سم بنکمن-فرید

مدیرعامل صرافی FTX احتمالا به 115 سال زندان محکوم شود

در صورت اثبات اتهامات مطرح شده علیه سم بنکمن-فرید، مدیرعامل سابق صرافی FTX، وی ممکن است با حکم بسیار سنگین 115 سال حبس مواجه شود.

سم بنکمن-فرید بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق صرافی ورشکسته ارزهای دیجیتال FTX، با کیفردرخواست هشت موردی فدرال روبرو شده که در صورت مجرم شناخته شدن، ممکن است به 115 سال حبس محکوم شود. این جوان 30 ساله که تا چندی پیش به‌عنوان چهره عمومی صنعت کریپتو مطرح بود، این روزها با خطر گذراندن باقی عمر خود در پشت میله‌های زندان روبرو است. اتهامات علیه او بسیار جدی هستند و توسط دفتر دادستانی ناحیه جنوبی ایالات متحده تنظیم شده‌اند.

نیک آکرمن، دستیار سابق ایالات متحده که جرایم یقه سفید را برای ناحیه جنوبی نیویورک تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد، در این باره گفت:

احساس من این است که مدیرعامل FTX، با حبس سنگینی روبرو خواهد شد.

پیش‌بینی‌ها از محکومیت مدیرعامل سابق صرافی FTX

آکرمن پیش‌بینی کرده که بنکمن-فرید دست‌کم به 10 سال حبس محکوم شود که البته ممکن است بر اساس جزئیاتی که در ادامه تحقیقات فاش می‌شود، این مقدار متفاوت باشد. البته آکرمن در این پرونده دخالتی ندارد و ارزیابی او صرفا بر اساس ادعای موجود در کیفرخواست عمومی است.

 

دستگیری مدیرعامل FTX

بنکمن-فرید، مدیرعامل سابق FTX با اتهاماتی شامل کلاه‌برداری از مشتریان و وام‌دهندگان، توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری مربوط به کالاها و اوراق بهادار، یک مورد پولشویی و یک تخلف مربوط به قوانین مالی کمپین روبرو است.

این پرونده فدرال که روز سه‌شنبه علنی شد، حاکی از آن است که بنکمن-فرید مشتریان و سرمایه‌گذاران را فریب داده است تا میلیاردها دلار را به شرکت تجاری دیگر خود که “Almeda Research” نام دارد، وارد کند. او هم‌چنین مسئول مستقیم فروپاشی FTX معرفی شده است.

مدیرعامل سابق FTX در ماه نوامبر از سمت خود در این صرافی استعفا داد و در همین حین نیز شرکت اعلام ورشکستگی کرد. بر اساس پیش‌بینی وکلا، این صرافی به بیش از یک میلیون نفر و سازمان بدهکار است که در این میان، تنها 50 نفر طلبی 3.1 میلیاردی دارند.

مدیرعامل FTX

علاوه بر آن، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) مدعی شده که بنکمن-فرید سرمایه‌گذاران را گمراه کرده و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) نیز او را به‌ کلاهبرداری متهم کرده است. وی در اظهارات عمومی، از جمله طی شهادت خود در کنگره که روز پس از دستگیری ارائه کرد، گفت که از گستردگی مشکلات بی‌اطلاع بوده و قصد نداشته سرمایه‌های مشتریان را با سرمایه‌گذاری‌های “Almeda” ترکیب کند.

آکرمن می‌گوید که مقیاس اتهامات علیه مدیرعامل سابق FTX، کلاهبرداری چند میلیارد دلاری علیه مشتریان و وام‌دهندگان در طول چندین سال بوده که در صورت اثبات هر یک، به مدت حبس او افزوده خواهد شد. آکرمن هم‌چنین افزود که کیفرخواست روز سه‌شنبه موقتی بوده و احتمالا در آینده، کیفرخواست کامل‌تری جایگزین خواهد شد که در آن نام همدست‌ها و سایر جزئیات نیز ذکر می‌شوند.

طبق پیش‌بینی او این پرونده شاخ و برگ‌های فروانی دارد و افراد بسیاری درگیر این موضوع هستند. ناگفته نماند که بنکمن-فرید در حال آماده‌سازی یک تیم قانونی قوی برای دفاع از خود است و والدین او که هر دو از استادان حقوق دانشگاه استنفورد هستند نیز از ماه نوامبر با وی همراه بوده و در جلسه اول دادگاه که در روز سه‌شنبه در باهاما برگزار شد، شرکت داشتند.