بهترین فیلم های سال 2022

10 مورد از بهترین فیلم های سال 2022 که نباید از دست بدهید

سال جاری میلادی برای دنیای سینما فوق‌العاده بوده و آثار خوبی اکران شده است. در ادامه به معرفی بهترین فیلم های سال 2022 می‌پردازیم.

در حال سپری کردن آخرین روزهای سال 2022 میلادی هستیم و تا به امروز تقریبا تمام جشنواره‌ها، مسابقات و رویدادهای مهم برگزار شده و اگر فیلم، سریال یا انیمیشنی ساخته شده، به اکران در آمده است. بنابراین باید نگاهی به بهترین فیلم های امسال بیندازیم و ببینیم کارگردان‌های مطرح و بعضا تازه‌وارد سینما چه خوابی برایمان دیده‌اند.

معرفی بهترین فیلم های سال 2022

تا سال گذشته دنیای سینما با مشکل بزرگی به‌نام پاندمی کرونا روبه‌رو بود و همین باعث شد بهترین آثار دنیای سینما و تلویزیون برای مدتی به‌تعویق افتد تا مردم با خیال راحت و به دور از نگرانی به تماشای فیلم‌های مورد علاقه‌شان مشغول شوند. خوشبختانه بعد از سال سیاهی که پشت سر گذاشتیم، امسال فوق‌العاده و حیرت‌انگیز بود.

آواتار: راه آب - بهترین فیلم های سال 2022

آثار سینمایی موفق شدند سال 2022 را به‌خوبی و خوشی پشت سر بگذارند و وارد سالی جدید و پر از شگفتی تازه شوند. در بین بهترین فیلم های 2022 می‌توان پروژه‌هایی پرهزینه و بعضا فرانچایزهای جذابی دید که ممکن است به‌زودی ادامه آنها ساخته شود. تنها فیلم مورد انتظاری که هنوز تا اکرانش چند روزی زمان باقی مانده، «آواتار: راه آب» است. به‌جز این فیلم تخیلی، سایر آثار دنیای سینمای اکران شده‌اند.

توجه داشته باشید که «آواتار: راه آب» منتظر اکران شدن است و قصد داریم نیم‌نگاهی به ساخته جذاب جیمز کامرون بیندازیم. کامرون، این کارگردان برجسته و نابغه باری دیگر برگشته تا نواقص آواتار اولی را جبران کند و اثری در خور سینمای امروز به‌نمایش درآورد. تاکنون برخی از سکانس‌های زیرآبی «آواتار: راه آب» منتشر شده و همین چند تریلر کافی است تا به هوش و ذکاوت کامرون پی ببریم.

بهترین فیلم های سال 2022

راه آب دومین اثر کامرون و دنباله‌ای برای قسمت اول این فیلم جذاب علمی-تخیلی است. این دنباله جذاب و احساسی از آب در آمده و صداقت در سرتاسر سکانس‌های آن دیده می‌شود. کارگردان این فیلم به سیاره‌ای که چند سال پیش ساخت و به‌تمامی موجوداتی که داخل آن زندگی می‌کنند با عشق و محبت رفتار کرده است. به‌طور کلی آواتار 2 تأکید می‌کند که با خانواده و در کنار همدیگر بودن می‌توان به‌نتیجه رسید؛ چرا که قدرت حقیقی یعنی در کنار هم بودن!

همچنین بخوانید:

بهترین فیلم های ۲۰۲۳ که حتما باید ببینید

1. بعد از آفتاب – Aftersun

بعد از آفتاب

از دست دادن عزیزان و فراموشی خودخواسته بعد از سوگ درون‌مایه جالب توجهی است که شارلوت ولز اسکاتلندی توانسته در فیلم سینمایی بعد از آفتاب از آن به نحو احسن استفاده کند. این نخستین تجربه کارگردانی ولز و یکی از بهترین فیلم‌های سال جاری میلادی محسوب می‌شود.

Aftersun اثری صادقانه و بی‌کلک درباره به خاطر آوردن افرادی است که دیگر در بین ما حضور ندارند. از ویژگی‌های این فیلم می‌توان به تکه تکه بودن و خاصیت فرار آن اشاره کرد. همه چیز از قاب عکسی آغاز می‌شود که نقطه شروع داستان و به‌نوعی تمامیت آن است. رابطه پدر و دختری که می‌توان تمام خاطراتشان را در قابی چوبی جای داد.

پدری که رفته و دختری که عکس‌های یکی از مسافرت‌های دوتایی با پدرش را مرور می‌کند. سوفی به تصویری می‌نگرد که روزی واقعیت داشته و با پدرش در ترکیه بوده‌اند. وقتی آنها به ترکیه سفر کردند، سوفی 11 ساله بود و پدرش 32 ساله و حالا سوفی 32 ساله است و پدری که دیگر وجود خارجی ندارد.

حال سوفی با تماشای عکس‌ها به‌دنبال سرنخ‌هایی مبهم است و آنجاست که متوجه می‌شود پدرش در آن روزهای داغ تابستان در حال مبارزه با هیولای درونش بوده است؛ مبارزه‌ای که همواره دور از چشم دختر کوچولویش اتفاق افتاد. متاسفانه نمی‌توانیم جزئیات ارتباط آنها را کنکاش کنیم و تنها کاری که از دست ما و سوفی برمی‌آید، تلاش برای رسیدن به معنای واقعی است.

2. تار – TAR

تار - بهترین فیلم های سال 2022

داستان فیلم تار درباره یکی از برجسته‌ترین آهنگسازان تخیلی سینما به نام لیدیا تار است. شخصیت‌پردازی این رهبر موسیقی به‌قدری پخته و جاافتاده است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد یا این که نادیده‌اش گرفت. نمی‌توانیم دلیل بی‌نظیر بودن تار را توضیح دهیم، چرا که مسئله‌ای شهودی است، نه محسوس!

نقش لیدیا تار را کیت بلانشت ایفا می‌کند و داستان از جایی آغاز خواهد شد که تار یک قدم تا موفقیتی بزرگ فاصله دارد. بلانشت موفق شده به‌خوبی از عهده نقشی که به او محول شده بربیاید؛ چرا که توانسته تضاد شخصیتی جالبی به‌وجود بیاورد. این آهنگساز تاریخی در پستوی ذهن خودش همه برنامه‌ریزی‌ها را کرده و گام‌های رو به جلو و مثبت را برداشته، ولی به ناگاه با حوادث و رخدادهایی غیر منتظره مواجه می‌شود.

شروع داستان در قالب مصاحبه‌ای با لیدیا است. مقدمه‌ای بی‌نقص که به او در رسیدن به آمال و آرزوهایش یاری می‌رساند. شخصیت هنری تار وقتی فرو می‌پاشد که ترجیح می‌دهد به‌جای تمرکز روی آثار هنری خود به روابط جنسی‌اش بپردازد. در هر نقطه از این فیلم می‌توان نقدهای تاریکی دید و لیدیا مدام بر سر دوراهی‌های وحشتناکی قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید:

نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شدند

3. همه چیز همه جا به یکباره – Everything Everywhere All at Once

همه چیز همه جا به یکباره

عنوان بلند این فیلم شاید مخاطبان را بترساند، اما در نهایت به آنها ثابت می‌کند شلوغی‌اش به شادابی و خلاقیت افسارگسیخته کارگردان و نویسنده انجامیده است. به‌محض شروع شدن داستان «همه چیز همه جا به یکباره»، خلاقیت از در و دیوار روی سرتان خواهد ریخت. برای این که به اصل داستان پی ببرید و بفهمید در روند آن چه اتفاقاتی رخ داده، می‌بایست بیش از یک بار به تماشای آن بپردازید.

سال‌ها پیش پدر زنی به نام اِولین، ازدواج دخترش را با مردی ناشناس ممنوع می‌کند؛ اما آنها برای رسیدن به یکدیگر و دستیابی به شادی و خوشحالی تلاش خود را می‌کنند. اِولین زنی چینی-آمریکایی است و قصد دارد مالیات رختشورخانه‌اش را بپردازد. آنها در کالیفرنیا زندگی می‌کنند و تصور می‌کردند قرار است با راه‌اندازی کسب‌وکاری کوچک به موفقیت برسند! یکی از بهترین فیلم های سال 2022 قطعا Everything Everywhere All at Once است.

4. بنشی‌های اینیشرین – The Banshees of Inisherin

بنشی های اینیشرین

بنشی‌های اینیشرین ساخته کارگردانی موفق به نام مارتین مک دونا است. فیلم‌هایی که مک دونا می‌سازد شخصیت‌هایی تاریک و بی‌حرکت و گاهی تهاجمی دارد. در اثر پیش روی ما وضعیت دقیقا مثل سایر آثار این کارگردان است و حس ترس و خوف در هر لحظه به‌طریقی وارد تن و بدن تماشاگران می‌شود.

داستان از جایی آغاز می‌شود که دو دوست در حالت مستی بازی را شروع می‌کنند که ساده آغاز شده و بر پیچیدگی و ژرفای آن افزوده می‌شود. پادرایک و کولم در حال زندگی در جزیره‌ای خیالی در میانه جنگی داخلی هستند که به‌ناگاه کولم به این نتیجه می‌رسد که دیگر نباید وقتش را با دوستی پادرایک تلف کند.

بنابراین تصمیم می‌گیرد رابطه‌اش با پادرایک را قطع کند و به او هشدار می‌دهد هر مرتبه که سعی کند او را از انجام این کار بازدارد، یکی از انگشتان خودش را قطع خواهد کرد. در این بازی دو نفره و عجیب مک دونا به ترسیم محدودیت‌ها و مرزهای دوستی و انزوا در منتهای جهان می‌پردازد. این اثر نبوغ و مهارت مک دونا را در فیلمسازی به تصویر می‌کشد.

5. تصمیم جدایی – Decision to Leave

تصمیم جدایی

شاید باورش سخت باشد که عاشقانه ترین فیلم سال 2022، اثری در ژانر جنایی-پلیسی باشد. کارگردان فیلم تصمیم جدایی، پارک چان ووک است که معروف به سازنده ملودرام‌های انتقامی شده است. در واقع او و همتای بی‌نظیرش آلفرد هیچکاک طوری قلب‌های سیاه دو انسان متمرد و سرکش را به‌یکدیگر متصل می‌کنند که از دل آنها یک تریلر کارآگاهی سر بر می‌آورد.

البته خوب است بدانید که تصمیم جدایی از آن دست فیلم های سینمایی نیست که دنبال قاتل بگردد. تریلر جذاب و تا حدی بامزه این اثر قصد دارد به‌بیان احساسات هائه جون بپردازد که متهم ردیف اول قتل است. در واقع متهم این داستان که بیوه زنی تنها است، بیش از این که نگران مدارک مستدل هائه جون و مجازاتش باشد، نگران از دست دادن بازجوی خود است.

همه چیز در ابتدا ساده به نظر می‌رسد، ولی سپس مشخص می‌شود که غنی و پیچیده‌تر از آن است که دیده می‌شود. سوالی که در سرتاسر فیلم ذهن بیننده را به چالش می‌کشد این است که چطور امکان دارد دو نفر عاشق یکدیگر و به آینده امیدوار باشند، در حالی که اختلافات و بحران‌های گذشته را نیمه‌تمام به‌حال خودشان رها کرده‌اند؟

همچنین بخوانید:

بهترین فیلم‌ها و سریال‌های سال ۲۰۲۲

6. تمام زیبایی و خون ریزی – All the Beauty and the Blloodshed

تمام زیبایی و خون ریزی

کارگردان مطرح سینما به‌خوبی توانسته از پس ساخت مستند تمام زیبایی و خون ریزی بربیاید؛ زیرا به‌خوبی نان گولدین را در رأس داستان قرار داده است. گولدین یکی از برترین عکاسان و هنرمندان تصویری است که به یک‌باره با فضای جدیدی روبه‌رو می‌شود. داستان درباره اعتراض گولدین به سکلر و پوردو فارما است.

تمام تلاش گولدین به این نتیجه می‌رسد که سازمانی غیر انتفاعی به نام PAIN تأسیس شود. این فیلم بهتر از آثار ابرقهرمانانه دی سی است؛ چرا که به‌بیان اقدامات قهرمانی به نام گولدین در واقعیت می‌پردازد. گولدین خود نیز از اوردوز اوکسی کونتین جان سالم به در برده و حالا در مقابل میلیاردرهای جانی ایستادگی می‌کند.

7. تاپ گان: ماوریک – Top Gun: Maverick

تاپ گان: ماوریک - بهترین فیلم های سال 2022

سال 2022 با وجود فیلم‌هایی نظیر «تاپ گان: ماوریک» سال پربار و موفقی بوده است. این اثر جذاب از جوزف کوزینسکی توانسته رکورددار باکس آفیس شود و تعریف جدیدی برای فیلم‌های بلاک باستری بیافریند. نخستین بار در سال 1986 میلادی بود که این فیلم به‌اکران در آمد؛ اما چیزی که امروز شاهد اکران آن هستیم تفاوت از زمین تا آسمانی با نسخه قدیمی دارد.

با این اوصاف ماوریک هم نظر خاص منتقدان را به خود جلب کرده و هم پای سینمادوستان را به سینما کشانده است. دیده شده برخی از بینندگان بیش از یک مرتبه برای تماشای آن به سینما رفته‌اند که خود نشانه‌ای برای موفقیت آن محسوب می‌شود. کوزینسکی به‌خوبی توانسته سکانس‌های جذاب و اکشن خلق کند تا بدین‌ترتیب حوصله مخاطبان سر نرود و هیجان آنها فروکش ننماید.

داستان از آنجا شکل می‌گیرد که تام کروز به عنوان خلبانی ماهر به آموزش گروهی از نوآموزان مأمور می‌شود. یکی از دلایل عقب‌ماندگی درجه نظامی وی، سرکشی‌ها و تمردهای عامدانه‌ای است که تام کروز دارد. با این حال داستان بیش از آن که روی زمین اتفاق بیفتد، در آسمان به پرواز در می‌آید.

همچنین بخوانید:

برترین فیلم های ژانر اکشن در سال 2022

8. جواب منفی – Nope

جواب منفی

این نخستین مرتبه‌ای است که جوردن پیل موفق شده بودجه کافی برای ساخت یک فیلم را در اختیار داشته باشد. از حق اگر نگذریم، «جواب منفی» اثر بلاک باستری و علمی-تخیلی جذابی است که آدم را به‌وجد می‌آورد. داستان درباره دو خواهر و یک برادر مالک مزرعه است که در تلاش برای کشف رد پایی از اشیای ناشناس پرنده بر فراز آسمان ملکشان هستند.

اولین بار در 18 ژوئیه سال 2022 بود که این فیلم در لس‌آنجلس به نمایش درآمد و طولی نکشید که در 22 جولای توسط یونیورسال پیکچرز به‌طور گسترده‌ای در ایالات متحده اکران شد. بودجه فیلم جواب منفی 68 میلیون دلار بود، در حالی که توانست در گیشه بیش از 170 میلیون دلار بفروشد. خوشبختانه هم تماشاگران از این اثر رضایت داشتند و هم منتقدان بازخوردهای مثبتی ارائه دادند.

9. خانواده فیبلمن – The Fabelmans

خانواده فیبلمن - بهترین فیلم های سال 2022

داستان فیلم فیبلمن در واقع روایتگر دوران کودکی تا نوجوانی کارگردان مطرح سینمای آمریکا، استیون اسپیلبرگ است. خانواده فیبلمن اثری است که به‌بلوغ نوجوانی می‌پردازد. در حقیقت داستان این فیلم به دوره نوجوانی استیون می‌پردازد و سال‌هایی که در تکاپوی طلاق والدینش بوده است.

کسی چه می‌دانست که کودکی چون استیون اسپیلبرگ در آینده تبدیل به شخصیتی برجسته می‌شود. این شخصیت دوست‌داشتنی بر خانواده فیبلمن به جدایی و طلاق پدر و مادرش از دیدگاه کودکی به نام سمی فیبلمن می‌پردازد. این داستان نه‌تنها مختص اسپیلبرگ است، بلکه در زندگی یکایک ما نمود واقعی دارد.

10. بعد از یانگ – After Yang

بعد از یانگ

یانگ نام رباتی است که توسط جیک خریداری شده است و روزی از روزها به دلایلی خراب می‌شود. زمان این فیلم در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق می‌افتد. جیک مشغول به شغل چای‌فروشی است و یانگ را به‌عنوان خواهر بزرگتر خود به‌خانه آورده است. بعد از این که ربات او خراب می‌شود، جیک سعی می‌کند با بردن آن به تعمیرگاه مشکل را حل کند.

متاسفانه جیک نمی‌تواند نقش یانگ را در خانه به این سادگی‌ها پر کند و یک مدل جدیدتر از این گونه ربات‌ها خریداری نماید. خبر بد برای جیک این است که امکان دارد یانگ هرگز به زندگی بازنگردد. اینجاست که او به طرز غیرمنتظره و عجیبی اقدام به عزاداری می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*