آلوده ترین کشورهای جهان

لیست آلوده ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲ منتشر شد

آیا می‌دانید آلوده‌ ترین کشورهای جهان در سال 2022 کدام هستند؟ در ادامه این مطلب شما را با این کشورها و درصد آلوده بودن هر کدام آشنا می‌کنیم.

کره زمین روز به روز با مشکلات زیست‌محیطی بیشتری روبه‌رو می‌شود و آلودگی هوا هم از این قاعده مستثنی نیست. این معضل در حال حاضر به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین مسائل دنیا شناخته می‌شود که به‌طور مستقیم روی سلامت انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. هر سال بیش از 3.7 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان‌شان را از دست می‌دهند و این معضل علاوه بر گرفتن جان آدم‌ها به‌شکل مستقیم، روی محصولات کشاورزی هم آثار مخربی می‌گذارد و در نتیجه منجر به آلودگی غذای میلیون‌‌ها نفر می‌شود.

آلوده‌ ترین کشورهای جهان در سال 2022 کدام‌اند؟

دنیا به‌صورت مستقیم با مشکل آلودگی هوا مواجه است، اما در این میان، کشورهای در حال توسعه اوضاع بسیار بدتری دارند و بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته با دود و سموم و ریزگردهای کشنده دست و پنجه نرم می‌کنند. در ادامه به‌سراغ فهرست آلوده ترین کشورهای جهان در سال 2022 خواهیم رفت. این فهرست بر اساس شاخص کیفیت هوای IQAir یا پایگاه بین‌المللی سنجش و رتبه‌بندی کیفیت هوای کشورهای دنیا تهیه و گردآوری شده است. این شاخص یک دسته‌بندی عددی دارد که درصد سالم بودن یا آلودگی هوا را مشخص می‌کند؛ در ادامه این دسته‌بندی را مشاهده خواهید کرد.

دسته بندی امتیازات شاخص کیفیت هوا

  • ۵۰ تا ۱۰۰ : سالم
  • ۱۰۱ تا ۱۵۰ : ناسالم برای گروه‌های حساس
  • ۱۵۰ تا ۲۰۰ : ناسالم برای تمامی گروه‌ها
  • ۲۰۱ تا ۲۵۰ : بسیار ناسالم
  • ۲۵۰ به بالا : خطرناک

25. ایران

آلوده ترین کشورهای جهان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۷۰

کیفیت هوای ایران در دسته‌بندی «سالم» قرار می‌گیرد؛ موضوعی که بسیار تعجب‌برانگیز است! هوای شهر تهران بسیار آلوده است و به‌علت حجم زیاد خودروها و آلایندگی آن‌ها، مردم پایتخت‌نشین سال‌هاست که با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند. اما ایران در فهرست آلوده ترین کشورهای جهان در سال 2022، اوضاع نسبتا خوبی دارد و در مقایسه با برخی از کشورهای همسایه، از آلودگی کمتری برخوردار است.

۲۴. عربستان سعودی

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۹۴

عربستان سعودی به‌عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه و تمام دنیا شناخته می‌شود، اما سران این کشور و شخص بن سلمان، علی‌رغم ایجاد تغییرات بنیادین مختلف در این کشور، در زمینه مقابله با آلودگی هوا چندان موفق نبوده‌اند. یکی از اصلی‌ترین عواملی که این کشور را در فهرست آلوده ترین کشورهای جهان در سال 2022 قرار می‌دهد، شدت گردوغبار و آلاینده‌ها است.

23. بوسنی و هرزگوین

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۲۱

با وجود شاخص عددی بوسنی هرزگوین، این کشور همچنان در وضعیت خوبی قرار ندارد و از نظر میزان مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در کشورهای دنیا، در رتبه پنجم قرار دارد!

22. کویت

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۴۱

اوضاع کویتی‌ها بسیار وخیم است و این کشور با دریافت شاخص 141، کیفیت هوای ناسالمی دارد که برای گروه‌ها و افراد حساس بسیار خطرناک است. صنعت نفت این کشور، جزو اصلی‌ترین دلایل تیرگی آسمان کویت به‌حساب می‌آید!

21. ارمنستان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۶۹

ارمنستان هوای بسیار آلوده‌ای دارد؛ آن هم برای تمای افراد و گروه‌ها! شاید این کشور در تلاش باشد تا به هر نحوی جلوی آلودگی هوا را بگیرد، اما ارمنستان در حال حاضر راهی فهرست آلوده ترین کشورهای جهان در سال 2022 شده است و اوضاع وخیمی دارد.

20. چین

آلوده ترین کشورهای جهان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۰۵

چین با تدابیری که در راستای مقابله با آلودگی هوا و مسببان این معضل مانند شرکت‌ها و کارخانه‌ها اندیشیده است، خودش را به‌طور کامل از چنگال هوای آلوده رها نکرده، اما سالانه در حال کاهش آلاینده‌ها است و سعی دارد اوضاع خود را در این زمینه بهبود ببخشد.

19. مونته نگرو

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۹۹

مونته نگرو در یک‌قدمی خروج از دسته‌بندی هوای سالم قرار دارد و همچنان با معضل آلودگی هوا دست به گریبان است؛ اما این کشور نیز مانند چین، دست به اقداماتی زده است تا وضعیت سلامتی ساکنین‌اش را بهبود ببخشد.

18. نیجریه

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۹۷

نیجریه به‌شکلی جدی با آلودگی هوا درگیر است و جالب است بدانید در این کشور آفریقایی، بیش از 70 درصد از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا، در کودکان کمتر از 5 سال رخ می‌دهد و این معضل بسیار خطرناکی به‌شمار می‌رود.

17. اندونزی

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۳۰

اندونزی با امتیاز 30 در فهرست آلوده ترین کشورهای جهان در سال 2022 قرار گرفته و این عدد نشان می‌دهد که آن‌ها اوضاع‌شان آن‌قدرها وخیم و بحرانی نیست. اما با این وجود، آتش‌سوزی‌های جنگلی بسیار، باعث شده تا این کشور از مشکل آلودگی هوا رنج ببرد.

16. امارات متحده عربی

آلوده ترین کشورهای جهان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۰۶

صنعت نفت، تعداد بالای خودرو در خیابان‌ها و صنعتی شدن این کشور، جزو عواملی هستند که آلودگی هوا را افزایش می‌دهند و همین دلایل امارات را در این فهرست قرار داده‌اند.

15. ازبکستان

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که ازبکستان هم با بحران شدید آلودگی هوا مواجه شود و با انبوهی از خودروها و آسمان‌خراش‌های مختلف، هوای پاکیزه و آسمان آبی را گردن بزند! اما این اتفاق رخ داده و هر ساله در حال افزایش است.

14. مغولستان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۶۰

مغولستان هم جزو کشورهایی است که در زمینه آلودگی هوا در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارد و با امتیاز بسیار بالایی در فهرست آلوده ترین کشورهای جهان در سال 2022 حضور یافته است. کارشناسان معتقدند یکی از دلایل مهم آلودگی هوا در مغولستان، افزایش شدید شهرنشینی است.

13. سودان

آلوده ترین کشورهای جهان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۲۲

کمبود تنوع و گستردگی زیستی، دو مورد از مسائلی هستند که کشور سودان را در امر مهار آلودگی هوا با مشکلات جدی مواجه کرده‌اند و باعث شدند تا این کشور مدام آلوده‌تر و خطرآفرین‌تر شود.

12. افغانستان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۴۵

افغانستان به‌دلیل عدم ثبات در اداره امور و همچنین تبدیل شدن به یک کشور جنگ‌زده، سال‌هاست که با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند.

11. نپال

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۸۵

انتشار و گسترش آلاینده‌های کربنی و همچنین آلودگی ناشی از کارخانه‌ها، باعث شده‌اند تا نپال در زمینه آلودگی هوا با مسائل و بحران‌های بسیاری مواجه شود.

10. قطر

آلوده ترین کشورهای جهان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۰۷

قطر هم‌اکنون میزبان رقابت‌های جام جهانی است، جزو ثروتمندترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و امکانات رفاهی بسیاری را برای ساکنین و شهروندهای خود فراهم کرده است؛ اما آن‌ها با امتیاز 107 در فهرست آلوده ترین کشورهای جهان در سال 2022 قرار گرفته‌اند؛ کمی عجیب نیست؟!

9. بحرین

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۵۷

طوفان‌های شن شدیدی در بحرین وجود دارد که خودش به‌تنهایی یکی از علل آلودگی هوای این کشور است. در کنار این مورد، باید به تعداد بالای خودرو و آلاینده‌های صنعتی هم اشاره کرد.

8. عراق

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۳۶

عراق به‌عنوان یکی از آلوده ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود و در وضعیت بحرانی و وخیمی قرار دارد. آثار مخرب جنگ در کنار مواردی همچون استفاده از ژنراتورها برای تامین برق یا آتش‌سوزی پالایشگاه‌های نفت، جزو دلایلی هستند که عراق را به این وضعیت کشانده‌اند.

7. عمان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۴۶

عمان به‌عنوان آلوده‌ترین کشور خاورمیانه، با حجم بسیار زیادی از تولید و پالایش نفت خام مواجه است. آلایندگی خودروها نیز یکی دیگر از دلایل مهم آلودگی وحشتناک این کشور عرب‌زبان است.

6. تاجیکستان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۳۷

تاجیکستان هم‌اکنون در مراحل صنعتی‌سازی به سر می‌برد و به ساخت کارخانه‌ها و نیروگاه‌هایی مشغول است که سوخت آن‌ها از طریق زغال‌سنگ تامین می‌شود. با توجه به همین موضوع، تا چند سال دیگر باید شاهد حضور تاجیکستان در فهرست آلوده ترین کشورهای جهان باشیم؛ آن هم با امتیازات بیشتر!

5. قزاقستان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۳۸

قزاقستان هم مانند تعدادی از کشورهای حاضر در این فهرست، در وضعیت حادی قرار دارد و مدام با افزایش آلودگی هوا مواجه می‌شود؛ جالب اینجاست که قزاقستان به‌صورت عامدانه از انتشار اطلاعات پیرامون دلایل این حجم از آلودگی هوا خودداری می‌کند!

4. هند

آلوده ترین کشورهای جهان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۵۱

هند هم به‌دلیل جمعیت بسیار زیاد و آلودگی صنعتی، اوضاع بسیار وخیمی دارد. جالب است بدانید در سال 2019، از میان 30 شهر در تمام دنیا با بالاترین میزان آلودگی هوا، 21 شهر به کشور هند تعلق داشتند!

3. پاکستان

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۵۶

نبود قوانین سفت و سخت و ناتوانی در اجرای آن در کنار سیستم حمل و نقل شهری، پاکستان را به یکی از آلوده‌ترین کشورها تبدیل کرده است؛ به‌طوری که امید به زندگی در این کشور بیش از 4 سال کاهش پیدا کرده است.

2. چاد

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۶۱

آلوده‌ترین کشور آفریقا، در زمینه بهداشت و مواد غذایی هم با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. در سال 2017، بیش از 14 هزار نفر جان‌شان را در این کشور بر اثر آلودگی هوا از دست دادند! تمام جمعیت چاد ساکن منطقه‌هایی هستند که آلودگی هوا در آن‌ها موج می‌زند و میزان این آلودگی بالاتر از رقم توصیه شده در دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی است.

1.بنگلادش 

امتیاز شاخص کیفیت هوا: ۱۶۱

و در نهایت می‌رسیم به بنگلادش که برای دومین بار پیاپی، رتبه نخست فهرست آلوده ترین کشورهای جهان را تصاحب کرده است! این کشور در وضعیت وحشتناکی در زمینه آلودگی هوا قرار دارد و داکا به‌عنوان پایتخت آن، رکورد بالاترین افزایش در مرگ زودرس را به خود اختصاص داده است!

نظر شما درباره فهرست آلوده ترین کشورهای جهان در سال 2022 چیست؟ به‌نظر شما جای کدام کشورها در این فهرست خالی است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*