پرتره های مومیایی ها

کشف گنجینه‌ای عظیم از پرتره‌ های مومیایی‌ ها در کشور مصر + تصاویر

باستان‌شناسان با کاوش در یکی از مناطق تاریخی مصر به‌نام روستای جازرا، پرتره های کمیابی از مومیایی ها و هم‌چنین تابوت‌های چوبی را کشف کردند.

براساس بیانیه مطبوعاتی وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، مجموعه‌ای بسیار کمیاب از پرتره های مومیایی ها توسط باستان‌شناسانی که در منطقه فیوم مصر مشغول به کار بودند، کشف شد. این پرتره ها بر روی تابوت‌هایی در یک ساختمان بزرگ زیرزمینی و دخمه‌ای که برای تشییع جنازه کاربرد داشته، یافت شد که به دوره بطلمیوسی و رومی بازمی‌گردد و در محوطه باستان‌شناسی جازرا واقع شده است.

پرتره های مومیایی

پرتره مومیایی

پرتره های مومیایی، نقاشی‌های دقیقی از انسان‌های درگذشته هستند که در زمان حیات آنها، تکمیل شده‌اند. بر اساس مقاله وب‌سایت ancient-origins، این تصاویر معمولا روی چوب نقاشی شده‌اند و به دوره یونایی-رومی در مصر، تقریبا بین قرن اول قبل از میلاد تا قبل اول پس از میلاد بازمی‌گردند.

به‌نقل از دکتر گهاد باسم، رهبر این ماموریت، پرتره های مومیایی ها به تعدادی تابوت با سبک‌های مختلف متصل شده‌اند که برخی از آنها به شکل انسان و برخی دیگر به سبک یونایی با سقف‌های شیروانی ساخته شده‌اند.

پرتره مومیایی

این نقاشی‌ها عمدتا به واقع‌گرایی و زیبایی هنری خود شناخته می‌شوند. گروهی از محققان حتی موفق شدند از جزئیات این آثار برای تشخیص بیماری‌های عصبی استفاده کنند که با بررسی مومیایی‌ های مربوطه، به تایید رسید. پرتره‌ های دیگر نیز اقلامی مانند جواهرات را نشان می‌دهند که متعاقبا روی بدن مومیایی ها پیدا شد.

دکتر عادل اوکاشا، رئیس اداره مرکزی آثار باستانی مصر، بر اهمیت این کشف تاکید کرد و افزود که این اولین پرتره‌های مربوط به مومیایی محسوب می‌شود که در بیش از یک قرن گذشته پیدا شده و تا قبل از این، آخرین آنها در حدود 115 سال پیش توسط باستان‌شناس مشهور انگلیسی به نام سر فلیندرز پتری در طول حفاری‌هایش در منطقه فایوم کشف شد.

اکتشافات مهم دیگر

پرتره مومیایی

از دیگر اکتشافات نادر در همان ساختمان، مجسمه سفالی الهه ایزیس آفرودیت است که در یکی از تابوت‌های چوبی یافت شد. علاوه بر آن، تعدادی پاپیروس به‌خط دموتیک و یونانی نیز کشف شده که عمدتا شرایط اجتماعی، اقتصادی و مذهبی ساکنان منطقه را توصیف می‌کند. اکتشافات در این مکان هم‌چنین نشان‌دهنده طبقه‌بندی جامعه در دوره باستان است. سطح اقتصادی متوفیان با توجه به کیفیت دفن و به‌ویژه روند مومیایی شدن آنها به‌وضوح قابل مشاهده است.

روستای جازرا در ابتدا، طی قرن سوم پیش از میلاد در زمان پادشاهی بطلمیوس دوم فیلادلفیوس، به‌عنوان بخشی از یک پروژه احیای کشاورزی، با هدف تامین مواد غذایی ایجاد شد. ساکنان این دهکده را مصری‌ها و یونانی‌های تشکیل می‌دادند که در یافته‌های باستان‌شناسی نیز منعکس شده است. طبق گفته دکتر عادل اوکاشا، کشف قابل توجه پرتره های مومیایی در دهمین فصل کاوش در این مکان اتفاق افتاده است که در سال 2016 برای اولین بار حفاری شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*