فونیکس اف ایکس - مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX

مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX (چری اومودا 5)؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت

کراس اوورهای تازه وارد بازار محصولاتی از آرین موتور و مدیران خودرو هستند. در ادامه به مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX (چری اومودا 5) می‌پردازیم.

کراس اوورهای بسیاری طی سال‌های ممنوعیت واردات خودرو از چین به کشورمان آمده و روز به روز بر طیف مونتاژی‌های داخل کشور نیز افزوده می‌شود. شرکت‌های خصوصی سعی می‌کنند با برندهای چینی وارد مذاکره شده و برخی از خودروهای میان رده آنها را وارد بازار کنند. لازم به ذکر است که سود تولید خودرو به روش قطعات منفصله یا CKD قابل توجه است.

مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX

امروز قصد داریم سراغ دو مورد از کراس اوورهای جذاب و تازه‌وارد بازار برویم؛ ولی قبل از این‌که وارد مباحث فنی و امکانات و تجهیزات آنها بشویم، قصد داریم پیشینه‌ای راجع به هر دو شاسی بلند چینی ارائه دهیم. شرکت مدیران خودرو طی سال‌های اخیر موفق شده اعتماد و رضایت مشتریان خود را جلب کند و در واقع خودروسازی جاافتاده و باسابقه محسوب می‌شود.

لاماری ایما

علاوه بر این خودروساز خصوصی، شرکت آرین موتور را داریم که تقریباً تازه‌وارد به‌حساب می‌آید، ولی توانسته جای خود را بین سایر مونتاژکاران باز کند. بله در این مقاله می‌خواهیم باب صحبت درباره دو کراس اوور جذاب این روزهای بازار، لاماری ایما و فونیکس FX را باز کنیم تا ببینیم وضعیت این دو شرکت در چه حالی است.

فونیکس اف ایکس یکی از شاسی بلندهای جدید بازار است و خوشبختانه به‌علت داشتن طراحی چشم‌نواز و جوان‌پسند و قوای محرکه قدرتمند و همچنین امکانات رفاهی قابل قبول توانسته از راه نیامده دل مشتریان را ببرد. البته مطمئناً آغاز راه این شاسی بلند در بین سایر خودروهای مونتاژی آسان نخواهد بود و رقابت‌های جذابی خواهد داشت.

شمای کلی دو کراس اوور چینی

سال گذشته کمپانی باسابقه چری موفق شد در نمایشگاه گوانگژوی چین از خودروی جدید خود با نام چری اومودا 5 رونمایی کند. این شاسی بلند خوش‌ترکیب نخستین محصول از سری خودروهای اومودا به‌حساب می‌آید و بنا بر اعلام مدیران این شرکت، قرار است همچون سری محصولات تیگو بازارسازی خوبی روی آن صورت بگیرد.

اوایل سال میلادی جاری چری خط تولید اومودا 5 را راه‌اندازی و رسماً آغاز به کار کرد تا نخستین محموله‌های این کراس اوور راهی بازارهای جهانی شود. از جمله بازارهایی که میزبانی این خودروی جذاب را بر عهده داشته‌اند می‌توان به استرالیا، نیوزلند، روسیه و قزاقستان اشاره کرد.

فونیکس اف ایکس - مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX

در آن سوی میدان مبارزه، لاماری ایما کراس اووری از آرین موتور را داریم که از زیرمجموعه‌های دانگ فنگ (فورتینگ) بوده و در اصل T5 Evo نام داشته است. لاماری یا تی 5 برای اولین بار در سال 2020 و در نمایشگاه 2020 گوانگژو رونمایی و معرفی شد و پلتفرم آن با کراس اوور فردا T5 مشترک است. با این اوصاف با دو شاسی بلند جدید بازار چین سروکار داریم.

طراحی ظاهری لاماری و فونیکس FX

طراحی ظاهری هر دو کراس اوور تازه وارد بازار ایران به‌روز است و شاخصه‌های مدرنی در آن دیده می‌شود. چراغ‌های جلوی هر یک از این خودروها دو قسمتی است که طرحی نو در صنعت طراحی خودرو محسوب می‌شود. دو تکه چراغ به‌هم پیوسته در بالا همان دی‌لایت یا چراغ‌های روشنایی روز هستند و در قسمت پایین چراغ‌های اصلی را خواهیم داشت.

با این حال مدیران خودرو و آرین موتور چراغ‌ها را شبیه به یکدیگر طراحی نکرده و هر یک زبان طراحی خاص خود را داشته‌اند. برای مثال، جلوپنجره فونیکس اف ایکس بدون قاب است و به دی‌لایت‌های باریکی متصل شده، حال آن‌که جلوپنجره لاماری ایما چندضلعی است و دی‌لایت‌ها را در لبه کاپوت جای‌گذاری کرده‌اند.

از نمای بغل یا جانبی اگر نگاه کنیم، هم لاماری ایما و هم فونیکس FX شبیه به خودروهای کوپه و اسپرت هستند؛ ولی چون فونیکس ستون C مشکی‌رنگ دارد و سقف آن به‌صورت شناور طراحی شده و تریم‌های رنگی در قسمت‌هایی مثل آینه‌های جانبی و رینگ‌ها قرار دارند، جذاب‌تر از رقیب به‌چشم می‌آید.

لاماری ایما

چراغ‌های نمای پشتی این دو شاسی بلند طراحی افقی و باریکی دارند که به‌یکدیگر وصل شده‌اند. این اتصال در لاماری ایما توسط نوار ال‌ای‌دی صورت گرفته، در حالی که در فونیکس FX تریم مشکی رنگی با نام CHERY به‌کار رفته است. خوشبختانه هر دو خودرو دیفیوزرهای مشکی و سراگزوزهای کرومی دارند که باعث شده به نمای اسپرت آنها افزوده شود. در مجموع برنده این بخش کسی نیست جز فونیکس اف ایکس!

همچنین بخوانید:

لاماری ایما در برابر چانگان یونی تی

طراحی کابین فونیکس FX و لاماری ایما

با ورود به کابین جدیدترین کراس اوورهای بازار ایران متوجه می‌شویم از المان‌های روز و مدرنی نظیر نمایشگرهای یکپارچه برای نمایش آمپر و سیستم اطلاعات سرگرمی استفاده شده است. فرمان به‌شکل D طراحی شده و سه پره دارد. همچنین نمایشگرهای هر دو شاسی بلند چینی بازار 10.25 اینچ هستند.

علاوه بر این دریچه‌های تهویه هوا در لاماری به شکل دوار (دایره‌ای) است و کنسول میانی آن بی‌شباهت به کنسول مرسدس بنز نیست. با این حال چری ترجیحش بر این بوده که از دریچه‌های باریک افقی استفاده کند. در اف ایکس طراحی رودری‌ها زیباتر و لوکس‌تر به‌نظر می‌رسد. به هر حال نمی‌توان ایراد خاصی از کابین این دو خودرو گرفت، چرا که هر دو توانایی جلب رضایت مشتریان را دارند؛ ولی باز هم حق را با اندکی تسامح به فونیکس FX می‌دهیم.

مشخصات فنی لاماری ایما و فونیکس FX

از نظر قدرت و شتاب و قوای محرکه، هر دو کراس اوور حال حاضر جزء قوی‌ترین‌ها به‌حساب می‌آیند. با این حال گفته شده فونیکس اف ایکس در دو تیپ عرضه می‌شود. نخستین مدل این شاسی بلند زیر کاپوت خود یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو خواهد داشت و تیپ فول آپشن آن مجهز به موتور 1.6 لیتری توربو خواهد شد.

فونیکس اف ایکس - مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX

به هر حال مدیران خودرو این‌طور ادعا کرده که تیپ پایه در تیراژ بسیار محدودی وارد بازار خواهد شد و عمده تمرکز روی تولید و مونتاژ تیپ فول آپشن خواهد بود. با این اوصاف تیپ فول فونیکس قرار است مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژی شود که پیش‌تر زیر کاپوت تیگو 8 پرو بوده است.

موتور مذکور قادر است حداکثر 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این پیشرانه از طریق یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه به محور جلو منتقل می‌شود. اما لاماری ایما مجهز به موتوری 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو است که توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. نیروی محرکه نیز از طریق همان گیربکس 7 سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو انتقال می‌یایبد.

دیدیم که هر دو کراس اوور تازه‌وارد بازار ایران، نیروی فنی یکسانی دارند؛ اگرچه برتری با اندکی اختلاف با فونیکس FX خواهد بود. از نظر ابعاد هم باید خاطرنشان کرد که طول، عرض و ارتفاع لاماری ایما به ترتیب برابر است با 4565 میلی‌متر، 1860 میلی‌متر و 1690 میلی‌متر؛ در حالی که طول، عرض و ارتفاع فونیکس به ترتیب 4400 میلی‌متر، 1830 میلی‌متر و 1585 میلی‌متر است.

علاوه بر این اف ایکس نزدیک به 100 کیلوگرم سبک‌تر از لاماری است و همین باعث شده تا برتری قابل ملاحظه‌ای به لحاظ شتاب و چابکی داشته باشد. گفته شده این خودروی شاسی بلند شتاب صفر تا صدی نزدیک به 8 ثانیه دارد. این در حالی است که لاماری قادر است تنها در عرض 9.5 ثانیه به شتاب لازم برسد.

لاماری ایما - مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX

امکانات رفاهی و ایمنی فونیکس FX و لاماری ایما

از جمله امکانات رفاهی و ایمنی فونیکس FX می‌توان به نمایشگر 10.25 اینچی، صفحه‌آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی، سیستم صوتی 8 بلندگوی سونی، سیستم تهویه اتوماتیک منطقه‌ای، کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، هشدار خروج از خط، هشدار تغییر خط، سیستم جلوگیری از خروج از خط، هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار، کنترل خودکار نوربالا، سیستم جلوگیری از برخورد، ایربگ 6 عدد، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، صندلی عقب تنظیم 6 جهته برقی، صندلی سرنشین جلو تنظیم 4 جهته برقی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سردکن صندلی‌های جلو، گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها، فرمان برقی، غربیلک فرمان چرمی D شکل، تودوزی چرمی، دی‌لایت، ترمزهای ABS و EBD، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، پایش باد تایرها، دوربین دید عقب، دوربین 360 درجه، سنسور پارک عقب و جلو، سانروف دو حالته، خروجی برقی 12 ولت و یواس‌بی، شارژر وایرلس گوشی، سنسور نور و باران، نورپردازی داخلی 64 رنگ، سیستم فرمان صوتی، کول باکس، پاور ویندوز و آنتی تروپ، در صندوق برقی خودکار، روشن کردن پیشرانه از راه دور، حالت‌های رانندگی معمولی و اقتصادی-اسپرت و رینگ‌های 18 اینچی دو رنگ اشاره کرد.

از جمله امکانات رفاهی و ایمنی لاماری ایما می‌توان به نمایشگر 10 اینچی دیجیتالی، صفحه آمپر 10.25 اینچی دیجیتالی، سیستم صوتی 6 بلندگو، سیستم تهویه اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، ایربگ 6 عددی، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، صندلی راننده با تنظیم 6 حالته برقی، صندلی سرنشین جلو دستی، گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها، فرمان برقی، غربیلک فرمان چرمی D شکل، تودوزی چرمی، چراغ روشنایی روز، ترمزهای ABS و EBD، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، پایش باد تایرها، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، سانروف دو حالته، خروجی برقی 12 ولت و یواس‌بی، سنسور نور و باران، کول باکس، پاور ویندوز و آنتی تروپ، حالت‌های رانندگی اقتصادی و اسپرت و رینگ‌های 19 اینچی اشاره کرد.

فونیکس اف ایکس

با نگاهی گذرا به امکانات و آپشن‌های این دو کراس اوور می‌توان نتیجه گرفت که برتری به‌طرز محسوسی با فونیکس FX است. البته نسخه فول آپشن لاماری در راه است و آرین موتور نسخه فعلی را آن‌طور که باید به بازار عرضه کرده است. علاوه بر این‌که لیست محصول مدیران خودرو کامل‌تر است، می‌توان به تجهیزات کمک راننده این کراس اوور اشاره کرد که هیچ‌یک در لاماری دیده نمی‌شود.

سخن پایانی

متاسفانه قیمت دقیقی برای فونیکس FX عنوان نشده، ولی از آنجایی که چری اومودا 5 کراس اووری بین تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو به‌حساب می‌آید، می‌توان رقمی حدود یک میلیارد و 500 تا 600 میلیون تومان برای آن در نظر گرفت. با این اوصاف قیمت کارخانه‌ای این شاسی بلند در مقابل قیمت یک میلیارد و 94 میلیون تومانی کارخانه لاماری گران‌تر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*