تسخیر بازار خودرو روسیه توسط چینی ها

تسخیر بازار خودرو روسیه توسط چینی های فرصت طلب

به دنبال تحریم‌های غرب علیه کشور روسیه و خروج شرکت‌های خودروسازی اروپایی از بازار خودرو این کشور، حالا خودروسازان چینی در روسیه جولان می‌دهند.

صنعت خودروسازی ایران پس از تحریم‌های آمریکا و ممنوعیت واردات خودرو وارد مرحله بحرانی شد و شرکت‌های دولتی سعی کردند تا حدودی کسری تولید خودرو را جبران کنند؛ اما این خودروسازان خصوصی بودند که به کمک آنها آمدند. چین با صنعت خودروی خود در پی بازارهای پرتقاضا و کم عرضه است تا بتواند در اسرع وقت به آنها ورود کند.

تسخیر بازار خودرو روسیه توسط چینی ها

تسخیر بازار خودرو روسیه توسط چینی ها

وقتی واردات خودرو ممنوع اعلام شد، خودروسازان چینی که تا آن موقع در کمین بودند به یک‌باره وارد گود رقابتی شدند و تا خواستند اسب خود را تاختند. روسیه بازار بزرگی است که پس از آغاز جنگ علیه اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب به مشکل خورده است. خودروسازان چینی در حال حاضر تمایل و علاقه شدیدی به این بازار نشان داده‌اند.

همچنین بخوانید:

صنعت خودروی روسیه پس از تحریم رو به نابودی است

آمارها نشان می‌دهد که اوایل سال جاری تا به امروز، سهم حضور شرکت‌های خودرویی چینی در روسیه از 9.6 درصد به 31.3 درصد رسیده که رقم قابل توجهی است. بنابراین هم‌اکنون یک سوم بازار خودروی روس‌ها در دستان چشم بادامی‌هاست. شاید اگر خودروسازان غربی و اروپایی خاک روسیه را ترک نمی‌کردند، هیچ‌وقت چین با این قدرت در بازارهای این کشور نمی‌تاخت.

تسخیر بازار خودرو روسیه توسط چینی ها

آمار فروش و تولید خودرو در روسیه به‌طرز عجیبی کاهش یافته و شواهد حاکی از این است که فروش محصولات سواری و تجاری نسبت به بازه مشابه تا 61 درصد کاهش تجربه کرده است. تحریم‌های غرب نه تنها خودروسازان را مجبور به ترک روسیه کرده، بلکه باعث شده تا دسترسی خودروسازان به مواد اولیه قطع شود. افزایش قیمت‌ها نیز آفت دیگر صنعت خودروی روسیه است.

با این حال چینی‌های فعال به سرعت دست به کار شده و بازار بزرگ روسیه را تصاحب کرده‌اند. هم‌اکنون تنها در یک ماه برندهایی از جمله هاوال، چری و جیلی موفق به فروش 16 هزار و 138 واحد خودرو شده‌اند. این در حالی است که ماه پیش از این در روسیه تنها 8 هزار و 235 خودرو به فروش رسیده بود.