ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک به ایران

وال استریت ژورنال: حدود 200 مورد تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک به ایران ارسال شده است

نسل دوم ماهواره های اسپیس ایکس آماده پرتاب به مدار زمین هستند. آیا خبر ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک به ایران صحت دارد؟

سه ماه و اندی پیش در کارزار قطعی اینترنت بین الملل و محدودیت‌هایی که در پی اعتراضات به وجود آمده بود، ایلان ماسک خبر از راه اندازی اینترنت ماهواره‌ای برای ایرانیان داد و استارلینک اعلام کرد چند پایانه برای مردم کشورمان فعال شده است. مهم‌ترین مشکل برای اتصال به این اینترنت، تجهیزات گران قیمت و سخت افزاری آن بود.

ادعای ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک به ایران صحت دارد؟

اگر سری به دنیای تکنولوژی زده باشید حتماً با موسس شرکت‌های تسلا، اسپیس ایکس و استارلینک آشنا هستید. مدیرعامل تمامی این شرکت‌ها کسی نیست جز ایلان ماسک، میلیاردر کارآفرینی که هم‌اکنون به انبوه سمت‌های خود، مدیرعاملی توییتر را نیز اضافه کرده است.

ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک به ایران

شرکت اسپیس ایکس فعالیت‌های زیادی در زمینه محصولات هوافضا، اکتشافات فضایی و مخابراتی انجام می‌دهد و پیشرفت‌های زیادی طی یک دهه اخیر کسب کرده است. کمپانی ایلان ماسک قرار است به زودی نسل دوم ماهواره‌های خود را به مدار زمین بفرستد تا بدین ترتیب بر ظرفیت‌های اینترنت ماهواره ای بیفزاید.

FCC هنوز مجوز پرتاب ماهواره‌های نسل دوم را صادر نکرده و مشخص نیست آیا این کمیسیون اقدام به صدور چنین مجوز خواهد کرد یا خیر. به گفته شرکت اسپیس ایکس دومین نسل از ماهواره‌های اینترنتی پیشرفته‌تر و توسعه‌یافته‌تر از قبل هستند و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انقلاب بزرگی در دنیای اینترنت به‌وقوع خواهد پیوست.

به‌تازگی وال استریت ژورنال مدعی شده استارلینک تا به امروز نزدیک به 200 دستگاه دریافت کننده اینترنت به کشورمان ارسال کرده، اما آیا ادعای این مجله صحت دارد؟

ماسک با دنیای اینترنت چه کرد؟

ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک به ایران

اگر قصد دارید به اینترنت ماهواره ای استارلینک متصل شوید و از سرعت بی‌نظیر آن بهره ببرید، می‌بایست ابتدا تجهیزات سخت افزاری آن را خریداری کنید. این تجهیزات عبارتند از: ماهواره فضایی با سرعت چرخش زمین، دیش ماهواره مستقر در محل و روتر. با این اوصاف مثل ماهواره‌ای که روزانه نگاه می‌کنیم، داده‌ها از طریق دیش‌های کوچک مستقر در محل زندگی ما با ماهواره‌های مخصوص در فضا ارتباط برقرار کرده و ما را به سریع‌ترین اینترنت متصل می‌کنند.

این قبیل ماهواره‌ها قادر هستند به علت نزدیک‌تر بودن به زمین، اینترنت پرسرعت و قدرتمندی با تأخیر پایین به کاربران ارائه دهند. بنا بر آنچه اعلام شده، هزینه اشتراک ماهیانه استفاده از استارلینک چیزی حدود 110 دلار است و به این هزینه، تجهیزات سخت افزاری را هم بیفزایید.

ماهواره‌های نسل اول اسپیس ایکس حدود 260 کیلوگرم وزن داشتند، در حالی که وزن ماهواره‌های نسل دوم چندین برابر خواهد بود. شرکت ایلان ماسک مدعی شده در صورت پرتاب ماهواره‌های نسل دوم، هم ظرفیت شبکه افزایش می‌یابد و هم اینترنت ماهواره ای از طریق گوشی در دسترس قرار خواهد گرفت.

ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک به ایران

ماسک اندیشه اتصال به اینترنت ماهواره ای بدون نیاز به دیش و سایر تجهیزات سخت افزاری را در سر دارد و اگر این اتفاق رخ دهد، انقلابی بزرگ در زمینه فناوری به‌وقوع خواهد پیوست. به عبارت دیگر با راه‌اندازی این فناوری می‌توانید در هر جای دنیا با کمک گوشی همراه به اینترنت دسترسی داشته باشید. در حال حاضر مشترکان فعال اینترنت ماهواره ای به یک میلیون و بیشتر می‌رسند و در صورت برداشته شدن محدودیت‌های سخت افزاری، جمعیت بیشتری به استارلینک ملحق خواهند شد.

سرمایه گذاری بی‌نظیر اینترنت ماهواره ای

اواخر سال 2020 میلادی و اوایل سال گذشته بود که شرکت اسپیس ایکس با سرمایه‌گذاری نزدیک به 885 میلیون دلار پروژه اینترنت ماهواره ای را آغاز کرد. طولی نکشید که این فناوری جدید و تازه‌وارد مورد استقبال کاربران قرار گرفت و هم‌اکنون در کشورهای بسیاری فعال است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنا بر آمار تاکنون حدود 2 هزار ماهواره استارلینک فعال شده و ماسک اعلام کرده این اینترنت در تمامی کشورها جز قطب شمال و جنوب فعال است و حتی مسافران هواپیماهای مسافربری می‌توانند از آن بهره ببرند. ماسک سال گذشته اینترنت ماهواره‌ای را برای مردم جنگ زده اوکراین به رایگان راه‌اندازی کرد.

نسل دوم ماهواره‌ها و تأثیر آنها روی اینترنت

اینترنت ماهواره ای

روز به روز فناوری رشد و توسعه می‌یابد و حجم عظیم پیشرفت‌های علوم غیر قابل تصور شده است. شاید باورتان نشود، اما در حال عبور از عصر فناوری هستیم و به‌زودی وارد دورانی خواهیم شد که اینترنت از افراد به سمت‌وسوی اشیا خواهد رفت. نسل دوم ماهواره های استارلینک می‌توانند امکانات و رفاه بیشتری برای کاربران خود در سرتاسر جهان به ارمغان بیاورند.

البته نباید از ارسال و پرتاب ماهواره‌های نسل دومی ماسک خوشحال شویم؛ چرا که قرار نیست فیلترینگ داخلی ما به این نان و ماست‌ها حل شود؛ ولی به هر حال تأثیر خود را هر چند اندک خواهد گذاشت. از طرف دیگر اینترنت ماهواره ای در هر زمان و مکانی جواب می‌دهد و دیگر نگران بحران‌های طبیعی نظیر سیل و زلزله و قطعی آن نخواهیم بود.

به هر حال همان‌طور که گفتیم دنیای آینده و اینترنت آن دیگر درگیر افراد نخواهد بود و سر و کارش بیشتر با اینترنت اشیا است. با این حساب هر کسی می‌تواند از دورافتاده‌ترین مناطق روستایی با کمک جاروبرقی خود یا لباسشویی، امور منزلش را انجام دهد. نظر شما درباره اینترنت ماهواره ای استارلینک و ارسال 200 دستگاه به ایران چیست و آیا این خبر صحت دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ایولا داری آرزوی موفقیت و پیروزی دارم برای این مرد بزرگ ایلان ماسک عزیز 😘😘🙏🙏🙏