همچنین بخوانید:

نیمه تاریک ماه ایستگاه فضایی موجودات فرازمینی

آیا این ابرکامپیوتر باعث کشف حیات موجودات فضایی می‌شود؟

ابزار جدید بشر برای پیدا کردن موجودات فضایی

به گفته محقق ارشد پروژه Breakthrough Listen، دکتر اندرو سیمیون، میرکت 64 بشقاب دارد که می‌توانند در هر لحظه فضایی از آسمان با وسعت 50 برابر تلسکوپ گرین بانک (GBT) را ببینند. چنین میدان دید بزرگی معمولاً شامل تعداد زیادی ستاره است که اهداف جذابی برای شناسایی امضاهای فناوری محسوب می‌شوند. ابرکامپیوتر جدید ما اجازه می‌دهد تا سیگنال‌های این 64 بشقاب را با هم ترکیب کنیم و از این اهداف اسکن‌های پرجزئیاتی با حساسیت بالا به‌دست بیاوریم.

سیستمی که ساخته شده برای سایر پروژه‌هایی که از این تلسکوپ استفاده می‌کنند، وارد نخواهد کرد و این یعنی محققان امکان رصد 24 ساعته اطلاعات میرکت را خواهند داشت (با بزرگنمایی 1000 برابر سوژه‌ها). نخستین سوژه‌ای که قرار است مورد بررسی قرار بگیرد، نزدیک‌ترین ستاره حاضر در منظومه شمسی، پروکسیما قنطورس است. به عقیده دانشمندان احتمال این که در اطراف این ستاره سیاراتی اندازه زمین وجود داشته باشند زیاد است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*