تصاویر رنگی 100 سال گذشته

تصاویر نادر، با کیفیت و رنگی از دنیای انسان‌ها در 100 سال گذشته

تصاویر رنگی از دنیای انسان ها در 100 سال گذشته بسیار نادر هستند و به‌همین خاطر جذابیت بسیار زیادی دارند. این تصاویر از قسمت‌های مختلف دنیا از جمله ایران هستند.

یک موزه فرانسوی اقدام به انتشار تصاویر رنگی باکفیت بالا از دنیای 100 سال گذشته انسان ها کرده است. با نگاهی به این تصاویر به‌خوبی می‌توان سیر تغییر فناوری و وضعیت زندگی افراد را متوجه شد.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته دنیایی دیگر را نشان می‌دهند

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

اولین تصویر از یک جوان صربی در سال ۱۹۱۳ است. تصویر وی در بخش مرکزی صربستان در حال قصابی کردن یک گوسفند ثبت شد. البته این تنها یکی از ده‌ها هزار تصویر رنگی منتشر شده توسط موزه Albert Kahn فرانسه است. این موزه در غرب پاریس قرار دارد و پس از یک سال که به‌علت بازسازی تعطیل بود، اینگونه از علاقه‌مندان به تاریخ و هنر استقبال کرد.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

در تصویر دوم سه زن را در مکانی که امروز در قلمرو مقدونیه شمالی قرار دارد، مشاهده می‌کنید. این تصویر به سال ۱۹۱۳ مربوط است.

تک تیرانداز آفریقایی

موزه فرانسوی در قالب پروژه‌ای به نام آرشیو سیاره تعداد ۷۲ هزار تصویر باکیفیت رنگی را برای دانلود ارائه کرده است. یکی از این تصاویر یک تک‌تیرانداز سنگالی را بدون سلاحش در مراکش نشان می‌دهد.

چوپان کاتولیک

پیشتر علاقه‌مندان مجبور بودند برای مشاهده تصاویر رنگی متعلق به 100 سال گذشته به نمونه‌های با کیفیت پایین اکتفا کنند؛ اما حالا درک جزئیات زندگی انسان ها آسان‌تر شده است. به این تصویر از یک چوپان کاتولیک در سال ۱۹۱۲ توجه کنید. این نوجوان در جنوب بوسنی و هرزگوین حضور داشت.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

البته پروژه آرشیو سیاره جدید نیست و اولین بار در سال ۱۹۰۹ توسط آلبرت کان آغاز شد. در آن زمان اولین فناوری تصاویر رنگی به‌صورت تجاری در دسترس قرار گرفته بود. در تصویر بالا قسمتی از شهر بوداپست را در سال ۱۹۱۳ مشاهده می‌کنید. در پس‌زمینه تصویر نیز پل الیزابت دیده می‌شود. این پل در جنگ جهانی دوم نابود شد و امروز یک پل ساده جایگزین آن شده است.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

کان یک بانکدار بسیار مطرح فرانسوی بود که اکثر سرمایه خود را خرج پروژه‌های انسان‌ دوستانه می‌کرد. در یکی دیگر از تصاویر رنگی 100 سال گذشته از دنیای انسان ها می‌توانید فروشندگان محلی را در حالی که روی خیابان‌های سخت کوزووی امروزی نشسته‌اند مشاهده کنید. این تصویر به سال ۱۹۱۳ تعلق دارد.

رقاص اسپانیایی

کان می‌خواست با پروژه بلندپروازانه خود تغییرات دنیای انسان‌ها را در حین فرآيند جهانی‌شدن مستند کند. تصویر دو رقاص اسپانیایی در سال ۱۹۱۴ به‌خوبی گواه این تغییرات هستند.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

در برخی موارد عکاسان کان اولین تصاویر رنگی برخی کشورها را نه‌تنها در 100 سال گذشته بلکه در کل تاریخ آنها ثبت می‌کردند. در تصویر بالا که به سال ۱۹۱۲ مربوط می‌شود یک مرد صرب را به همراه پسرش می‌بنیم.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

Jean Brunhes که زمان هدایت پروژه کان را بر عهده داشت، در توصیف آرشیو سیاره آن را تلاشی برای حفظ واقعیت‌های در حال مرگ با ابزارهای تازه متولد شده اعلام کرد. به عنوان مثال در تصویر بالا مردی را در کنار اجاق مشترک یک روستا در مقدونیه شمالی مشاهده می‌کنید. چیزی که در سال ۱۹۱۳ کاملا عادی بود، امروز تعجب‌برانگیز است.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

کان ۱۲ نفر از بهترین عکاسان فرانسه را مامور کرده بود با سفر به بخش‌های مختلف دنیا جنبه‌هایی از زندگی و فعالیت‌های انسانی که در شرف مرگ هستند را ثبت کنند. نتیجه نیز تصاویر رنگی باکیفیتی شد که الان از دنیای 100 سال گذشته در اختیار داریم. آنچه در بالا می‌بینید، یک زن کاتولیک در سال ۱۹۱۲ است که می‌خواهد تتوهای خود را نشان دهد.

رسم تتو کردن زنان پس از جنگ جهانی دوم و قدرت گرفتن کمونیسم در یوگوسلاوی به پایان رسید.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

حالا نیز موزه آلبرت کان می‌خواهد با اشتراک تصاویر رنگی دنیای 100 سال گذشته توجهات را به جنبه‌های گفته نشده در تاریخ جلب کند. در تصویر بالا اسب‌ها را در حال چرا در یکی از تپه‌های مقدونیه شمالی مشاهده می‌کنید.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

شاید یکی از عجیب‌ترین تصاویر رنگی ثبت شده از دنیای 100 سال گذشته به این مرد یونانی مربوط شود. این تصویر مربوط به سال ۱۹۱۲ است و عکاس گفته بود که وی حداقل ۱.۸ متر قد داشت.

سرباز شوروی

آنچه می‌بینید یک عکس تاریخی سیاسی است که به ۳۰ دسامبر ۱۹۲۲ یعنی دقیقا روز به‌وجود آمدن اتحاد جماهیر شوروی مربوط می‌شود. در این عکس سرباز نگهبان سفارت شوروی در آنکارا دیده می‌شود.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

در آن زمان که مردم به تصاویر سیاه و سفید عادت کرده بودند، فناوری جدید انقلابی احساسی به‌حساب می‌آمد. حتی برخی فکر می‌کردند که رنگ‌ها بسیار طبیعی و نزدیک به واقعیت هستند. در ادامه تصاویر رنگی 100 سال گذشته یک دباغ اهل مقدونیه شمالی را می‌بینید که برای لحظه‌ای دست از کار می‌کشد تا در برابر دوربین قرار گیرد.

خانواده پاریسی

البته برخی از تصاویر رنگی 100 سال گذشته نیز می‌توانند تا حدودی ناراحت کننده باشند. این خانواده پاریسی را در سال 1914 نگاه کنید. در حالی که زندگی در این تصویر موج می‌زند، هیچکدام دیگر جایی در این کره خاکی ندارند.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

برخی افراد حتی رنگ‌هایی که توسط فناوری اتوکروم ایجاد شده بودند را رنگ‌های رویایی نام نهاده بودند. در تصویر بالا مردان مسلحی را می‌بینیم که از یک داروخانه ارمنی در شرق ترکیه محافظت می‌کنند. این تصویر در سال ۱۹۱۹ گرفته شده است.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

این عکس در سال ۱۹۱۳ از یک فروشنده لیموناد در بلگراد گرفته شده است. عکاس اصلی در توصیف عکس بالا نوشته بود که سطل‌های حاوی لیموناد به رنگ‌های آبی، سفید و قرمز شاداب (نماد پرچم صربستان) بودند. همین نیز نشان می‌دهد که فناوری اتوکروم تا چه‌ حد رنگ‌ها را خنثی نشان می‌داد.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

حالا نوبت به تصاویر رنگی 100 سال گذشته از آسیا می‌رسد. اولین تصویر از یک مرد ارمنی در جلفا (آذربایجان) گرفته شده است. این تصویر به سال ۱۹۲۷ تعلق دارد.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

این تصویر از کاخ گلستان در سال ۱۹۲۷ تخت نادری را نشان می‌دهد. این تخت سلطنتی به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شد و در آن از ۲۲ هزار سنگ و جواهر قیمتی استفاده شده است. این تخت در حال حاضر در موزه جواهرات ملی بانک مرکزی نگهداری می‌شود. نام نادری ارتباطی با نادرشاه افشار ندارد و بیشتر به معنی خاص بودن این تخت است.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

تکنیک اتوکروم محدودیت‌های دیگری هم داشت. یکی از آنها حساسیت پایین به نور بود که سبب می‌شد حتی برای عکس‌برداری در روز روشن به چند ثانیه زمان نیاز باشد. همین نیز عکس‌برداری از صحنه‌های شلوغ را غیرممکن می‌کرد. در ادامه تصاویر رنگی 100 سال گذشته دو زاهد را در پاکستان (۱۹۱۴) مشاهده می‌کنید. آنها بدن خود را با خاکستر پوشانده بودند.

تصاویر رنگی 100 سال گذشته

در مجموع عکاسان کان به بیش از ۵۰ کشور مختلف سفر کردند. آنها نه‌تنها به ثبت تصاویر رنگی پرداختند، بلکه حدود ۱۰۰ ساعت فیلم سیاه‌ و سفید هم ضبط کردند. فردی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید مهندسی به نام H. Sasswy است. ملیت او مشخص نیست؛ اما در سال ۱۹۲۸ برای بررسی امکان ساخت راه‌آهن در افغانستان به این کشور سفر کرده بود. تلاش‌ها در اوایل قرن بیستم برای ساخت راه‌آهن به‌دلیل ناآرامی‌های داخلی به‌جایی نرسید.

آلمان نازی

رکود بزرگ که یک دهه پیش از آغاز جنگ جهانی دوم بازارهای بین‌المللی را با مشکل مواجه کرد، به محدود شدن گسترده پروژه کان نیز منجر شد. تا جایی که وی در سال ۱۹۳۲ اعلام ورشکستگی کرد و در سال ۱۹۴۰ نیز اندکی پس از اشغال فرانسه توسط آلمان نازی درگذشت. با همه اینها کان میراث بسیار ارزشمندی را از خود به جا گذاشت. آخرین عکس از مجموعه تصاویر رنگی 100 سال گذشته نیز به آلمان نازی مربوط می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*