بهترین موتورهای 8 سیلندر آمریکایی

معرفی بهترین موتورهای 8 سیلندر آمریکایی تاریخ

در این مطلب به معرفی بهترین موتورهای 8 سیلندر آمریکایی در تمام ادوار می‌پردازیم که قلب تپنده برخی از محبوب‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ بوده‌اند.

پیشرانه‌های 8 سیلندر آمریکایی در طول تاریخ به نماد خودروسازی این کشور تبدیل شده‌اند. با اینکه ایتالیایی‌ها در زمینه توسعه موتورهای 12 سیلندر بر بازار سلطه دارند و آلمانی‌ها نیز هم‌چنان به پیشرانه‌های شش سیلندر خطی خود وفادار هستند، اما علاقه آمریکایی‌ها به V8 را می‌توان در دهه 1930 و پیشرانه Flathead فورد ردیابی کرد.

اگرچه فورد مخترع پیشرانه V8 نیست و البته تنها شرکت آمریکایی سازنده این نوع موتور نیز محسوب نمی‌شود، اما تنها سازنده‌ای است که خودروهای مجهز به V8 را تا دهه 50 میلادی به‌طور انبوه عرضه کرد. این پیشرانه سپس به استاندارد جدید بازار تبدیل شد و سهم بزرگی را در تولیدات خودروهای آن دهه ایفا کرد. با گذشت سال‌ها، تمامی تولیدکنندگان آمریکایی انواع مختلفی از پیشرانه‌های 8 سیلندر را توسعه دادند.

در دنیای مدرن امروزی، با توجه به افزایش راندمان، بهره‌وری انرژی و هم‌چنین گسترش خودروهای هیبریدی و الکتریکی، دوره موتورهای 8 سیلندر رو به پایان است. بنابراین در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بهترین موتورهای 8 سیلندر آمریکایی تاریخ که میراثی جاودانه را از خود برجای گذاشتند.

بهترین موتورهای 8 سیلندر آمریکایی در تاریخ

6. شورلت LS1

شورلت lsi

نام‌گذاری موتور شورلت سال‌ها است که با حرف L آغاز می‌شود و به‌دنبال آن حروف و اعداد مختلفی برای نشان دادن یک موتور خاص وجود دارند. یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین پیشرانه‌های V8 شورلت در میان افراد متخصص و سازنده، LS1 نام دارد. این پیشرانه که بر روی شورلت کوروت 1997 نصب شد، پس از گذشت یک نسل از تولید، با تغییرات قابل توجهی از جمله بهبود معماری و طراحی بلوک به‌روز شد.

اولین نسل شورلت کوروت با استفاده از توان 345 اسب بخاری این پیشرانه وارد بازار شد که در اواخر دهه 60 میلادی، رقمی دست‌نیافتنی بود. موتور LS1 هم‌چنین بعدها راه خود را در خودروهای سری کامارو و فری‌بردز نیز باز کرد. در حالی‌که LS1 در نوع خود یک پیشرانه عالی به‌حساب می‌آید، اما فاکتوری که آن‌را از دیگر رقبا متمایز می‌کرد، تغییرات و به‌روزرسانی‌هایی بود که بعدها بر روی آن صورت گرفت.

5. فورد ماژولار 4.6 

بهترین موتورهای 8 سیلندر آمریکایی - فورد ماژولار 4.6

پس از اینکه فورد با موفقیت تزریق سوخت چند درگاهی را با پیشرانه 5.0 لیتر ویندزور V8 خود ادغام کرد، این جایگزینی با افزودن بادامک‌های بالا سر، فناوری مذکور را یک پله دیگر ترقی داد و آن‌را به نمونه‌ای نادر در میان دیگر موتورهای V8 آمریکایی تبدیل کرد. امروزه پیشرانه‌های نصب شده بر روی دوج هلکات و حتی موتورهای فوق قدرتمند C8 کوروت، هر دو از این فناوری بهره می‌برند.

به‌نقل از فورد، پیشرانه ماژولار 4.6 برای اولین بار در خودروی لینکلن تاون ظاهر شد و در ادامه طیف گسترده‌ای از خودروهای بزرگ‌تر و کامیون‌های سبک مانند کراون ویکتوریا، اف-150، تاندربرد، اکسپلورر و کانتیننتال را پوشش داد. این پیشرانه در پیکربندی پایه خود، توان 190 اسب بخار و گشتاور 352 نیوتون‌متری را ارائه می‌دهد که برای خودروهای سنگین در جاده عملکرد مناسبی است.

این پیشرانه در طول سال‌ها با افزایش قدرت و کارایی همراه بود و قدرتمندترین نسخه آن بر روی موستانگ SVT کبرا با قدرت سوپرشارژ 390 اسب بخار در سال 2003 نصب شد. به‌گفته Motor Biscuit، اولین خودروهای ساخته شده توسط کونیگزگ، سازنده سوئدی هایپرکار، نسخه‌های اصلاح شده این موتور به‌شمار می‌روند که خروجی آنها به 806 اسب بخار ارتقا یافته و ثابت کرد که فورد ماژولار تا چه اندازه می‌تواند قوی و توانمند باشد.

4. بیوک 215

بیوک 215

با اینکه پیشرانه 3.5 لیتری بیوک 215 به‌دلیل حجم کوچک‌تر در میان طرفداران خودروهای عضلانی آمریکایی چندان محبوب نیست و هرگز در نمونه‌های GTO یا Chevelle استفاده نشده است، اما پس از ترک جنرال موتورز، حقوق، نقشه‌ها و ابزارآلات آن به خودروسازی Rover بریتانیا فروخته شد. شرکت روور با در اختیار داشتن این تجهیزات، پیشرانه 215 را ارتقا داد و در نهایت برای مدتی طولانی از آن به‌عنوان یکی از نمونه‌های ثابت و مطمئن V8 استفاده کرد.

پس از خرید حق استفاده از این موتور، بیوک 215 در مدل‌های P5 و P6 روور استفاده شدند که بازخورد مناسبی را دریافت کردند. این موتور بعدا در انواع دیگر روورها و سایر خودروهای بریتانیایی از جمله TVR، Triumph و Morgan نیز استفاده شد. بااین‌حال، بزرگ‌ترین کاربرد آن در سری لندرور بود که به مدت 50 سال ادامه یافت و در سال 2017 جای خود را نمونه جدیدتر داد.

3. کادیلاک بلک‌وینگ – از بهترین موتورهای 8 سیلندر آمریکایی

بهترین موتورهای 8 سیلندر آمریکایی - کادیلاک بلک وینگ

برای چندین دهه، کادیلاک به‌ خودروی محبوب بازنشستگان برای سفرهای تفریحی شهرت داشت. بااینکه خودروساز باسابقه آمریکایی در دهه 30 میلادی موفق به ساخت یک پیشرانه V16 چشم‌گیر شد، اما در دهه 80 به سمت تولید خودروهای اسپورت لاکچری گام برداشت.

با الهام از موفقیت‌ سدان‌های اسپرت آلمانی و موتورهای قدرتمند و هندلینگ مناسب آنها، مهندسان جنرال موتورز برند کادیلاک را دگرگون کردند و به ساخت خودروهای هیجان‌انگیزی مانند CTS-V و XLR پرداختند. این تلاش با تولید برترین موتور کادیلاک تاکنون که بلک‌وینگ V8 نام دارد، به اوج خود رسید.

به‌طرز شگفت‌انگیزی، این موتور کاملا با نمونه‌های برتر سدان‌های آلمانی قابل رقابت است. درست پیش از آنکه این شرکت به تولیدکننده عمده محصولات الکتریکی تبدیل شود، کادیلاک یک موتور 4.3 لیتری V8 توربوی دوقلو را به بازار عرضه کرد که قدرت فوق‌العاده 550 اسب بخاری را به ارمغان می‌آورد. این پیشرانه با استفاده از توربو‌های کوچک نصب شده، تاخیر را به حداقل رسانده و گشتاور 850 نیوتون‌متری آن، عملکردی برق‌آسا دارد.

جدیدترین خودرو کادیلاک که از این موتور استفاده می‌کند، CT5-V Blackwing نام دارد که بهترین نمونه تولیدی آمریکا از یک سدان اسپورت لوکس است. هم‌چنین در این مدل، پیشرانه معروف کادیلاک با یک گیربکس شش سرعته ترکیب شده که از زمان اختراع جعبه‌دنده‌های خودکار در این شرکت دیده نشده بود.

2. پونتیاک 455 Super Duty

پونتیاک 455

در اوج جنگ اسب بخارها در میان ماشین‌های عضلانی، پونتیاک غول‌پیکر Super Dry V8 455 را معرفی کرد. قبل از اینکه جنرال موتورز اشتراک‌گذاری قطعات بین برندها را اجباری و آنها را مجبور به اشتراک موتورهای خود با برندهای داخلی شرکت کند، هر بخش عمدتا پیشرانه‌های خود را تولید می‌کرد. اگرچه پونتیاک، بیوک و اولدزموبیل همگی موتورهای 455 اینچ مکعبی خود را تولید می‌کردند، اما همه آنها با یکدیگر متفاوت بودند.

بااین‌حال، پونتیاک 455 SD ممکن است بهترین در بین این دسته باشد. پیشرانه V8 455 که طی دهه 70 میلادی به‌کار گرفته شد، قدرت 370 اسب بخاری و گشتاور 677 نیوتون‌متر را به ارمغان می‌آورد.

1. شورلت بلوک کوچک – از بهترین موتورهای 8 سیلندر آمریکایی

بهترین موتورهای 8 سیلندر آمریکایی - شورلت بلوک کوچک

شورلت با تولید انبوه اولین پیشرانه V8 خود به‌نام 238 که بر روی خودروی بل ایر قرار گرفت، با استقبال بی‌نظیر خریداران مواجه شد و جایگاه این شرکت را به عنوان یک خودروساز رقابتی، آن‌هم در برهه‌ای که تنها پیشرانه‌های 6 سیلندر تولید می‌شدند، ثتبیت کرد.

این موتور بلوک کوچک در طول دهه 60 میلادی تولید و غرش آن هنوز نیز در خیابان‌ها به گوش می‌رسد. پیشرانه 327 شورلت با 350 اسب بخار تولیدی خود، تا پایان سال 1999 به عنوان موتور پیش‌فرض برای خودروهای اسپورت و سنگین کاربرد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*