گوشی اندرویدی شارژ

اگر گوشی اندرویدی شما شارژ نمی‌شود این روش ها را امتحان کنید

در اینجا قصد داریم برخی روش‌های رفع مشکل شارژ نشدن گوشی های اندرویدی را آموزش دهیم. توصیه می‌کنیم قبل از این که به تعمیرکار مراجعه کنید، این تکنیک‌های ساده را حتما امتحان کنید.

در سال‌های اخیر شارژدهی باتری گوشی های اندرویدی با پیشرفت‌های بسیار بزرگی روبرو بوده است. بخش بزرگی از این پیشرفت‌ها به خاطر بهینه‌سازی‌های نرم افزاری این سیستم عامل است که باعث وارد شدن فشار کمتر روی باتری می‌شود. از سوی دیگر، بخش دیگری از این پیشرفت نیز به خاطر دستاوردهای مهم تکنولوژیک در تولید باتری گوشی های هوشمند است که امکان تعبیه باتری‌های با ظرفیت بیشتر در فضایی ثابت را فراهم کرده است.

البته با پیشرفت تکنولوژی‌های به کار رفته در ساخت باتری گوشی ها، مشکلات مرتبط با شارژ نشدن آن‌ها نیز افزایش یافته‌اند. مواردی مانند خراب شدن آداپتور شارژ گوشی، قطعی سیم شارژ، آسیب دیدن سوکت و مدار شارژ در اثر ضربه فیزیکی، باگ‌های نرم افزاری یا عمر باتری پایین از جمله مواردی هستند که ممکن است باعث شارژ نشدن گوشی اندرویدی شما شوند.

صرفنظر از دلیل شارژ نشدن گوشی، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها مشکل را حل کنید. این روش‌ها شامل بازرسی ادوات مختلف شارژ، راه‌اندازی مجدد گوشی، تمیز کردن پورت‌های شارژ و چک کردن وضعیت باتری می‌شوند.

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا برخی روش‌های رفع مشکل شارژ نشدن گوشی‌های اندرویدی را با هم مرور کنیم.

روش‌های رفع مشکل شارژ نشدن گوشی اندرویدی

پریز برق، شارژر و سیم شارژ را چک کنید

پریز برق شارژر

نخستین گام پس از مشاهده این که گوشی‌تان شارژ نمی‌شود، چک کردن پریز برق است. برای این کار دستگاه‌های برقی دیگری را به پریز وصل کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. در صورتی که هیچ دستگاه برقی دیگری با وصل شدن به پریز روشن نشد، طبیعتا مشکل از پریز بوده و باید گوشی خود را به پریز دیگری وصل کنید.

در مرحله بعد، سیم شارژر خود را چک کنید. سیم‌های شارژ معمولا در گذر زمان به دلیل فرسودگی یا آسیب‌های فیزیکی از کار افتاده و قابلیت انتقال جریان را از دست می‌دهند. کابل را از آداپتور و گوشی جدا کرده و به‌طور دقیق بررسی کنید. اگر اثری از بریدگی، لهیدگی یا قطعی در هر نقطه‌ای از آن مشاهده شد، احتمالا دلیل شارژ نشدن گوشی شما همان است. همچنین برای اطمینان بیشتر سعی کنید یک گوشی دیگر را به کمک سیم شارژ خود شارژ کنید تا مطمئن شوید سیم خراب است.

بعلاوه، دیگر قطعه‌ای که تاثیر فراوانی در شارژ کردن دستگاه شما دارد، آداپتور است. برای چک کردن آداپتور هم می‌توانید به دنبال اثرات ترک، ضربه یا سایر آسیب‌های فیزیکی در آن بگردید. در صورتی که هریک از این موارد را در آداپتور مشاهده کردید، احتمالا باید به فکر تهیه کردن یک آداپتور جدید باشید!

البته پیش از انجام این کار برای اطمینان از خرابی آداپتور، سیم و گوشی دیگری را به آن متصل کرده و شارژ شدن یا نشدن آن را در نظر بگیرید.

در صورتی که پریز برق، سیم شارژ و آداپتور هر سه سالم باشند، باید به دنبال روش‌های دیگر رفع مشکل شارژ نشدن گوشی اندرویدی رفت.

گوشی اندروید خود را ریستارت کرده یا در حالت امن (Safe Mode) بوت کنید

ریستارت کردن Android

معمولا در شرایطی که گوشی اندرویدی کند شده یا آنتن‌دهی ضعیفی داشته باشد، می‌توانید با ریبوت کردن آن، مشکل را حل کنید! جالب است بدانید این قضیه کم و بیش در خصوص شارژ نشدن گوشی هم صدق می‌کند؛ چرا که انجام این کار باعث می‌شود فرآیندها و پردازش‌های اندروید با تنظیمات پیش‌فرض انجام شوند.

روش ریبوت کردن یک دستگاه اندرویدی به صورت زیر است:

  • مرکز اعلان‌های اندروید را باز کنید.
  • کلید Power دستگاه خود را فشار دهید.
  • در منوی پاپ آپ ظاهر شده، گزینه Restart را انتخاب کنید و کمی صبر کنید تا گوشی ریبوت شود.
  • کابل شارژ را به گوشی متصل کرده و ببینید گوشی مجددا شارژ می‌شود یا خیر.

همچنین در صورتی که یک اپلیکیشن مانع شارژ شدن صحیح گوشی شما شود، راهکار منطقی، راه‌اندازی مجدد گوشی در حالت Safe Mode است. برای انجام این کار، نیاز است مراحل زیر را بپیمایید:

  • گوشی اندرویدی خود را خاموش کنید.
  • کلید Power را نگه دارید تا گوشی مجددا روشن شود.
  • پس از این که انیمیشن بارگذاری سیستم عامل را مشاهده کردید، کلید کم کردن صدا را فشرده و پایین نگه دارید تا گوشی در حالت Safe Mode بارگذاری شود.
  • اکنون کابل شارژ را در حالت سیف مود به گوشی وصل کنید و ببینید شارژ دستگاه با موفقیت انجام می‌شود یا خیر.

با فرض این که هیچ از دو روش بالا مشکل شما را حل نکرد، احتمالا باید سایر روش‌هایی که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت را نیز امتحان کنید.

درگاه شارژ را تمیز کنید

گوشی اندرویدی شارژ

درگاه شارژ و خروجی کابل شارژر مستعد جذب گرد و خاک فراوان در گذر زمان هستند؛ به‌طوری که پس از گذشت چند وقت از استفاده، لایه‌ای از گرد و خاک بین پورت‌های USB-C یا میکرو یو اس بی و قطعه دریافت‌کننده الکتریسیته قرار گرفته و انتقال توان را با مشکل روبرو می‌کند.

بنابراین ضروری است که به‌صورت دوره‌ای درگاه شارژ و خروجی سیم شارژر را چک کنید و گرد وغبارهای جمع‌شده در آن‌ها را تمیز کنید. برای این کار به یک گوش پاک‌کن یا سوزنی که اطرافش دستمال گردگیری پیچیده باشید، نیاز خواهید داشت.‌

پیش از آغاز تمیزکاری منبع نوری مناسبی پیدا کنید که بتواند ناحیه داخل درگاه شارژ را روشن کند. سپس گوش پاک کن را داخل پورت شارژ قرار داده و به آرامی تکان دهید تا گرد و غبار به طور کامل زدوده شوند. دقت کنید که برای این کار باید حتما از یک جسم نرم استفاده کنید تا به ناحیه فلزی داخل پورت شارژ آسیب نرسد.

پس از این که درگاه شارژ را تمیز کردید، گوشی را به آن متصل کنید و ببینید آیا فرآیند شارژ با موفقیت انجام می‌شود یا خیر.

البته لق بودن سیم شارژ درون درگاه نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل شارژ نشدن گوشی باشد که در اثر زمان ایجاد می‌شود. در صورتی که شما هم با مشکل لقی سیم شارژ روبرو هستید، احتمالا باید گوشی خود را به تعمیرکاری مطمئن بسپارید.

اگر هیچ‌یک از روش‌های گفته شده در بالا مشکل شما را رفع نکرد، می‌توانید اپلیکیشن Ampere را هم نصب کرده و به کمک آن وضعیت شارژدهی باتری گوشی‌تان را بررسی کنید. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید سلامتی باتری خود و میزان نگهداری شارژ آن را بررسی کنید.

در صورتی که نگهداری شارژ باتری گوشی‌تان ضعیف باشد، احتمالا باید به فکر تهیه باتری جدید باشید!

مواردی که قبل از مراجعه به تعمیرگاه باید در نظر داشته باشید

گوشی اندرویدی شارژ

بد نیست بدانید که گوشی‌های اندرویدی بخشی از شارژ باتری را به عنوان شارژ اضطراری نگهداری می‌کنند تا در صورت خالی شدن باتری، دستگاه قادر به نگهداری اطلاعات حیاتی و مهم باشد. با این وجود در صورتی که باتری دستگاه را به طور کامل خالی کرده و برای مدتی شارژ نکنید، این شارژ ذخیره هم مصرف می شود.

در این صورت، با وصل کردن گوشی به شارژر، دستگاه به طور آنی روشن نخواهد شد و این اتفاق، امری طبیعی است. در صورتی که شما هم در این شرایط قرار گرفتید، پیش از این که گوشی را نزد تعمیرکار ببرید، پس از وصل کردن به برق، چند دقیقه آن را به حال خود رها کنید تا بعد از آن مطابق همیشه در حین شارژ شدن روشن شود.

همچنین در صورتی که ایرادات نرم افزاری دلیل مشکل شارژ نشدن گوشی اندرویدی باشند، آپدیت‌های نرم افزاری می‌توانند راهگشا باشند. بنابراین اگر گوشی شما شارژ نمی‌شود و آپدیتی هم برای دستگاهتان عرضه شده، شاید بد نباشد بخشی از شارژ باقی مانده گوشی یا تبلت خود را صرف آپدیت آن کنید!

البته می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات (Settings) و انتخاب گزینه آپدیت‌های نرم افزاری، جدیدترین بروزرسانی‌های اندروید را به صورت دستی هم دریافت کرده و دانلود کنید.

همچنین توجه کنید که اگر گوشی شما پس از یک ضربه فیزیکی قادر به شارژ شدن نیست، احتمالا یک یا چند بخش سخت افزاری آن دچار آسیب شده و نیازمند تعمیر هستند. در این شرایط، تنها راه، مراجعه به نمایندگی‌های مجاز برای تعمیر گوشی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*