طرح مجلس برای کنترل بازار خودرو

تخصیص ارز واردات گوشی به خودرو و واردات ماشین کارکرده؛ طرح جدید مجلس برای کنترل بازار خودرو

کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای کنترل بازار خودرو گرد هم آمدند؛ تخصیص ارز واردات گوشی به خودرو و واردات ماشین کارکرده از برنامه‌های مجلس هستند.

مشکلات و موانع بر سر راه صنعت خودرو یکی دو تا نیستند و برای حل و فصل آنها نیاز به زمان طولانی داریم. در حال حاضر طرح واردات خودرو به نتیجه انجامیده و حتی اولین محموله خودروهای وارداتی حامل 22 خودروی کره‌ای به گمرک رسیده است. مسئله بعدی که باید در اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، قیمت خودرو است.

طرح مجلس برای کنترل بازار خودرو

روز گذشته در جلسه‌ای که کمیسیون‌های تخصصی مجلس داشتند، درباره موضوع‌های مختلفی از جمله افزایش قیمت خودرو و بودجه فرهنگی بحث شد. برای مثال کمیسیون صنایع مجلس سه پیشنهاد برای کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها داد که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طاهری

به‌گفته مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، نخستین دستور کار کمیسیون، بررسی بازار خودرو و دلایل افزایش قیمت خودرو بود. در واقع کمیسیون بر این باور است که می‌بایست با سه نوع رویکرد به مقابله با قیمت خودروها رفت. این سه رویکرد زمانی تقسیم به کوتاه‌مدت و سریع، میان‌مدت و بلندمدت می‌شود. وی همچنین به واکنش‌های سریع و ضربتی دولت در قبال روند صعودی قیمت‌ها اشاره کرده و افزود:

می‌توان تعداد واردات خودرو را در همان سقف یک میلیارد دلار افزایش داد؛ پیشنهاد کمیسیون این بود که می‌توان با واردات خودروهای کارکرده 3 تا 5 ساله تعداد خودروهای وارداتی با یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده توسط دولت را چند برابر کرد. در واقع تعداد واردات آنها بیشتر می‌شود در نتیجه تعادل ایجاد خواهد شد و این موضوع در بازه زمانی کنونی به دلیل عرضه بیشتر بازار است.

همچنین بخوانید:

فروش اولین خودرو وارداتی هفته آینده در بورس؛ چانگان CS35 پلاس توسط سایپا عرضه می‌شود

به‌گفته نماینده مردم زنجان و رئیس کمیسیون صنایع، از دیگر پیشنهادهایی که در این جلسه مطرح شد، سقف ارزی پیش‌بینی شده برای واردات خودرو است که به‌نظر می‌رسد باید میزان آن را افزایش داد. در واقع اعتقاد بر این است که باید از محل‌هایی که ضرورت ندارد، ارز مورد نیاز تأمین شود.

طرح مجلس برای کنترل بازار خودرو

مثلا برای واردات گوشی‌های بیش از هزار دلار منابعی وجود دارد که می‌توان به صورت موقت برای سال جاری یا چند ماه آن را قطع کرد و اعتبارات آن را به واردات خودرو تخصیص داد. علاوه بر این، ارز ایرانیان خارج از کشور باید مورد توجه قرار بگیرد.

به‌عقیده طاهری باید برای برنامه‌های میان مدت سریعا نسبت به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه خودروی داخل اقدام کرد و نیاز بازار در حال حاضر 3 میلیون دستگاه ارزیابی شده است. این در حالی است که سقف تولیدات خودروسازان در حال حاضر به یک میلیون و 500 هزار دستگاه خواهد رسید. رشد تیراژ و متعادل کردن عرضه و تقاضا باید جزو برنامه‌های میان‌مدت باشد.

رئیس کمیسیون صنایع از جمله راهکارهای بلندمدت برای حل مشکلات کنونی صنعت خودرو را کاهش تورم، جبران کسری بودجه، اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و ایجاد مانع برای دلالی دانست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*