سوزش معده

سوزش معده و روش هایی کاربردی برای از بین بردن آن

سوزش معده یکی از دردهای بسیار رایج است که خیلی‌ها از آن رنج می‌برند. اگر شما هم با این مشکل مواجه‌اید، ادامه این مطلب را از دست ندهید؛ زیرا روش‌هایی را معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید این درد را مهار کنید و از بین ببرید.

سوزش سر دل یا سوزش معده که عمدتا ناشی از رفلاکس اسید معده یا رفلاکس گاستروازفاژیال است، افراد زیادی را در سراسر دنیا آزار می‌دهد. شاید علت دقیق، واضح و مشخصی برای این مشکل وجود نداشته باشد؛ اما کارشناسان و متخصصان علوم تغذیه بر این باورند که برخی دلایل منجر به ایجاد این درد ناراحت‌کننده می‌شوند.

چرا دچار سوزش معده می‌شویم؟

عموما زمانی دچار سوزش معده یا اصطلاحا ترش کردن می‌شویم که میان باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش‌مان تعادلی وجود نداشته باشد؛ این اتفاق منجر به اختلالات روده‌ای خواهد شد و نهایتا می‌تواند بر سلامت سیستم ایمنی و خلق‌وخوی ما تاثیرات منفی بگذارد. اما اگر شما هم با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید یا در میان خانواده، دوستان و آشنایان‌تان کسانی هستند که از سوزش سر دل رنج می‌برند، اصلا نگران نباشید؛ زیرا در ادامه روش‌هایی بسیار ساده و تا حدودی کم‌هزینه را به شما معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید باعث کاهش این درد شوید یا حتی آن را برای همیشه از بین ببرید.

قدم زدن و پیاده‌روی؛ روشی بدون هزینه و بسیار موثر

سوزش معده

اگر دوست دارید از شر سوزش معده خلاص شوید یا حداقل از شدت آن بکاهید، بهتر است تنبلی را کنار بگذارید، لباس‌هایتان را بپوشید و پس از صرف هر وعده غذایی، کمی پیاده‌روی کنید. قدم زدن بعد از خوردن غذا می‌تواند منجر به هضم شدن نشاسته و چربی‌های موجود در معده شود و تا حد قابل توجهی، خیال‌تان را از مشکلات روده و سیستم گوارش راحت کند؛ پس قدم زدن و پیاده‌روی را در برنامه روزانه‌تان جای دهید.

تا جایی که می‌توانید سبزیجات مصرف کنید و مقدار آن را افزایش دهید

سوزش معده

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که با سبزیجات و غذاهای گیاهی مشکل دارند، باید به شما بگوییم که روند بهبود مشکل سوزش معده شما با مشکل مواجه خواهد شد و به‌کندی پیش خواهد رفت. مصرف سبزیجات و خوردن 30 غذای گیاهی مختلف در طول هفته، شاید دشوار و هزینه‌بر به‌نظر برسد، اما می‌توانید از روش‌های ساده‌تری هم استفاده کنید.

سوزش معده

به‌عنوان مثال، زمانی که مشغول خوردن سیب زمینی سرخ کرده هستید، همراه با آن سبزیجات مصرف کنید یا در طول پخت به آن سبزیجات اضافه کنید. اصلا از خوردن اسفناج، خیار، تکه‌های کرفس و هویج و… غافل نشوید و این اقلام را در سالادها یا وعده‌های غذایی‌تان قرار دهید. استفاده از حبوبات کنسرو شده در سس پاستا یا مایع ماکارونی هم می‌تواند به روند بهبود سوزش معده شما کمک کند.

از مصرف زردچوبه غافل نشوید

سوزش معده

اگر تا به امروز زردچوبه را دست کم می‌گرفتید و این ادویه را در مهجورترین قسمت آشپزخانه‌تان قرار می‌دادید، دیگر این کار را انجام ندهید؛ زیرا زردچوبه به‌شدت به هضم غذا کمک می‌کند، خواص ضد التهابی بسیاری دارد و می‌تواند مشکل سوزش معده را کاهش دهد.

نوشیدنی‌های مختلفی هستند که می‌توانید با زردچوبه درست کنید و از نوشیدن آن‌ها لذت ببرید. یکی از بهترین نوشیدنی‌ها با محوریت زردچوبه، از ترکیب یک فنجان شیر، یک چهارم قاشق چای‌خوری زردچوبه آسیاب‌شده و یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل به‌دست می‌آید. این مواد را پس از هم‌زدن و یکدست شدن، داخل تابه‌ای بریزید و روی حرارت قرار دهید. این ترکیب فقط کمی عسل کم دارد تا تکمیل شود.

اگر می‌توانید، حیوان خانگی بگیرید 

سوزش معده

شاید این مورد کمی عجیب به‌نظر برسد و پیش خودتان فکر کنید که خریداری و نگه‌داری از یک حیوان خانگی، چه ارتباطی به سوزش معده دارد. اما محققان اثبات کرده‌اند میکروبیوم روده افرادی که حیوان خانگی دارند، به‌مراتب متنوع‌تر و سالم‌تر است؛ از میان حیوانات خانگی، سگ‌ها در این زمینه موثرتر هستند.

تحقیقات و آزمایش‌های مختلف نشان داده است که سگ‌ها می‌توانند انسان را در معرض مجموعه وسیعی از ارگانیسم‌های میکروسکوپی قرار دهند؛ پدیده‌ای که برای سلامت روده بسیار موثر است و می‌تواند به‌مرور زمان مشکل سوزش معده را کاهش دهد.

نظر شما در این باره چیست؟ چه روش‌های دیگری را برای کاهش سوزش معده و رفع این درد آزاردهنده می‌شناسید؟ نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*