جواهرات مصری

کشف مجموعه‌ای از جواهرات مصری که به دوره‌ای عجیب تعلق داشتند

اخیراً یک هیئت باستان شناسان مصری و انگلیسی، مجموعه‌ای از جواهرات طلایی مصری متعلق به دوره عجیب فرامانروایی آخناتون را کشف کرده‌اند که فوق‌العاده است.

اخیراً مجموعه‌ای از جواهرات مصری کشف شده‌اند که متعلق به دوره‌ای عجیب و خاص از مصر باستان، یعنی دوره فرمانروایی آخناتون بوده‌اند. فرعون آخناتون، ادیان سنتی مصر را کنار گذاشت و به یک فرقه جدید روی آورد. در تاریخ مصر از او به عنوان دشمن یا جنایتکار یاد می‌شود.

کشف مجموعه‌ای از جواهرات مصری متعلق به دوره‌ای عجیب در مصر باستان

یک هیئت باستان شناسی مصری-انگلیسی وابسته به دانشگاه کمبریج در حین کاوش در گورستان تل ال آمارنا (El-Amarna) واقع در کرانه‌های شرقی رود نیل در استان منیای کنونی مصر، موفق به کشف مجموعه‌ای از جواهرات طلایی مصری شدند.

جواهرات مصری

گورستان شهر آمارنا در حدود سال ۱۳۴۶ قبل از میلاد و در پایتخت فرعون آخناتون، دهمین فرمانروای اواخر سلسله هجدهم ساخته شد. گفته می‌شود آخناتون (آمنهوتب چهارم) ادیان سنتی چندخدایی مصر را رها کرده و به جای آن به پرستش آتون روی آورد. این دین جدید بر خدای خورشید (آتون) متمرکز بود.

آخناتون در طول سال‌های اولیه سلطنت خود از سنت‌های پرستش فراعنه قبلی پیروی کرد. اما به سرعت با ساخت معابد و زیارتگاه‌هایی برای آتون در شهرهای سراسر مصر، دین جدید را به عنوان دین دولتی مطرح و مشهور کرد.

پس از مرگ او، جانشینانش به پرستش خدایان سنتی بازگشتند و از پرستش آتون فاصله گرفتند. درنتیجه آخناتون بی اعتبار شد و در روایت‌های معاصر مصر از او به عنوان دشمن یا جنایتکار یاد می‌شود. مورخان اغلب از او به عنوان شاه بدعت گذار یاد می‌کنند.

فرعون

در پروژه آمارنا از سال ۲۰۰۵ با حمایت محققان دانشگاه کمبریج، کاوش‌ها و حفاری‌هایی در این منطقه صورت گرفته است. باستان شناسان در حین کاوش در گورستان صحرای شمال آمارنا، بقایای زن جوانی را کشف کردند که در حصیر پارچه‌ای و الیاف گیاهی پیچیده شده بود.

گردنبندی از آویزهایی به شکل گلبرگ و سه حلقه انگشتر ساخته شده از طلا و استئاتیت (سنگ صابون) با او دفن شده بودند.

این زن همراه با چند جسد دیگر در یک مقبره کوچک و محفظه‌ای قرار داده شده بود که مربوط به سلسله هجدهم (۱۲۹۲ تا ۱۵۵۰ قبل از میلاد)، یعنی در حدود زمان سلطنت آخناتون بود.

فرعون اخناتون

یکی از انگشترها با تصویر باس (Bas) تزئین شده بود که در آن زمان همراه با همتای زنانه‌اش (beset) به عنوان خدای مصر باستان، محافظ خانواده‌ها و به ویژه مادران و کودکان پرستیده می‌شد. خدای باس بعدها به عنوان مدافع همه چیزهای خوب و دشمن همه چیزهای بد شناخته می‌شد.

دکتر آنا استیونز از دپارتمان باستان شناسی دانشگاه کمبریج گفت که مقبره آن زن در گورستان شمال صحرای آمارنا قرار دارد و آن مکان حاوی چند مقبره و گودال کنده شده محل دفن است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*