هشدار زلزله در اندروید

هر آنچه باید درباره هشدار زلزله در اندروید گوگل بدانید

گوگل به‌تازگی سیستمی راه‌اندازی کرده که می‌تواند زلزله را پیش از وقوع شناسایی کند. با سیستم هشدار زلزله در اندروید آشنا شوید.

بلایای طبیعی همواره جان انسان‌ها را به مخاطره انداخته و بارها جوامع شهری و روستایی را به ورطه نابودی کشانده است. در زمان‌های دور که تکنولوژی به مانند امروز نبوده، مردم ناگهان با سیل، زلزله و صاعقه مواجه می‌شدند و بسیاری از آنها به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی و عدم آگاهی، جان خود را از دست می‌دادند.

سیستم هشدار زلزله در اندروید

زمین لرزه یکی از ناخوشایندترین بلایای طبیعی است و در بسیاری از کشورها به وقوع می‌پیوندد. زمین‌های گسل‌خیز مهم‌ترین عامل وقوع این رخداد هستند. امروزه کارشناسان مربوطه تا حدودی می‌توانند پیش از وقوع زلزله، نشانه‌های آن را شناسایی و خطر آن را به مردم گوشزد کنند.

هشدار زلزله در اندروید

نزدیک به دو ماه پیش بود که زلزله‌ای در سن خوزه کالیفرنیا با قدرت تخریبی 5.1 ریشتر به وقوع پیوست. خوشبختانه مردمان آن ناحیه پیش از وقوع زمین لرزه با آن آشنا شده بودند و همین باعث شد تا صدمات و خسارات جانی و مالی به حداقل برسد. کاربرانی که صاحب گوشی اندرویدی بودند، پس از وقوع زلزله در توییتر خود اعلام کردند که قبل از کاربران iOS موفق به دریافت هشدار زلزله شده‌اند.

دو سال پیش کمپانی گوگل با همکاری سازمان زمین شناسی آمریکا و همچنین دفتر خدمات اضطراری فرماندار کالیفرنیا تصمیم گرفتند سیستمی راه‌اندازی کنند تا هشدار زمین لرزه را از طریق گوشی‌های اندرویدی به کاربران ارسال کند. در واقع هشدار زلزله از طریق سیستم هشدار ShakeAlert ارسال می‌شود.

این سیستم به گوشی‌های کاربران اجازه می‌دهد زمین لرزه را شناسایی کند و به آنها هشدار دهد تا سریعا پناه بگیرند. این نخستین باری بوده که گوگل با همکاری برخی سازمان‌های دیگر در آمریکا موفق شده زلزله را از طریق گوشی‌های اندرویدی پیش بینی کند. کاربران کالیفرنیایی در توییتر خود نوشتند که 5 الی 10 ثانیه پیش از وقوع زمین لرزه هشدار دریافت کرده‌اند.

با این اوصاف می‌دانیم که این سیستم موفق عمل کرده و امیدواریم که در آینده نیز موفقیت‌های بیشتری به دست آورد. نایب رئیس مهندسی گوگل، دیوید برک پس از زلزله سن خوزه اقدام به انتشار تصاویری کرد که نشان می‌دادند قبل از این که زلزله بیاید، دستگاه‌های اندرویدی در منطقه روشن شده‌اند.

هشدار زلزله در اندروید

گوگل اطلاع داده که کاربران مناطقی نظیر کالیفرنیا، ژاپن، هائیتی و فیلیپین که میزان وقوع زلزله در آنها بیشتر از سایر مناطق است می‌توانند گزینه ShakeAlert را در گوشی های اندرویدی فعال کنند. علاوه بر این می‌توانند برای امنیت بیشتر نسبت به دانلود و نصب برنامه‌هایی نظیر MyShake و Earthquake اقدام کنند.

ممکن است این برنامه گوگل در کشور ما یا برخی از کشورهای دیگر کار نکند؛ اما مطمئنا در شهرهایی نظیر کالیفرنیا، اورگون و واشنگتن کار خواهد کرد. کاربران اندرویدی لازم نیست نسبت به نصب برنامه ShakeAlert اقدام کنند؛ چرا که از پیش در گوشی های اندرویدی نصب شده است.

سیستم این برنامه با داشتن 1657 سنسور می‌تواند زمین لرزه را پیش از وقوع پیش بینی کند. قدرت پیش بینی این سیستم به حدی است که می‌تواند مکان دقیق و قدرت آن را دقیقا شناسایی کند. بعد از تشخیص و شناسایی زلزله، سیگنالی به گوشی های اندرویدی ارسال خواهد کرد و هشدار می‌دهد.

هشدار زلزله در اندروید

جالب است بدانید که اندروید برای کاربران خود دو نوع هشدار ارسال می‌کند. هر یک از این هشدارها می‌توانند زمین لرزه‌های تا 4.5 ریشتر یا بیشتر را شناسایی کنند. هشدار اول با عنوان «مطلع باشید» کاربران را آگاه خواهد کرد، ولی نوع هشدار دوم «اقدام کنید» است و به‌صورت جدی‌تر پیگیری می‌کند. هشدار نخست طوری است که می‌توانید روی آن زده و اطلاعات بیشتری در خصوص اعلان به‌دست آورید، اما هشدار دوم به‌نحوی طراحی شده که حتی اگر گوشی هوشمند شما در حالت مزاحم نشوید قرار داشته باشد، به شما اطلاع دهد.

برای این که شیک آلرت را فعال کنید می‌بایست وارد تنظیمات گوشی تلفن خود شوید و از بخش ایمنی و اضطراری (Saety and Emergencies) نسبت به فعال سازی آن اقدام کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*