اینستاگرام و واتساپ

آیا واقعا اینستاگرام و واتساپ شرایط ایران را قبول کرده‌اند؟

یک نماینده مجلس گفته بود اینستاگرام و واتساپ به ایران می‌آیند؛ اما آیا واقعا شرکت متا شرایط ایران را قبول کرده است؟

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که یکی از نمایندگان مجلس گفته اینستاگرام و واتساپ قبول کرده‌اند در ایران نماینده داشته باشند و شرایط کشورمان را بپذیرند. بر اساس این خبر، از قول جواد نیک بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته شده بود که متا به‌اجمال شرایط ایران را قبول کرده و به‌احتمال زیاد به‌طور رسمی به ایران می‌آیند. این خبر حواشی زیادی را در پی داشت و این سوال را به‌وجود آورد که آیا با وجود تحریم‌های سنگین آمریکا، امکان ورود متا (شرکت مادر اینستاگرام و واتساپ) به‌عنوان یک شرکت آمریکایی به ایران وجود دارد یا خیر؟

معلوم نیست اینستاگرام و واتساپ به ایران بیایند

پس از این اتفاق، تجارت‌نیوز با جواد نیک‌بین مصاحبه کرد تا از جزئیات ماجرا باخبر شویم. این نماینده مجلس در گفت‌وگو با این رسانه به نوعی خبر قبلی را تکذیب کرد و گفت مذاکرات همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ‌چیزی مشخص نیست. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار کرد:

ما در حال رایزنی هستیم که انشاالله شرایط را بپذیرند و در ایران دفتر بزنند. هنوز موافقتی از سوی این پلتفرم‌ها صورت نگرفته و فعلا در حد رایزنی است. این رایزنی‌ها هم به‌صورت تلفنی و هم به‌صورت حضوری از طریق نهاد مربوطه در ایران با نهاد مربوطه در آن کشور در جریان است.

حال باید دید واکنش متا به این رایزنی‌ها چه خواهد بود و در نهایت چه تصمیمی گرفته می‌شود. ظاهرا و این‌طور که از شواهد امر پیداست، تنها در صورتی اینستاگرام و واتساپ رفع فیلتر می‌شوند که شرایط ایران را بپذیرند و در کشورمان دفتر و نماینده رسمی داشته باشند. با توجه به آمریکایی بودن متا، احتمال پذیرفتن شرایط ایران و اخذ نمایندگی در کشورمان کمی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. مدتی پیش،‌ یک کارشناس حقوق بین‌الملل به نام علی بیگدلی گفت این پلتفرم‌ها به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و از این جهت تابع قوانین بین‌المللی و حتی حقوق تجارت داخلی نیستند؛ اما این شرکت‌ها با این که خصوصی هستند، از سوی دولتشان حمایت می‌شوند و چون به دولت مالیات می‌پردازند، دولت آمریکا نیز موظف است از منافع این شرکت‌ها در خارج از کشور دفاع کند.

این کارشناس و استاد دانشگاه معتقد است با توجه به این که ایران از جانب حقوق بشر در محافل بین‌المللی محبوبیت خود را از دست داده، بعید است این پلتفرم‌ها نمایندگی‌شان را در ایران راه‌اندازی کنند و شرایط کشورمان را بپذیرند. اینستاگرام و واتس اپ به عنوان زیرمجموعه‌های متا در بسیاری از کشورهای دنیا نمایندگی دارند و به قوانین آنها عمل می‌کنند، اما با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و جایگاه و وضعیتی که ایران دارد، آنها ترجیح می‌دهند در ایران سرمایه‌گذاری نکنند.