پایان کار فرودگر مریخی اینسایت ناسا

فرودگر مریخی اینسایت ناسا رسما به پایان کار خود رسید + آخرین عکس

پس از دو تلاش ناموفق پیاپی برای برقراری ارتباط مجدد با فرودگر مریخی اینسایت – InSight، ناسا رسما پایان کار این سطح‌نشین رباتیک را اعلام کرد.

آخرین روزهای حیات فرودگر مریخی اینسایت ناسا، در میان گرد و غبار مریخ سپری شد. این ربات سطح‌نشین با اتکا به انرژی خورشید، در حال تحقیقات عمقی و اندازه‌گیری لرزه‌های سیاره بود؛ ولی آن محیط خشن و پرغبار، سرانجام پنل‌های خورشیدی فرودگر مریخی اینسایت را از کار انداخت و به ماموریت آن پایان داد.

پیش از آنکه پایان ماموریت در روز چهارشنبه به‌طور رسمی اعلام شود، اعضای تیم InSight روز دوشنبه یک توییت خداحافظی اندوه‌بار زدند و از زبان این فرودگر، اوضاع را تشریح کردند.

پایان کار فرودگر مریخی اینسایت ناسا

انرژی من رو به اتمام است. پس این شاید آخرین عکسی باشد که می‌فرستم. ولی غصه مرا نخورید؛ من اینجا دوران پربار و خوشایندی را گذراندم. اگر فرصت صحبت دوباره با اعضای تیمم را داشته باشم، این کار را خواهم کرد؛ ولی تقریبا به آخر خط رسیده‌ام. ممنون که مرا همراهی کردید.

عکس مورد اشاره، ظاهرا در تاریخ 20 آذر گرفته شده است؛ زیرا این اواخر، ناسا لرزه‌سنج اینسایت را در اولویت قرار داد و بسیاری از تجهیزات دیگر آن را برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، خاموش کرده بود. آخرین سلفی این کاوشگر هم، تصویر زیر است که چند ماه قبل گرفته شد.

پایان کار فرودگر مریخی اینسایت ناسا

اما میراث اینسایت، فقط در عکس‌های یادگاری و کارت پستال، خلاصه نمی‌شود؛ اثر کارهای علمی آن، تا مدت‌ها پس از خاموشی ابدی‌اش، باقی خواهد ماند.

این سطح‌نشین، در سال 2018 با فرود روی مریخ، ماموریت خود را آغاز کرد و خیلی بیشتر از زمان برنامه‌ریزی شده، در سیاره سرخ دوام آورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*