بهترین تصاویر مریخ در سال 2022

جذاب ترین تصاویر مریخ در سال 2022 + مجموعه عکس و توضیحات

فضاپیماها و کاوشگرهایی که بر فراز و سطح سیاره سرخ داریم، در سال 2022 تصاویر جذابی از مریخ ثبت کرده‌اند. گلچینی از بهترین آن‌ها را تماشا کنید.

مریخ سیاره‌ای مخروبه و سرد است؛ با اتمسفری که تراکمش تنها به 1 درصد اتمسفر زمین می‌رسد. وزش تندبادهای مریخی، به ایجاد طوفان‌های شن سهمگین و سرتاسری می‌انجامد که گاهی اوقات، ماموریت‌های متکی به انرژی خورشیدی را مختل می‌کنند. اما به لطف فناوری پیشرفته سال 2022، تصاویر حیرت‌انگیزی از مریخ به دستمان رسیده است؛ چه عکس‌های زوم شده‌ی دوربین WATSON مریخ نورد استقامت؛ چه لانگ‌شات‌های مدارگرد شناسایی مریخ از صدها کیلومتر بالاتر!

جذاب‌ترین تصاویر مریخ در سال 2022

ژرف دره مریخی از نمای بالا

مدارگرد مارز اکسپرس (Mars Express) این عکس را از دره مارینر (Valles Marineris) ثبت کرد؛ یک سامانه ژرف‌دره یا کنیون که از گرند کنیون معروف آمریکا، 10 برابر بلندتر، 20 برابر عریض‌تر و 5 برابر عمیق‌تر است. شاید از این نمای دور، بزرگی این ساختار چندان به چشم نیاید، ولی حتی تجسم عظمت آن هم مشکل است.

ابرهای مریخی، مشابه ابرهای زمینی

دو دوربین نصب شده روی مدارگرد مارز اکسپرس، تصاویر یک طوفان شن را شکار کردند که قطب شمال سیاره را درنوردید. آرایش ابرهای مریخی در اینجا، مشابه ابرهای طوفانی زمین است؛ نشانه‌ای از اینکه با وجود تمام تفاوت‌ها، این دو سیاره ریشه و اصل یکسانی دارند.

تخته سنگ خوش تعادل!

این عکس بی‌نظیر را کاوشگر استقامت در ماه ژوئن گرفت: تخته سنگی که با تعادل خاصی در لبه یک صخره، قرار گرفته است. البته شاید هم بعضی‌ها بگویند آدم فضایی‌ها آن را آنجا گذاشته‌اند!

نخستین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ

تلسکوپ فضایی جیمز وب هم نتوانست از جذبه مریخ چشم‌پوشی کند و با دوربین مادون قرمز نزدیک خود، موسوم به NIRCam، به سراغ آن رفت. نمونه تصاویر آن را در اینجا مشاهده می‌کنید.

دهانه هیگنز، حوضه هلاس و فلات سیرت بزرگ روی تصویر سمت چپ، علامت‌گذاری شده‌اند. لکه سیاهی که می‌بینید، سرزمین‌های پست شمالی این سیاره را از سرزمین‌های مرتفع جنوبی، جدا می‌کند.

این تلسکوپ، همچنین داده‌های طیف‌بینی را از اتمسفر مریخ جمع‌آوری و اطلاعاتی را از ترکیب مولکولی آن فاش کرد.

دروازه مرموز مریخ!

در بهار گذشته، کاوشگر کنجکاوی تصویری از یک تخته سنگ با شکلی عجیب و غریب را شکار کرد؛ چیزی که خیلی‌ها آن را دروازه‌ای مخفی، متعلق به فرازمینی‌ها می‌دانستند. البته وقتی ناسا اسرار دریچه مرموز کشف شده روی مریخ را فاش کرد، آب بر آتش هیجان راویان این تئوری ریخت. ظاهرا، آن فقط یک شکاف 30 سانتی‌متری بود که در اثر ترک خوردن تخته سنگ، ایجاد شده بود.

نقطه برخورد شهاب سنگ

در شب کریسمس 2021، یک  شهاب سنگ به مریخ اصابت کرد و فرودگر اینسایت ناسا که امواج لرزشی ناشی از مریخ لرزه‌ها را ثبت می‌کند؛ لرزش حاصل از این برخورد را حس کرد. در سال 2022، دوربین HiRISE مدارگرد شناسایی مریخ، تصاویر نقطه برخورد شهاب سنگ را به زمین فرستاد. لکه‌های سفیدی که در اطراف گودال ایجاد شده می‌بینید، ذرات یخ هستند.

قبل و بعد از برخورد شهاب سنگ

این تصاویر که به‌وسیله دوربین Context مدارگرد شناسایی مریخ، ثبت شده‌اند؛ صحنه را قبل و بعد از برخورد سنگ فضایی نشان می‌دهند. شهاب سنگ مورد اشاره، در منطقه‌ای موسوم به دشت آمازونیس (Amazonis Planitia) فرود آمد. نقطه سیاه در تصویر سمت راست، محل برخورد است.

زباله‌های مریخی

هنگامی که کاوشگر استقامت ناسا چیزی شبیه به اسپاگتی در مریخ پیدا کرد، خیلی‌ها را به فکر فرو برد. این‌ها دیگر چه هستند؟ زباله‌های ریخته شده توسط آدم فضایی‌ها یا حتی موجودات فضایی عجیب الخلقه؟

مقامات ناسا این‌بار هم ذوق خیلی‌ها را کشتند و اعلام کردند این‌ها چیزی نیستند جز ضایعات به‌جای مانده از ماموریت‌های اکتشافی!

یادآوری تلخی از اینکه که حتی سیارات بیگانه هم از گزند زباله‌های تولید شده توسط بشر، در امان نیستند.

باز هم زباله‌های مریخی!

این‌یکی عکس را هلیکوپتر مریخی ناسا گرفت؛ تصویری از پوسته محافظ و چتر نجات کاوشگر استقامت که پس از فرود موفقیت‌آمیز آن در زمستان 2021، روی مریخ رها شدند.

اینسایت در روز واقعه!

این عکس توسط فرودگر اینسایت ناسا در تاریخ 14 اردیبهشت گرفته شد؛ روزی که لرزه‌نگار آن، قوی‌ترین مریخ لرزه ثبت شده در این سیاره را شناسایی کرد. بزرگی این مریخ لرزه در مقیاس زمینی، 5 ریشتر بود.

نگاه کنجکاوانه کاوشگر کنجکاوی!

گذر کاوشگر کنجکاوی در حال عبور از کوه شارپ، به این تخته سنگ ورقه‌ای خورد. دانشمندان می‌دانند که زمانی، آب مایع در سطح مریخ وجود داشت و این، مدرکی از جریان داشتن آب در میان صخره‌های مریخی است.

آخرین سلفی اینسایت

این، آخرین عکس سلفی فرودگر اینسایت است. همان‌طور که در این تصویر هم پیداست، فرودگر ناسا تقریبا زیر گرد و خاک دفن شده و انرژی لازم را از خورشید برای تداوم فعالیت، دریافت نمی‌کند. به همین دلیل، اعضای تیم عملیاتی، استفاده از دوربین آن را متوقف کردند تا بتواند عملیات علمی بیشتری انجام دهد. در چند ماه آینده، باید منتظر خاموشی ابدی اینسایت باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*