ویروس

کشف موجودی عجیب که ویروس می‌خورد!

محققان دانشگاه نبراسکا-لینکلن موجود عجیبی را کشف کردند که قادر به خوردن ویروس است. در ادامه با اولین موجود ویروس خوار در جهان آشنا خواهیم شد.

با توجه به این‌که ویروس‌ها در تمام نقاط این سیاره وجود دارند، مصرف اتفاقی آنها توسط ارگانیسم‌ها عجیب به‌نظر نمی‌رسد؛ اما جان دلانگ، یک محقق در دانشگاه نبراسکا-لینکلن مطالعه ویژه‌ای را آغاز کرد تا به این پرسش که آیا میکروب‌ها به‌شکل فعال قادر به خوردن ویروس ها هستند یا خیر پاسخ دهد. در همین راستا این محقق توانست اولین موجود ویروس خوار در جهان را کشف کند.

جزئیات کشف اولین موجود ویروس خوار

دلانگ اعلام کرد ویروس‌ها دارای مواد بسیار خوبی مانند اسیدهای نوکلئیک، میزان زیادی نیتروژن و فسفر هستند و در همین راستا بسیاری از موجودات به مصرف چنین ترکیباتی تمایل زیادی دارند. همچنین بسیاری از ارگانیسم‌ها هرچه که بیابند را مصرف می‌کنند.

در همین راستا دلانگ و تیمش برای آزمایش این فرضیه با جمع‌آوری نمونه‌هایی از آب یک حوضچه و جدا کردن تمام میکروب‌های مختلف، مقدار زیادی کلروویروس را به آن اضافه کردند. کلروویروس در آب‌های شیرین سکونت داشته و باعث آلوده‌سازی جلبک‌های سبز می‌شود. محققان چند روز بعد تعداد جوامع ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها را ارزیابی کردند تا به این پرسش پاسخ دهند که آیا میکروب‌ها قادر به خوردن ویروس ها هستند یا خیر؟

ویروس

نتیجه بررسی‌ها نشان داد یک میکروب مژک‌دار به نام هالتریا قادر به خوردن ویروس ها است. در نمونه‌های آبی که برای میکروب مژدک‌ار هیچ منبع غذایی وجود نداشت، میزان جمعیت آنها طی 2 روز به‌میزان 15 برابر افزایش پیدا کرد. همچنین سطح کلروویروس نیز در این مدت حدود 100 برابر کاهش یافت. ضمن این‌که در نمونه‌های آبی که هیچ ویروسی وجود نداشت، جمعیت هالتریا نیز افزایش پیدا نکرد.

محققان در آزمایش‌های بعدی خود با برچسب‌گذاری دی‌ان‌ای کلروویروس با رنگ فلورسنت متوجه شدند سلول‌های هالتریا به‌شدت می‌درخشند؛ این درخشش فرضیه خوردن ویروس ها توسط میکروب هالتریا را تایید کرد. محققان طی این آزمایش‌ها توانستند هالتریا را به‌عنوان نخستین موجود ویروس خوار یا موجود Virovory در جهان معرفی کنند. البته این میکروب تنها موجود Virovory در جهان نبوده و در آینده محققان قصد دارند سایر موجودات مشابه را نیز پیدا کنند.