کارهایی برای خودرو قبل از فصل زمستان

کارهایی که باید قبل از ورود به فصل زمستان برای خودرو خود انجام دهید

رانندگی کردن در هر فصلی شرایط و الزامات خاص خودش را دارد. در ادامه، کارهایی که باید قبل از ورود به فصل زمستان برای خودرو خود انجام دهید را مرور می‌کنیم.

زمستان از چند روز پیش آغاز شده و به‌همراه خود مشکلات بسیاری برای رانندگان ایجاد کرده است. ممکن است شما برای سفری کاری به دل جاده بزنید یا این که شغلتان به‌گونه‌ای باشد که مجبور شوید اغلب روزها را در جاده‌ها و خیابان‌ها سپری کنید. بنابراین برای رویارویی صحیح با زمستان‌های سرد و استخوان‌سوز بهتر است نکاتی را مد نظر قرار دهید.

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

می‌دانیم که در برخی از جاده‌های کشورمان هم‌اکنون بارش برف داریم و در برخی دیگر هوا بارانی است و شاید هم خیابان‌ها لغزنده باشند. گیر افتادن در برف و بوران و خرابی ماشین در چله زمستان برای هر کسی ناخوشایند است و وضعیت بغرنج و دشواری به‌وجود می‌آورد.

برای این که بتوانیم زمستان را به‌خوبی سپری کنیم و خدایی نکرده مشکلی برایمان در جاده به‌وجود نیاید، می‌بایست نکاتی مهم درباره خودرو بدانیم که دانستن آنها فواید بسیاری دارد. اصولا سرما باعث می‌شود اغلب عملکردهای خودرو با سختی و دشواری پیش بروند و به‌همین دلیل است که آماده کردن خودرو برای ورود به این فصل از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

1. لغو کردن فعالیت‌های غیر ضروری

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

ممکن است برخی رانندگان را دیده باشید که ادعا می‌کنند رانندگی در برف و باران را خیلی دوست دارند؛ چرا که حس نوستالژیک و رمانتیکی به آنها می‌دهد. اما اگر این افراد یک مرتبه در چنگال برف و بوران گیر بیفتند، دیگر چنین دیدگاهی راجع‌به زمستان نخواهند داشت.

اصولا رانندگی کردن در تابستان و آب‌وهوای خشک بسیار راحت‌تر و دلپذیرتر از راندن ماشین در جاده‌های برفی و لغزنده است. به هر حال همه‌ی ما در طول زندگی خود ناگزیر می‌شویم یک‌سری سفرهای زمستانی انجام دهیم؛ اما بهتر است مهیا و مجهز سفر کنیم تا ایمنی خود و سرنشینان را بدین وسیله تضمین کنیم.

اگرچه انجام برخی سفرها ضروری است، ولی گاهی دیدن اقوام و دوستان ضروری نیست که به‌خاطر آن بخواهیم با جان خودمان و سرنشینان بازی کنیم و بهتر این است که فعالیت‌های غیر واجب را لغو کنیم. البته مطمئنا منظورمان این نیست که به محض ابری شدن هوا دست از رانندگی بردارید، ولی احتیاط کنید که در جاده‌های برفی و لغزنده خطر تصادف کردن چندین برابر بیشتر است.

2. خودرویی بخرید که چهار چرخ محرک باشد

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

چنین توصیه‌ای برای اغلب صاحبان خودرو چندان درست نیست؛ چرا که خریدن خودرویی که مجهز به سیستم چهار چرخ محرک باشد دشوار و نیازمند بوجه‌ای هنگفت است. اصولا خودروهای پیکاپ و آفرودر قیمت‌های بالایی دارند و در دسترس همگان نخواهند بود. اما با وجود سیستم‌های دو دیفرانسیل دیگر نباید نگرانی از بابت برف و بوران داشته باشید.

شاید سیستم‌های چهار چرخ محرک بتوانند راندن در برف را آسان‌تر کنند، ولی مسلما تأثیری روی ترمز گرفتن و فاصله شما با خودروی جلویی نخواهد داشت. با این وجود اگر یک دستگاه جیپ رانگلر هم خریداری کردید، باز هم برای زمستان برنامه‌ریزی کنید تا دچار حوادث غیر مترقبه نشوید.

همچنین بخوانید:

رایج ترین دلایل روشن نشدن خودرو

3. مراقب حیوانات وحشی باشید

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

اگر مجبور به سفر کردن بین دو شهر نزدیک به هم هستید که از قضا در اطراف آن جنگل وجود دارد، حتما توجه کنید که حیوانات وحشی برای یافتن غذا در فصل زمستان از پناهگاه‌های خود بیرون می‌آیند و به‌دنبال خوراک و غذا، شاید تا وسط جاده هم بیایند. رفت‌وآمد حیوانات در شب‌هایی که سردتر است، بیشتر خواهد بود.

با این اوصاف اگر در جاده‌های روستایی و ییلاقی سفر می‌کنید مراقب حیوانات زبان‌بسته و گرسنه باشید. برخورد و تصادف با یکی از آنها می‌تواند منجر به حادثه و شاید در بدبینانه‌ترین حالت، موجب واژگونی خودروی شما شود. بنابراین جاده را بررسی کرده و از خالی بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

4. رانندگی با دقت

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

گفتیم که رانندگی در برف و یخ علاوه بر خطرناک بودن، نیازمند هوش و حواس و احتیاط فراوان است. به هر حال می‌توان در چنین جاده‌هایی به رانندگی ادامه داد، به‌شرطی که از تجهیزات لازم مانند زنجیر چرخ استفاده کنیم و مهم‌تر آن‌که شش‌دانگ حواسمان جمع جاده باشد و به‌آرامی از پدال گاز و ترمز بهره ببریم.

حفظ فاصله با خودروی جلویی در جاده‌های لغزنده باید رعایت شود و سرعت کم نیز از ملزومات چنین سفری خواهد بود. اگر خودروی شما مجهز به کروز کنترل است به‌هیچ وجه از آن استفاده نکنید؛ چرا که خطرناک است و همواره مسیر یک ساعته را دو ساعته در نظر بگیرید. راندن در جاده یخی بیشتر از جاده خشک طول خواهد کشید.

5. رفتار درست با پیشرانه

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

امروزه کمتر خودرویی را می‌توان یافت که سیستم موتور آن کاربراتوری باشد. اغلب خودروهای امروزی از سیستم انژکتوری و پیشرانه‌های مجهز و بهبودیافته استفاده می‌کنند. در همین راستا فصل زمستان یک تفاوت اساسی با دیگر فصول سال دارد و آن اینکه بهتر است در سفرهای طولانی و در روزهای سرد، پیش از حرکت کردن اندکی ماشین را روشن نگه دارید تا راه بیفتد.

همچنین بهتر است که با شتاب نرانید و ترمزها را به‌آهستگی و با خونسردی بگیرید. دمای آب پیشرانه بسیار مهم است و فراموش نشود. علاوه بر این تا زمانی که خودرو گرم نشده نباید شتاب بگیرید یا این‌که سرعت را کم کنید. اعتدال را رعایت کنید تا همه چیز به‌خوبی پیش برود.

6. به همراه داشتن کیت اضطراری

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

نه‌تنها در فصل زمستان، بلکه در تمام فصول دیگر بهتر است همواره به‌همراه خود کیت اضطراری خودرو داشته باشید تا در موقعیت‌های دشوار و حساس از آن استفاده کنید. یک‌سری قطعات مهم مثل لامپ، فیوز، کابل اتصال، آچار و پیچ‌گوشتی و تسمه یدکی می‌توانند شما را در شرایط حساس نجات دهند. در فصل زمستان نیز یک جفت دستکش داخل کیت قرار دهید.

همچنین بخوانید:

۷ نشانه برای اینکه هر چه سریعتر موتور خودرو خود را به یک تعمیر کار نشان دهید

7. از پلاستیک‌های شکننده مراقبت کنید

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

آب و هوای سرد می‌تواند باعث شود پلاستیک‌های داخل کابین شکننده‌تر از قبل شوند. بنابراین با کم شدن دمای کابین، مراقب این قطعات پلاستیکی حساس و ترد باشید. برای مثال ممکن است دستگیره درها در آستانه خرابی و شکستگی قرار بگیرند. صبر کنید تا کابین گرم شود و وقتی دمای تعادلی به درون کابین برگشت، آن وقت دستگیره‌ها، دکمه‌ها و اهرم‌ها را لمس کنید و روی آنها فشار نیاورید.

8. اسپری کردن قفل‌ها و لولاها

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

وقتی دمای هوای داخل کابین کم می‌شود و سرما به تار و پود آن رخنه می‌کند، می‌بایست با استفاده از لوبریکانت سیلیکونی، بخش‌های حساسی مثل قفل‌ها و لولاها را اسپری کنید. این کار باعث می‌شود چیزی به آنها نچسبد. به در کاپوت نیز توجه داشته باشید و اگر توصیه ما را می‌خواهید، در زه‌های پلاستیکی از سیلیکون بهره ببرید؛ زیرا در این صورت درها یخ نخواهند زد.

9. رفع شکستگی‌های شیشه جلو

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

اگر به هر دلیلی شیشه جلوی خودرو ترک خورده و شکسته شده، توجه داشته باشید که امکان دو نیم شدن آن وجود دارد. این موضوع وقتی هوا بارانی و سرد باشد بیشتر مصداق پیدا می‌کند؛ چرا که ممکن است آب به ترک‌ها نفوذ کند و بعد از یخ زدن در هوای سرد و دوباره گرم شدن هوای کابین بترکد و فرو بریزد. به‌طور کلی شکستگی‌های کوچک در فصل زمستان تبدیل به شکستگی‌های بزرگتر می‌شوند. حل این ترک‌های کوچک خیلی راحت‌تر از تعویض شیشه جلو خواهد بود.

10. گل پخش کن، ابزاری کاربردی

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

شاید در فصل تابستان نیازی گل پخش کن نداشته باشید؛ اما زمستان موقعی است که می‌بایست از این قطعه کاربردی و مهم بهره ببرید. وظیفه گل پخش کن همان‌طور که از نامش پیداست، پراکنده کردن برف و یخ و گل به اطراف و ممانعت از گیر کردن آنها لای چرخ‌ها است. علاوه بر این، گل پخش کن مانع کاهش نمک‌های روی بدنه خواهد شد و از بخش‌های زیرین در مقابل سنگریزه‌ها دفاع می‌کند.

همچنین بخوانید:

علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت های بالا چیست؟

11. شستن بدنه خودرو

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

در فصل زمستان و جاده‌های برفی که برای کاهش سطح برف از نمک استفاده می‌شود، باید بدنه خودرو را مرتبا شست تا بدین ترتیب از بدنه در برابر نمک‌پاشی‌ها محافظت کرد. اگر نمک به سطح بدنه برخورد کند، منجر به خوردگی خواهد شد. همچنین برای این که خط و خش‌های کوچک باعث زنگ‌زدگی نشوند، آنها را رفع کنید.

بد نیست شست‌وشوی قسمت‌های زیرین خودرو را در فصل زمستان به کارواش‌ها بسپارید و از آنها بخواهید با آب پرفشار این نواحی را تمیز کنند. از طرف دیگر باید لای چرخ‌ها و گلگیرها را تمیز بشویید تا مبادا نمک باقی مانده، قطعات فلزی را بخورد.

12. آینه‌ها و تیغه‌های برف پاک کن را بررسی کنید

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

فصل زمستان را با بررسی و نهایتاً تعویض تیغه‌های برف پاک کن آغاز کنید. پیش از آن‌که زمستان آغاز شود، ماه‌ها تابستان و بهار و پاییز را پشت سر گذاشته‌ایم و استهلاک این ابزارها بسیار بوده است. بنابراین موعد تعویض آنها فرا رسیده و باید نمونه‌های اصل را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

پیش از آن‌که شروع به حرکت کنید بهتر است آینه‌ها و شیشه‌های خودرو را تمیز نمایید. همچنین اگر روی سقف ماشین برف نشسته باید از برس نرم برای برف‌روبی استفاده کنید تا آسیبی به آن ناحیه نرسد. برفی که روی سقف مانده می‌تواند در جاده برای سایر رانندگان خطرناک باشد.

13. ترمزها را بررسی کنید

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

اگر هنگام ترمزگیری با لرزش‌های عجیب و صداهای غیرطبیعی مواجه می‌شوید و پدال ترمز زیر پای شما نرم به‌نظر می‌رسد، شک نکنید که سیستم ترمزگیری دچار مشکل شده است. اگر به چنین مشکلی برخورد کردید، سریعا به تعمیرگاه بروید و مشکل را حل کنید.

وقتی برف و باران می‌بارد باید فاصله‌ها را حفظ کرد و روی ترمز گرفتن دقت نمود. در صورتی که ترمزهای خودرو مشکل داشته باشند، اوضاع بدتر خواهد شد. هم تعمیرکار می‌تواند مشکل ترمزها را برطرف کند و هم خودتان در منزل!

14. چراغ‌ها را بررسی کنید

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

کاسه چراغ‌های مات تنها کاری که از دستشان بر می‌آید، کاستن از نور است و بس! بنابراین حتی اگر از لنزهای داخلی هم استفاده کنید باز هم روشنایی خوبی نصیبتان نخواهد شد. شفافیت نور در تاریکی اهمیت بالایی برای راننده دارد و می‌توانید برای حل مشکل مات بودن یا خودتان اقدام کنید یا این که حل آن را به افراد متخصص بسپارید. علاوه بر این می‌توانید چراغ‌ها را تعویض کنید، البته اگر بودجه کافی دارید.

همچنین بخوانید:

چرا خودرو ریپ می‌زند و چگونه می‌توان مشکل ریپ زدن را حل کرد؟

15. باتری را بررسی کنید

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

هوای سرد و کاهش دما، تأثیر منفی روی اجزای زیر کاپوت خودرو خواهد داشت و یکی از قطعات حساس و مهم ماشین که آسیب جدی از کاهش دما می‌بیند، باتری است. وقتی دما کاهش یابد روغن خودرو سفت خواهد شد و برای این که ماشین روشن شود، استارتر انرژی بیشتری هدر می‌دهد تا بتواند اوضاع را درست کند.

علاوه بر این در هوای سرد، باتری عملکرد پایین‌تری خواهد داشت و این نکته‌ای است که اوضاع را آشفته خواهد کرد. برای بررسی میزان انرژی و سلامت باتری می‌بایست از دستگاهی به نام مولتی‌متر استفاده کرد تا بدین ترتیب از وضعیت مطلوب باتری و سیستم شارژ آن اطمینان یابیم. این تست تنها دو دقیقه از وقت ارزشمند شما را خواهد گرفت.

16. از کف خودرو محافظت کنید

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که میزان بارش زیاد است، توجه داشته باشید که کف خودرو باید برایتان اهمیت زیادی پیدا کند. از کف‌پوش‌های پلاستیکی و باکیفیت استفاده کنید تا نمک موجود به کف خودرو آسیب وارد نکند. در درازمدت این نمک قادر خواهد بود نه‌تنها به کف خودرو، بلکه به سایر قسمت‌های زیرین صدمه وارد نماید.

17. سیستم خنک کننده را بررسی کنید

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

قطعاتی که در سیستم خنک کننده به‌کار رفته‌اند، زود به زود مستهلک خواهند شد و به‌همین خاطر چون پیش از آغاز زمستان تمام فصل تابستان را با آنها سر کرده‌ایم، بد نیست نگاهی به این قطعات انداخته و شاید در صورت نیاز تعویضشان کنیم. برای انجام این کار ابتدا می‌بایست پیشرانه را گرم کنید و بعد از آن نگاهی دقیق به قسمت‌های کلیدی و مهم خودرو از جمله رادیاتور، بست‌ها و واترپمپ بیندازید.

اگر در قطعات مذکور متوجه نشتی یا بوی غیر عادی شدید یا آسیب ظاهری توجهتان را جلب کرد، باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید. توجه داشته باشید که هنگام بررسی موتور خودرو البسه‌ای نظیر کاپشن و شال را از خودرو دور نگه دارید.

18. لاستیک‌ها را بررسی کنید

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های خودرو در فصل زمستان، لاستیک‌ها است. باید در زمستان و هوای برفی از تایرهای مناسب و سالم بهره ببرید تا خدایی نکرده مشکلی برایتان پیش نیاید. بهتر این است که پیش از شروع فصل سرما دنبال خرید لاستیک مناسب باشید. البته خرید لاستیک بستگی به نوع کار شما با خودرو و نوع رانندگی دارد. احتمالا برای اغلب ما استفاده از لاستیک‌های چهار فصل گزینه مناسبی باشد. اگر منطقه سکونت شما برف زیادی می‌بارد از لاستیک‌های برفی کمک بگیرید و در نهایت از زنجیر چرخ استفاده کنید.

19. حل مشکلات کوچکتر پیش از بزرگ شدن

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

اگر خودروی شما از نظر فنی دچار مشکل شده و متوجه بروز نقص و خطا شده‌اید، ولی با آن کنار آمده و نادیده‌اش می‌گیرید، کاملا در اشتباه به‌سر می‌برید. شاید فکر کنید هزینه نکردن برای خودرو تا زمانی که شما را جایی لنگ نگذاشته کار درستی است؛ اما سخت در اشتباه خواهید بود، چرا که اگر آن مشکل حاد شود باید هزینه چند برابری بکنید تا مشکل حل شود.

در واقع از قدیم گفته‌اند جلوی ضرر را از هر جا بگیرید منفعت است و چه بسا اغلب اوقات با هزینه‌ای کم جلوی مشکلی را بگیرید که در صورت عدم رفع در آینده می‌تواند هزینه‌های هنگفت به‌بار آورد. به آمپرها نگاه کنید و اگر هشداری نظرتان را جلب کرد حساس شوید. در صورت نادیده گرفتن این توصیه باید خودتان را در هوای سرد داخل ماشین خاموش شده و خراب تصور کنید.

20. مایعات و روغن‌ها را بررسی کنید

کارهایی برای خودرو قبل از ورود به فصل زمستان

بالا و پایین شدن سطح مایعات و روغن‌ها می‌تواند خطرساز باشد. اول از همه باید سطح روغن موتور را چک کنید و اگر نیازی به تعویض بود، این کار را انجام دهید. دومین گام نگاه کردن به میزان ضد یخ خودرو است که باید به اندازه کافی در رادیاتور وجود داشته باشد.

سومین اقدام بررسی میزان باد لاستیک‌ها خواهد بود. نکته بعدی این که در فصل زمستان نور چراغ‌ها اهمیت خاصی پیدا می‌کنند، چرا که روزها کوتاه، ولی شب‌ها بلند هستند. چک کردن چراغ‌ها و بررسی روغن ترمز هم از واجبات سفر به‌شمار می‌روند.