برترین فیلم های اکشن 2022

برترین فیلم‌ های ژانر اکشن در سال 2022

تماشای فیلم های اکشن برای سینمادوستان جذاب است و آنها را به وجد می آورد. در ادامه با برترین فیلم‌ های ژانر اکشن در سال 2022 آشنا شوید.

تماشای فیلم و سریال در هر شرایط حال آدم را خوب می‌کند؛ خصوصا اگر ژانر آن اثر کمدی، اکشن یا حتی درام باشد. برای هر کسی بسته به سلیقه‌ای که دارد می‌توان ژانر خاصی را مناسب دانست. ممکن است شما از تماشای فیلم های ترسناک لذت ببرید و شاید هم از دیدن آثار اکشن به وجد بیایید.

هر ساله کارگردانان سینما سعی خود را می‌کنند بهترین آثار هنری آن سال را در کارنامه خود به ثبت برسانند و جوایز آن دوره را از آنِ خود نمایند؛ اما رقابت چنان سنگین و نزدیک است که نمی‌توان با قطعیت نظر داد. از طرف دیگر موضوع نقد فیلم و انتخاب بهترین آنها کاملا سلیقه‌ای است و همین نسبی بودن آرای مردم باعث می‌شود نتوان یک فیلم را شاهکار دانست و الباقی را به‌دردنخور!

برترین فیلم‌ های ژانر اکشن در سال 2022

به هر حال حقیقت این است که برخی فیلم‌ها از بقیه عملکرد بهتری دارند و تعداد بیشتری از مردم و داوران را جذب خود می‌کنند. باید اعتراف کرد که با نادیده گرفتن دیدگاه‌های اقلیت، باید به نظر اکثریت احترام گذاشت. ژانر اکشن طرفداران بسیاری دارد و کارگردان‌های زیادی هم در جهان اقدام به ساخت چنین آثاری می‌کنند.

در سال 2022 نیز که رو به اتمام است، تعداد زیادی فیلم اکشن اکران شده و توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند. وقتی از ژانر اکشن صحبت می‌کنیم صرفا منظورمان جنگ و جدال وحشیانه و کشت‌وکشتارهای صرف نیست. Action می‌تواند آثار ماجراجویانه مناسب کودکان باشد یا فیلم‌های مارول و دی سی! همچنین ممکن است درام‌های تاریخی را شامل شود. هر چه که باشد امسال فیلم‌های خوبی اکران شدند و توانستند نظر سینمادوستان را به شدت جلب کنند.

می‌دانیم که طی دو سال اخیر به علت شیوع و پاندمی کووید 19 اغلب پروژه‌های سینمایی و حتی سریالی به تعویق افتاد، ولی به نظر می‌رسد سال جاری نقطه بازگشتی برای قدرت‌نمایی سینما و اهالی آن به‌حساب می‌آید. وقتی قرنطینه‌ها برداشته شدند و واکسن خیل عظیمی از بیماران را نجات داد، ابتدا مردم با دلهره وارد سینما و مکان‌های عمومی دیگر شدند، ولی پس از گذشت چند ماه روال عادی از سر گرفته شد.

فیلم های اکشن در سال 2022 فرصت خوبی برای عرض اندام و خودی نشان دادن داشتند و می‌توان گفت اقدامات مفیدی هم انجام دادند. در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم بهترین فیلم های اکشن 2022 را برایتان فهرست کنیم. ممکن است در برخی از این آثار اکشن-ماجراجویی نقاط ضعف زیادی وجود داشته باشد، ولی مطمئناً باعث شده‌اند نفس‌هایمان درون سینه حبس شود.

1. دنیای ژوراسیک: قلمرو – Jurassic World Dominion

دنیای ژوراسیک: قلمرو - برترین فیلم های اکشن 2022

دنیای ژوراسیک: قلمرو – برترین فیلم‌ های اکشن سال 2022

  • کارگردان: کالین ترورو
  • بازیگران: کریس پرت، برایس دالاس هاوارد، لورا درن، جف گلدبلوم، سم نیل، بی دی ونگ
  • امتیاز IMDB به فیلم: 5.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 29 از 100

یکی از برترین فیلم‌ های ژانر اکشن در سال 2022 ژوراسیک است. دنیای ژوراسیک از زمانی که اکران شد توانست موفقیت‌های زیادی برای کارگردان و اعضای تیم کسب کند. سه گانه جذاب این اثر اکشن انتقادات مختلف و مفیدی برای صاحبان اثر به ارمغان آورد؛ اما به نظر می‌رسد آخرین فیلم این مجموعه نتوانسته باری دیگر نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

به هر حال آنچه در باکس آفیس شاهد آن بودیم فروش نسبتاً خوبی بود که شاید همین هم غنیمت باشد. متاسفانه فیلمنامه «دنیای ژوراسیک: قلمرو» سراسر اشکال است و نقص و حتی نحوه کارگردانی آن به شدت تأمل‌برانگیز است و می‌توان یک شبانه‌روز کامل به آن نقد خشن وارد کرد. تنها مزیت این فیلم سینمایی اکشن، سکانس‌های نفس در سینه حبس کن آن به‌شمار می‌رود.

داستان «دنیای ژوراسیک: قلمرو» چهار سال پس از سقوط پادشاهی اتفاق می‌افتد. دایناسورها در حالی کنار انسان‌ها به خوبی و خوشی وقت می‌گذرانند که در حال طرح برنامه‌ای ترسناک هستند. در یک چشم بر هم زدن معادلات انسانی آشفته می‌شود و این زندگی مسالمت‌آمیز بین انسان و دایناسور تبدیل به کابوسی مرگبار خواهد شد.

همچنین بخوانید:

۱۰۰ فیلم اکشن برتر تاریخ به انتخاب توتال فیلم

2. بلک آدام – Black Adam

بلک آدام

  • کارگردان: ژاومه کویت سرا
  • بازیگران: دواین جانسون، آلدیس هاج، نوحا سنتینو، سارا شاهی، مروان کنزاری
  • امتیاز IMDB به فیلم: 6.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 39 از 100

گفتیم که فیلم های ابرقهرمانی نیز در ژانر اکشن قرار می‌گیرند. در سال 2022 فیلم بلک آدام با ایفای نقش دواین جانسون توانست اختلاف نظر شدیدی بین مخاطبان و منتقدان به ثبت برساند. علاوه بر این دواین جانسون با این اثر رکورد خود را در باکس آفیس جا‌به‌جا کرد. به همین خاطر هم آن را در فهرست برترین فیلم‌ های اکشن سال 2022 قرار داده‌ایم.

به عقیده مخاطبان و منتقدان عمده اشکالی که می‌توان به این فیلم وارد کرد، روند داستان و صحنه‌های اکشنی است که شاید می‌شد بهتر باشند. به هر حال آنچه برای کارگردان و بازیگران و مجموع عوامل فیلم اهمیت دارد، محبوبیت فیلم نزد بینندگان است که خوشبختانه در مورد بلک آدام محقق شد.

این اثر طی هفته‌های متوالی به عنوان یک تا ده فیلم اکشن پرفروش در جدول باکس آفیس بود و اگر منصفانه قضاوت کنیم، در قد و قواره یک فیلم ابرقهرمانی خوب عمل کرد. یکی از جذابیت‌های بلک آدام، ایفای نقش دواین جانسون به عنوان بازیگر نقش اصلی است و دیگری معرفی اعضای انجمن عدالت که برای مقابله با آن گرد هم آمده‌اند.

به لطف کارگردانی و فیلمنامه روان و سیالی که این اثر دارد، با پیچیدگی روبه‌رو نیستیم و یکی از سکانس‌های جذاب آن مقایسه متاانسان‌ها با انجمن عدالت است. مبارزات ابرقهرمان‌ها و شخصیت‌های دی سی با یکدیگر سکانس‌های تماشایی به‌وجود آورده است.

کارگردان بلک آدام، قریحه و استعداد عجیب و غریبی در ساخت آثاری دارد که بابت آن بودجه کمی دریافت کرده و همین باعث شده در اثر اکشن سال 2022 خود با بودجه هنگفت، دستاوردهای جالبی کسب کند. کویت سرا برای این که بتواند استعداد و قدرت‌های شخصیتی نظیر درکتر فیت و طوفان‌های رنگارنگ را نشان دهد از صحنه‌های اسلوموشن استفاده کرد.

حتی اگر تمام منتقدان جهان با بلک آدام مخالفت کنند و آن را اثری ضعیف بخوانند، باز هم نمی‌توانند از محبوبیت آن بکاهند؛ چرا که ظرافت اکشن این فیلم سینمایی آن را یکی از برترین‌های سال 2022 کرده و حتی باعث شده بین آثار DCEU بهترین گزینه انتخاب شود.

3. آنچارتد – Uncharted

آنچارتد - برترین فیلم های اکشن 2022

آنچارتد – برترین فیلم‌ های اکشن سال 2022

  • کارگردان: روبن فلیشر
  • بازیگران: تام هالند، مارک والبرگ، سوفیا تیلور علی، تاتی گابریل
  • امتیاز IMDB به فیلم: 6.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 41 از 100

آنچارتد صرفا نام یک فیلم اکشن و هیجان‌انگیز نبوده، بلکه بازی ویدیویی محبوبی است که اغلب گیمرها برای یک بار هم که شده به تجربه آن پرداخته‌اند. ماجراجویی‌های شخصیت‌های این بازی از آمریکا تا مکزیک و سپس تا برزیل ادامه دارد. تام هالند و مارک والبرگ در فیلم سینمایی آنچارتد به عنوان دو شریک برای یافتن گنجی عظیم راهی سفر می‌شوند.

ایتِن دریک و ویکتور سالیوان قرار است در فیلم‌های بعدی ایفای نقش کنند و تماشاچیان و گیمرها را برای ساعاتی میخکوب نمایند. ایتن دریک کارگر ساده‌ای در یک کافه است که در کودکی تنها برادر خود را از دست می‌دهد. ویکتور سالیوان هم دوست برادر ایتن و سارق ماهری است که برای کشف یک گنجینه ارزشمند به کمک‌های ایتن نیاز دارد.

به هر نحوی که شده سالیوان و دریک آشنا می‌شوند و ماجراجویی‌های خود را آغاز می‌کنند. علاوه بر این دریک در تمام مسیر به دنبال ردی از برادرش است. واکنش‌ها به فیلم‌هایی که از روی بازی‌های ویدیویی ساخته می‌شود متفاوت و ضد و نقیض است. برای مثال عده‌ای معتقد بودند آنچارتد نتوانسته به هیچ وجه شبیه بازی ویدیویی‌اش باشد و حس و حال آن را انتقال دهد.

به هر حال این اثر اکشن-ماجراجویی پتانسیل خوبی برای فروش داشت؛ چرا که توانست در گیشه تا 400 میلیون دلار برای عوامل فیلم به ارمغان بیاورد. یکی از نقاط قوت این فیلم، تناسب و همجواری بسیار جذاب تام هالند با مارک والبرگ است. سکانس‌هایی که این دو بازیگر ایجاد کرده‌اند ارزش تماشای فیلم را بالا می‌برد.

همچنین بخوانید:

۱۳ نکته جالب در مورد فیلم جوکر که احتمالا نمی‌دانستید

4. مرد خاکستری – The Gray Man

مرد خاکستری

  • کارگردان: برادران روسو
  • بازیگران: رایان گاسلینگ، کریس ایوانز، آنا د آرماس، جسیکا هنویک، رگی ژان پیج و واگنر مورا
  • امتیاز IMDB به فیلم: 6.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 46 از 100

تماشای آثاری که قصد دارند مأموریت جاسوسان سازمان سیا را نشان دهند و سکانس‌هایی اکشن و به‌یادماندنی از خود بر جای بگذارند برای هر کسی شیرین و مورد توجه است. همه ما دوست داریم شخصیتی را ببینیم که در تقابل با بازیگری دیگر سعی دارند در نبرد خیر و شر پیروز شوند.

اگر در چنین فیلمی دو شخصیت جذاب رایان گاسلینگ و کریس ایوانز ایفای نقش کنند داستان جذاب‌تر از قبل هم خواهد شد. این دو بازیگر در حال حاضر محبوبیت بسیاری نزد تماشاچیان دارند، ولی اگر روح تشنه شما را این دو شخصیت سیراب نمی‌کنند بد نیست سری به برادران معروف روسو بزنیم.

برادران روسو طی سالیان اخیر موفقیت‌های زیادی در دنیای مارول به دست آورده و آثار بی‌نظیری همچون انتقام جویان: جنگ ابدیت و انتقام جویان: پایان بازی را رهبری کرده‌اند. مارک گرینی در ابتدا رمانی نوشته به نام مرد خاکستری و سپس برادران روسو تصمیم گرفته‌اند پرهزینه‌ترین اثر اکشن نتفلیکس را با اقتباس از آن بسازند.

گفتنی است که برنامه کارگردانان این فیلم سینمایی اکشن تنها ساخت یک قسمت سینمایی نبوده و قصد دارند به زودی دنباله آن را به همراه یک اسپین آف اکران کنند. منتقدان معتقدند که این اثر اکشن خط سیر منطقی و عقلانی ندارد و همه چیز در یک چشم به هم زدن اتفاق می‌افتد.

جدای از این که نظر منتقدان درست است یا خیر، سکانس‌های مرد خاکستری سرشار از صحنه‌های اکشن است و هیجان زیاد آن مطمئناً طرفداران این ژانر را راضی نگاه خواهد داشت. برای حل یک مشکل و اجرای یک پروژه سری، سازمان سیا تصمیم می‌گیرد از چندین مجرم استفاده کند و نام این پروژه را سیرا می‌گذارد.

پس از گذشت مدتی سیرا به نتیجه نمی‌رسد و سیا تصمیم می‌گیرد مأموران خود را از بین ببرد و پرونده این مأموریت حل نشده را برای همیشه به بایگانی بفرستد. یکی از این مجرمان، سیرا سیکس با بازی رایان گاسلینگ است که متوجه می‌شود سازمان سیا چه برنامه‌ای برای آنها دارد و سعی می‌کند از جان خود به هر قیمتی که شده محافظت کند و اطلاعات سری که دارد را به مکانی ایمن برساند.

نقطه مقابل سیرا سیکس یکی از مأموران وحشی و خودسر سازمان است که پیش‌تر به علت انجام اقدامات خودسرانه‌اش اخراج شده، ولی برای به دام انداختن رایان گاسلینگ اجیر می‌شود.

5. قطار سریع السیر – Bullet Train

قطار سریع السیر

  • کارگردان: دیوید لیچ
  • بازیگران: برد پیت، جوئی کینگ، آرون تیلور جانسون و برایان تایری هنری
  • امتیاز IMDB به فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 53 از 100

فیلم‌های اکشن تک لوکیشنی جذابیت‌های خاص خود را دارند و فیلم اکشن قطار سریع السیر نیز همین‌طور است. تمام حوادث و ماجراهای داستان داخل فضای اندک قطار به وقوع می‌پیوندد و به قدر کافی تماشاچیان را به‌وجد می‌آورد. حال تصور کنید آدمکش داستان یکی از بهترین بازیگران هالیوودی باشد؛ برد پیت در نقش لیدی باگ.

در سراسر فیلم با اسامی مستعار بسیاری سروکار خواهیم داشت و به همین دلیل می‌بایست دقت زیادی به نام‌ها کرد. داستان حول محور لیدی باگ می‌گذرد. این آدمکش مزدور قصد دارد محموله‌ای مهم را به مقصد برساند و برای رسیدن به خواسته خود سوار قطار سریع‌السیر ژاپن می‌شود.

کیفی که در دست لیدی باگ است برای چند آدمکش حرفه‌ای دیگر که از قضا سوار قطار شده‌اند اهمیت دارد و سعی می‌کنند با تمام وجود برای به دست آوردن آن تلاش کنند. با این اوصاف باید شاهد سکانس‌های اکشن جذابی بین برد پیت و سایر مزدوران آدمکش باشیم.

باز هم قلم منتقدان برای این اثر اکشن به نیکی ننوشته و معتقدند که هم شخصیت‌پردازی ضعیف است و هم خط سیر داستان باگ و ایراد بسیار دارد. به هر حال منتقدان صرفا تلاش می‌کنند نظر حرفه‌ای خود را بازگو کنند و تصمیم نهایی برای تماشای فیلم با بینندگان است. صحنه‌های اکشن قطار سریع السیر به قدری جذاب و زیاد است که تماشاچی را میخکوب خواهد کرد. از شواهد و قرائن برمی‌آید که این اثر دنباله‌های دیگری هم در پی دارد.

6. پروژه آدام – The Adam Project

پروژه آدام - برترین فیلم های اکشن 2022

  • کارگردان: شان لوی
  • بازیگران: رایان رینولدز، مارک رافلو، جنیفر گارنر، واکر اسکوبل و کاترین کینر
  • امتیاز IMDB به فیلم: 6.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 67 از 100

یکی از برترین فیلم‌ های ژانر اکشن در سال 2022 پروژه آدام خواهد بود. این دومین همکاری رایان رینولدز در نتفلیکس با کارگردان شان لوی همکاری می‌کند. لوی پیش‌تر موفق شده بود فیلم مرد آزاد یا Free Guy را بسازد و پروژه آدام اوایل سال 2022 توانست امتیاز خوبی از سایت‌های حوزه سینما به‌دست آورد. این اثر اکشن را می‌توان در ژانر علمی-تخیلی هم معرفی کرد، ولی به لطف سکانس‌های نفس‌گیر و اکشن خوش‌ساختی که دارد می‌توان گفت بیشتر اکشن خواهد بود.

سفر در زمان مهم‌ترین موضوعی است که در پروژه آدام به آن پرداخته می‌شود. پلتفرم محبوب و پرطرفدار نتفلیکس تصمیم داشت این اثر را به کارگردانی شان لوی و با هزینه بسیار اکران کند و پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ای درباره فروش آن داشت؛ ولی متاسفانه رایان رینولدز یک بار دیگر خود را در یک فیلم علمی-تخیلی دیگر با پارامترهای استاندارد و حد وسطی نشان داد و فروش ناموفقی هم داشت.

به هر حال سکانس‌های اکشن The Adam Project جذابیت‌های زیادی داشتند و باعث شدند تا این اثر رضایت مخاطبان را به همراه بیاورد. رایان رینولدز در نقش آدام به‌عنوان خلبانی مشغول به فعالیت است که قصد دارد با دزدیدن یک هواپیمای جت به گذشته سفر کند و با 12 سالگی خود ملاقات نماید. او می‌خواهد با سفر در زمان مانع مرگ پدرش شود و…

همچنین بخوانید:

قهرمان یا شرور، فرقی نمی‌کند؛ این بازیگران همیشه عالی هستند

7. هیولا – Beast

هیولا - برترین فیلم های اکشن 2022

  • کارگردان: بالتاسار کورماکور
  • بازیگران: ادریس البا، شارلتو کوپلی، ایانا هالی و لیه ساوا جفریس
  • امتیاز IMDB به فیلم: 5.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 68 از 100

بقا برای انسان از هر چیزی در این پهنه خاکی مهم‌تر است و بشریت هر روز در اندیشه حفظ جان خود با تهدیدهای بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. تا به امروز آثار جذابی در ژانر بقا اکران شده که هر یک جذابیت‌های خود را داشته‌اند و هیولا نیز یکی از همان فیلم های سینمایی به شمار می‌رود.

قرار است در این اثر که جزو برترین فیلم‌ های اکشن سال 2022 هم هست، نحوه مبارزه انسان با طبیعت عصیانگر را مشاهده کنید. بازی ادریس البا در هیولا می‌تواند بر جذابیت‌های آن بیفزاید. دکتر نیت ساموئلز با بازی البا، تصمیم می‌گیرد تعطیلات آخر هفته را با دخترهایش به یکی از مناطق حفاظت شده آفریقای جنوبی برود. او در این منطقه دوست زیست‌شناسی دارد و قرار است کلی خوش بگذرد.

همه چیز آرام است تا این که شیر وحشی قصد جان نیت ساموئلز را می‌کند و درگیری‌های شدیدی بین انسان و حیوان ایجاد می‌شود. خوشبختانه کورماکور توانست این فیلم سینمایی را در گیشه خوب بفروشد، ولی منتقدان معتقد بودند که پایان داستان از همان لحظات آغازین فیلم لو رفته است. سکانس‌های خونین هیولا نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند.

8. آمبولانس – Ambulance

آمبولانس - برترین فیلم های اکشن 2022

آمبولانس – برترین فیلم های اکشن 2022

  • کارگردان: مایکل بی
  • بازیگران: جیک جیلنهال، یحیی عبدالمتین دوم، ایزا گونزالس، گرت دیلاهانت و آ مارتینز
  • امتیاز IMDB به فیلم: 6.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 69 از 100

یکی از کارگردان‌های مطرح سینمای هالیوود، مایکل بی است که آخرین بار رهبری و سرپرستی مجموعه جذابی به نام تبدیل شوندگان را بر عهده داشت. فیلم اکشن آمبولانس نخستین تلاش این کارگردان پس از آن اثر محسوب می‌شود. دنی و ویل دو برادر هستند که به ترتیب جیک جیلنهال و یحیی عبدالمتین دوم به ایفای نقش آنها می‌پردازند.

این دو برادر پس از سرقت از بانک به اجبار سوار آمبولانسی می‌شوند که داخل آن یک افسر پلیس زخمی با یک امدادگر است. آنها مجبور می‌شوند مسافت زیادی را تا مقصد با این دو نفر طی کنند. با نگاهی دقیق به این اثر اکشن متوجه خواهیم شد که سال 2005 میلادی دانمارکی‌ها فیلمی با همین نام و مضمون ساخته‌اند.

در واقع آمبولانس نسخه بازسازی شده همان اثر به حساب می‌آید. اگر هر دو فیلم را ببینیم و در مقام مقایسه آنها را بررسی کنیم، نسخه دوم تفاوت‌های آشکار و واضحی با نسخه اول دارد. در واقع مایکل بی در جای‌جای این روایت اکشن سعی کرده امضای مخصوص خود را بزند.

در پانزده دقیقه ابتدایی فیلم با شخصیت‌های فیلم آشنا می‌شویم و به همین خاطر سکانس خاصی دیده نمی‌شود. کافی است 15 دقیقه دوام بیاورید تا بعد از آن بی‌وقفه با صحنه‌های اکشن روبه‌رو شوید. برادران شارپ در طول فیلم جمله‌ای دارند با این مضمون که: «ما متوقف نمی‌شویم»

همچون سایر آثار اکشن سال 2022 می‌توان گفت منتقدان نظر مساعدی نسبت به داستان‌پردازی و شخصیت‌های آمبولانس نداشته‌اند. تنها چیزی که باعث شده این فیلم در زمره بهترین اکشن‌های سال جاری قرار بگیرد، تمرکزی است که مایکل بی روی سکانس‌های اکشن دارد. به عبارت دیگر مخاطبان شخصیت‌ها را از روی رفتار و گفتگوهایشان نمی‌شناسند، بلکه وقتی با آنها آشنا می‌شوند که در موقعیت‌های اضطراری تصمیم می‌گیرند.

نمی‌توان آمبولانس را در هیچ ژانر دیگری جز اکشن تعریف کرد؛ زیرا پتانسیل این فیلم در ژانری جز اکشن هدر می‌رود. در این آمبولانس در حال تعقیب توسط پلیس، یک مأمور پلیس بدحال و یک امدادگر حضور دارند و همین برادران شارپ را جور دیگری ترسیم می‌کند. مایکل بی تجربه زیادی در ساخت فیلم‌های اکشن دارد و می‌داند که دقیقاً چه کاری انجام دهد تا آدرنالین تماشاچیان بالا و پایین برود.

9. سونیک خارپشت 2 – Sonic the Hedgehog

سونیک خارپشت 2

  • کارگردان: جف فاولر
  • بازیگران: بن شوارتز، کالین اوشاگنسی، جیم کری و ادریس البا
  • امتیاز IMDB به فیلم: 6.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 69 از 100

سونیک خارپشت هم مثل آنچارتد یک بازی ویدیویی محبوب است که طرفداران بسیاری در دنیای گیم دارد. دو سال پیش جف فاولر تصمیم گرفت از روی این بازی پرطرفدار، فیلم سینمایی با همین نام بسازد و خیلی زود نسبت به اکران آن اقدام کرد. خوشبختانه بر خلاف تصور عوامل این اثر اکشن، سود خوبی از محل فروش این فیلم به‌دست آمد.

استقبال به‌حدی بود که پس از اکران اولین قسمت، کارگردان آن به تکاپو افتاد تا دومین فیلم سینمایی را بسازد. دومین فیلمی که از سونیک خارپشت اکران شد حتی از نسخه اولی هم عملکرد بهتری داشت و موفقیت‌های بسیاری کسب کرد. صداپیشگی شخصیت سونیک را بن شوارتز بر عهده دارد.

تقابل سونیک و دکتر رباتنیک شرور با بازی جیم کری محبوب، همواره در یاد و خاطره تماشاچیان و گیمرها باقی می‌ماند. دکتر رباتنیک قصد دارد الماسی را از سونیک بدزدد که می‌تواند به کمک آن دنیا را هر طور که دلش بخواهد تغییر دهد. در سونیک خارپشت 1 روباهی با سونیک همراه می‌شود؛ چرا که تحت تأثیر قدرت‌های او قرار گرفته و این روباه در سونیک خارپشت 2 نیز همراه اوست.

اگرچه سونیک همراهی به نام تیلز پیدا کرده، ولی دکتر رباتنیک هم مورچه‌خواری به نام ناکلز را دارد که به او کمک می‌کند. داستان این فیلم روایتگر دنیای خیر و شر و رقابت برای رسیدن به موازنه است. هم سونیک الماس را می‌خواهد و هم دکتر رباتنیک و درگیری‌های بین این دو رقیب سکانس‌های جذاب و اکشنی را ایجاد کرده که از چشمان بیننده دور نخواهند ماند.

10. دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی – Doctor Strange in the Multiverse of Madness

دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی

  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، الیزابت اولسن، چویتل اجیوفور، بندیکت وانگ و سوچی گومز
  • امتیاز IMDB به فیلم: 6.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 74 از 100

در دنیای مارول، دکتر استرنج با دیگر ابرقهرمان‌ها تفاوت‌های اساسی دارد. سایر ابرقهرمان‌های مارول از سلاح‌های فناورانه یا قدرت‌های وحشیانه استفاده می‌کنند، در حالی که استرنج قدرتی به نام جادو دارد. در فیلم اکشن و دیدنی دکتر استرنج در جهان دیوانگی او از جادو برای شکست دادن واندا ماکسیموف استفاده می‌کند.

شروع فیلم همراه با تعقیب و گریزهای بعضا خنده‌داری است که در نهایت با مبارزه پایانی خاتمه می‌یابد. برخی از این سکانس‌ها نفس‌گیر است و نمی‌توان به این آسانی‌ها از کنارشان گذر کرد. البته این فیلم اکشن سکانس‌های ترسناکی مثل صحنه رویارویی واندا با کامار تاج و ورود به ذهن مدافعان او دارد.

شاید این تنها اثری باشد که به سازندگانش این امکان را بدهد تا بتوانند از خلاقیت خود به بهترین شکل موجود استفاده کنند. عنصر جذاب دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی، جادو است و از طریق این رهگذر می‌توان سکانس‌های جذابی را تماشا کرد.

همچنین بخوانید:

بهترین وب سایت‌های دانلود زیرنویس فیلم و سریال

11. شهر گمشده – The Lost City

شهر گمشده - برترین فیلم های اکشن 2022

شهر گمشده – برترین فیلم‌ های اکشن سال 2022

  • کارگردان: آرون نی و آدام نی
  • بازیگران: ساندرا بولاک، چنینگ تیتوم، دنیل ردکلیف، داواین جوی راندولف و برد پیت
  • امتیاز IMDB به فیلم: 6.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 79 از 100

در میان فیلم‌های عاشقانه و رمانتیک 2022 شاید بتوان گفت که شهر گمشده بیشتر توانسته مخاطب به خود جذب کند؛ چرا که این فیلم سینمایی علاوه بر المان‌های کمدی، دارای سکانس‌هایی اکشن است و باب دل تماشاچی! به همین دلیل این اثر دیدنی از رقبای خود فروش بیشتری داشته و تا هفته‌ها در باکس آفیس درخشیده است.

دنیل ردکلیف میلیاردر مجنونی است که تصمیم می‌گیرد به دلایلی نویسنده‌ای به نام ساندرا بولاک را برباید. بولاک نویسنده‌ای است که به تازگی کتابی با نام شهر گمشده نوشته و ردکلیف معتقد است این شهر در واقعیت وجود دارد. آنها تصمیم می‌گیرند به دنبال شهر گمشده بروند و البته که در این مسیر تنها نیستند و یک مأمور سیا با بازی برد پیت به دنبال آنها است.

12. پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد – Black Panther: Wakanda Forever

پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد

  • کارگردان: رایان کوگلر
  • بازیگران: لتیشیا رایت، لوپیتا نیونگو، دانای گوربرا، وینستون دوک و فلورنس کازومبا
  • امتیاز IMDB به فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 84 از 100

متاسفانه فیلم سینمایی اکشن پلنگ سیاه در نسخه جدیدش یک نفر را کم دارد و آن هم شخصیت اصلی این فیلم، چادویک بوزمن است. می‌دانیم که فقدان این بازیگر تأثیر به‌سزایی روی روند داستانی گذاشت و آثار آن را نمی‌توان انکار کرد. «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد»، اگرچه بوزمن را ندارد اما همچنان می‌تازد و کیفیت قابل قبولی دارد.

داستان حول محور اتفاقاتی می‌چرخد که پس از مرگ پادشاه ت چالا رخ می‌دهد. در این سری داستان رهبران واکاندا را خواهیم دید که در تلاشند از مردمان خود در مقابل نیروهای مهاجم حمایت و دفاع کنند. سینمای مارول تا به امروز وارد سیاست نشده، ولی ظاهرا پلنگ سیاه نخستین اثر در این سبک و سیاق باشد.

«واکاندا تا ابد» تریلری سیاسی است و شور حماسی آن فراتر از هر چیزی است که تاکنون در دنیای مارول تماشا کرده‌اید. سکانس‌هایی که شخصیت جدید این فیلم می‌سازد دیدنی و شگفت‌انگیز است. شاید بتوان گفت از بهترین سکانس‌های این اثر اکشن مارولی، قدرت پرواز و استفاده از سلاح‌های آبی است که بر جذابیت اثر می‌افزایند.

13. بتمن – The Batman

بتمن - برترین فیلم های اکشن 2022

  • کارگردان: مت ریوز
  • بازیگران: رابرت پتینسون، زوئی کراویتز، پل دینو، جفری رایت، جان تورتورو، پیتر سارساگارد
  • امتیاز IMDB به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 85 از 100

شاید بتوان گفت در سال جاری دو فیلم بیش از فیلم‌های دیگر برای تماشاچیان جذابیت داشت و برای اکران آنها سر و دست می‌شکستند. یکی از این آثار «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» و دیگری «بتمن» است. خوشبختانه هر دو فیلم موفق شدند رضایت بینندگان را به خود جلب کنند و منتقدان را نیز راضی نگاه دارند.

مدتی پیش از اکران بتمن، کارگردان آن مت ریوز اعلام کرد قرار است برای نقش شخصیت اصلی خود از رابرت پتینسون استفاده کند. اعلام این خبر باعث شد تا واکنش‌های زیادی به دنبال داشته باشد؛ چرا که عده‌ای خوشحال بودند و برخی اعتقاد داشتند پتینسون برای این نقش ساخته نشده و نمی‌تواند نقشی را که کریستین بیل یک بار ایفا کرده دوباره بهتر از آن ایفا کند.

با اکران فیلم مخالفان پتینسون به این نتیجه رسیدند قضاوت زودهنگام داشته‌اند؛ چرا که این بازیگر جوان از پسِ نقش بتمن به‌خوبی برآمده بود. گفتنی است که مت ریوز برای زنده نگه داشتن سینمایی بتمن از نولان و ادامه راه آثار تاریکی نظیر جوکر فیلیپس اقدام به ساخت بتمن کرده است.

به عبارت دیگر بتمنی که مت ریوز ساخته ارتباط چندانی با دنیای دی سی ندارد و بیشتر اتصال سکانس‌های اکشن و مبارزه‌های خشنی است که اتفاق می‌افتد. داستان از این قرار است که جنایتکاری معروف به نام ریدلر در شب هالووین اقدام به کشتن شهردار گاتهام می‌کند.

از آنجایی که پلیس در حال چرخیدن به دور خودش است، بروس وین با لباس بتمن به داد آنها می‌رسد تا این پرونده مرموز حل شود. بعد از به قتل رسیدن شهردار، سلسله قتل‌های دیگری نیز در شهر رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد که ریدلر قصد دارد بتمن را از لانه‌اش بیرون بکشد.

14. مرد شمالی – The Northman

مرد شمالی

  • کارگردان: رابرت اگرز
  • بازیگران: الکساندر اسکاشگورد، نیکول کیدمن، کلیس بنگ، آنیا تیلور جوی و ایثن هاک
  • امتیاز IMDB به فیلم: 7.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 89 از 100

داستان مرد شمالی از جایی آغاز می‌شود که شاهزاده آملت قصد دارد برای بازپس گرفتن تاج و تخت پادشاهی از عمویش به سرزمین مادری خود بازگردد. در واقع پدر آملت سال‌ها پیش توسط برادرش به قتل رسیده و حالا عموی آملت تاج پادشاهی را تصاحب کرده است. کارگردان این اثر اکشن و هیجان‌انگیز تاریخی، رابرت اگرز است که با فیلم‌های فانوس دریایی و جادوگر شناخته می‌شود.

مرد شمالی یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌هایی است که بر عهده او گذاشته شده و فیلمنامه آن اقتباسی از روی افسانه‌ای دانمارکی است. سکانس‌های جذاب و حیرت‌انگیز اکشن این فیلم نشان می‌دهند که اگرز آب نمی‌بیند، وگرنه شناگر ماهری است. یکی از برترین صحنه‌ها زمانی است که شاهزاده با گروهی از هموطنان شمالی‌اش به روستایی حمله می‌کنند و تقابل خون‌باری را رقم می‌زنند.

این سکانس خشن تا جایی امتداد می‌یابد که آملت از دیوار دفاعی بالا می‌رود و به یکی از نگهبانان حمله‌ور می‌شود. به هر حال این تنها یکی از ده‌ها سکانسی است که در مرد شمالی وجود دارد و این نوید را به شما می‌دهیم که با تماشای آن در هر لحظه احساس رضایت داشته باشید.

15. دراگون بال سوپر: ابرقهرمان – Dragon Ball Super: Super Hero

دراگون سوپر بال: ابرقهرمان - برترین فیلم های اکشن 2022

  • کارگردان: تتسورو کامادا
  • بازیگران: ماساکو نوزاوا، توشی فوروکاوا، ریو هوریکاوا و یکو میناگوچی
  • امتیاز IMDB به فیلم: 7.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93 از 100

فیلم اکشن «دراگون بال سوپر: ابرقهرمان» متکی بر پویانمایی یا همان سی جی آی است. این اولین فیلمی است که با این مضمون ساخته شده و قرار است همچنان ادامه یابد. تغییر سبک در این اثر برای تمامی عوامل فیلم ریسک بزرگی به همراه داشت و مطمئناً باعث ناراحتی و انتقادات فراوانی شد؛ ولی در نهایت موفق شد، چرا که نه تنها در ژاپن بلکه در ایالات متحده آمریکا نیز فروش خوبی داشت و حتی توانست در واپسین لحظات در جدول باکس آفیس رتبه نخست را از آن خود کند.

به عقیده ما «دراگون بال سوپر: ابرقهرمان» عملکرد خوبی از خود نشان داده، چرا که به پیکولو میدان داده تا خود را در صحنه نشان دهد. در واقع در نسخه‌های قبلی تمرکز داستان روی شخصیت گوگو بود؛ ولی هم‌اکنون پیکولو محوریت داستان را تشکیل می‌دهد. او باید حواسش را جمع کند و به‌دقت علیه رد ریبون بجنگد.

16. شکار – Prey

شکار

  • کارگردان: دن تراختنبرگ
  • بازیگران: امبر میدتاندر، داکوتا بیورز، میشل تراش، استورمی کیپ و جولیان بلک آنتلوپ
  • امتیاز IMDB به فیلم: 7.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93 از 100

اگر فیلم غارتگر را دیده باشید با شکار هم آشنا هستید. این فیلم اکشن نیز یکی دیگر از آثار این مجموعه است، ولی قرار نیست شما را به آینده ببرد یا در زمان حال نگاه دارد؛ بلکه به سال 1719 میلادی برمی‌گردد. نارو با بازی امبر میدتاندر قصد دارد با برادر و سایر مردهای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند به شکار برود.

اگرچه نارو شکارچی ماهر و حرفه‌ای است، اما نقطه ضعفی دارد که باعث می‌شود بی‌تجربه به حساب آید و آن نداشتن تجربه کافی در زدن ضربه نهایی به طعمه است. همه چیز خوب پیش می‌رود، ولی به ناگاه شکارچی ناشناسی دیده می‌شود که بین حیات وحش و اعضای اجتماع نارو در حال یکه‌تازی است. از این به بعد نارو باید با این شکارچی ناشناس مبارزه کند.

داستان این فیلم ساده است، ولی سرشار از سکانس‌هایی است که می‌توان نام اکشن و علمی-تخیلی روی آنها گذاشت. فیلمی که تراختنبرگ ساخته مهارت‌‌های رزمی یک زن بومی را نشان می‌دهد که قصد دارد از جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند محافظت نماید.

17. آر آر آر – RRR

آر آر آر - برترین فیلم های اکشن 2022

  • کارگردان: اس اس راجامولی
  • بازیگران: ان تی راما رائو جونیور، رام چاران، اجی دیوگن، آلیا بات و شریا سارن
  • امتیاز IMDB به فیلم: 8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93 از 100

بالیوود یا همان سینمای هند با اثری حماسی و اکشن در فهرست بهترین فیلم های اکشن 2022 قرار دارد. آر آر آر اثری است دیدنی که توانسته در ایالات متحده آمریکا سر و صدای زیادی به پا کند. داستان این فیلم راجع به دو انقلابی به نام‌های سیتاراما راجو و کومارام بیم است که به گروهی ملحق می‌شوند تا راج بریتانیا را به قتل برسانند.

همچون سایر فیلم های هندی، زمان آر آر آر به سه ساعت یا بیشتر می‌رسد؛ ولی جای نگرانی وجود ندارد، چرا که با وجود سکانس‌های اکشن و جذابی که دارد زمان را احساس نخواهید کرد. این اثر بلاک باستری متشکل از چندین قطعه موسیقی است که برخی از آنها در جشن و شادی و برخی در لحظات ناامیدی برپا می‌شوند.

خوشبختانه علاوه بر سکانس‌های اکشن و پر زد و خورد، صحنه‌های موزیکال به کمک می‌آیند و بیننده را سرگرم خواهند کرد. یکی از مزایای RRR این است که سکانس‌های اکشن شبیه به یکدیگر ندارد و تماشاگر در هر لحظه با هیجانات متنوع و متفاوتی روبه‌رو می‌شود. برای مثال یکی از این صحنه‌های اکشن، نبرد راجو با گروه بزرگی از معترضان است.

بهترین سکانس فیلم آر آر آر، لحظه فرار دو قهرمان داستان از زندان استعماری بریتانیایی‌ها است. در این صحنه یکی از آنها روی شانه دیگری سوار می‌شود و تیراندازی می‌کند. البته این سکانس از جنبه طنز بودن و مضحک بودنش مورد توجه قرار گرفته است.

18. پادشاه زن – The Woman King

پادشاه زن - برترین فیلم های اکشن 2022

  • کارگردان: جینا پرینس بایدوود
  • بازیگران: وایولا دیویس، توسو امبدو، لاشانا لینچ، شیلا آتیم و هیرو فاینز تیفن
  • امتیاز IMDB به فیلم: 6.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94 از 100

فیلم پادشاه زن به عنوان یکی از برترین فیلم‌ های اکشن سال 2022 الهام گرفته از یک یگان نظامی در داهمی آفریقای جنوبی است؛ زیرا آنها دارای پادشاهان زن بودند. البته روایت این فیلم به لحاظ تاریخی دقیق نیست و تمرکز بیشتر روی سکانس‌های اکشن و صحنه‌های جذاب است. داستان پادشاه زن از آنجا آغاز می‌شود که پدری دختر خود را به این علت که نتوانسته برای ازدواج او مردی پیدا کند به یگان نظامی آگوجیه می‌فرستد.

توسو امبدو که بازیگر نقش این دختر جوان و بااراده است رفته رفته جایگاه خود را در آگوجیه پیدا می‌کند و با کسانی مثل ایزوگی و ژنرال نانسیکا آشنا می‌شود. این فیلم صرفا یک اثر سرگرم کننده درباره دوران ازدواج و فنون نظامی‌گری نیست؛ بلکه به درگیری‌ها و جنگ بین داهومی و پادشاهی بزرگ اویو می‌پردازد.

درگیری‌های این دو همسایه متخاصم باعث ایجاد سکانس‌هایی جذاب می‌شود که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت یا از آنها چشم برداشت. زنان آگوجیه بدون وجود مردان سعی می‌کنند به کمک سلاح‌های جدید و استراتژی‌های تازه خلق شده خود به جنگ با اویو بروند. اگرچه صحنه‌های خشن فیلم زیاد است، اما احساسات هم در این فیلم جای خاص خود را دارد.

19. همه چیز همه جا یک باره – Everything Everywhere All At Once

هر کسی همه جا به یک باره

  • کارگردان: دانیل کوان و دانیل شاینرت
  • بازیگران: میشل یئو، استفانی هسو، جاناتان کی کوان و جنی سلیت
  • امتیاز IMDB به فیلم: 8.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 95 از 100

یکی از بهترین فیلم های اکشن سال 2022 بی‌شک «همه چیز همه جا یک باره» است. این فیلم را برادران روسو کارگردانی کرده و میشل یئو و جیمی لی کرتیس در آن ایفای نقش کرده‌اند. چند جهانی و بررسی جهان‌های موازی که در دنیای مارول و دی سی بازار داغی دارد، ظاهرا به این فیلم هم سرایت کرده، اما این بار محوریت این چند جهانی را یک خانواده تشکیل می‌دهند.

داستان از آنجایی آغاز می‌شود که میشل یئو که صاحب یک رخت‌شویی کوچک است در نقش فردی به نام اِولین باید فردی شرور را که قصد دارد جهان را نابود کند از بین ببرد. در واقع اِولین هم باید رابطه خود را با همسر، دختر و شریک عجیب و غریبش حفظ کند و هم در آن سوی میدان با شروری که قصد نابودی جهان را کرده مبارزه نماید.

20. تاپ گان: ماوریک – Top Gun: Maverick

تاپ گان: ماوریک - برترین فیلم های اکشن 2022

  • کارگردان: جوزف کوزینسکی
  • بازیگران: تام کروز، مایلز تلر، جنیفر کانلی، جان هم، گلن پاول و لوئیس پولمن
  • امتیاز IMDB به فیلم: 8.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 96 از 100

تاپ گان اولین بار در سال 1986 اکران شد و حالا در سال 2022 جدیدترین نسخه این فیلم موفق شده از نسخه اصلی عملکرد بهتری داشته باشد. در واقع «تاپ گان: ماوریک» کار خارق‌العاده‌ای کرده و منظورمان از کار غیرممکن و خارق‌العاده رکورد زدن در باکس آفیس نیست.

تام کروز در این فیلم بعد از سپری شدن سی سال تبدیل به یک خلبان آموزشی شده که باید به گروهی جوان، آموزش خلبانی دهد. تام به جهت این که اقدامات خودسرانه زیادی انجام داده موفق نشده مثل دیگر همکارانش به درجات نظامی بالاتر برسد. حالا وی وظیفه دارد گروهی از خلبان‌های تازه‌کار را برای مأموریتی دشوار و مهم آماده کند.

این فیلم دارای صحنه‌های اکشن و ملودرام بسیاری است که یقینا بیننده را به‌وجد می‌آورد. درست است که بین سری اول و دوم تاپ گان فاصله زمانی زیادی افتاده، ولی این اقدام نه‌تنها تبدیل به امتیاز منفی نشده که حتی باعث شده بر جذابیت فیلم افزوده شود. علاوه بر این در حال حاضر به این فیلم با وجود پیشرفت‌های فناوری، هواپیماهای بدون سرنشین نیز اضافه شده است.

نظر شما درباره برترین فیلم‌ های ژانر اکشن در سال 2022 چیست؟