اپل 2023

هرآنچه که از اپل در سال 2023 انتظار داریم؛ از آیفون 15 تا اپل واچ 9 و آیمک و مک پرو

در این جا نگاهی خواهیم داشت به برنامه اپل برای سال 2023 و محصولاتی که احتمالا امسال شاهد رونمایی از آن‌ها خواهیم بود. هدست واقعیت مجازی و  آیفون 15 مهم‌ترین محصولات این کمپانی در سال جاری هستند.

سال 2022 سال خوبی برای اپل بود؛ چرا که این کمپانی محصولات جذابی را در این سال روانه بازار کرد. با این حال، سال 2023 بدون شک پر از اتفاقات هیجان‌انگیزتری برای این کمپانی کوپرتینویی خواهد بود. مهم‌ترین رخداد احتمالی امسال برای اپل، ورود به دیگر حوزه گجت‌های پوشیدنی، یعنی هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی خواهد بود.

از سوی دیگر، اکثر کامپیوترهای این کمپانی در سال 2023 احتمالا مدل‌های بروزشده سال‌های گذشته باشند. انتظار می‌رود امسال شاهد عرضه نسل جدید مک بوک پرو، مک مینی، آیمک و مک پرو از سوی اپل باشیم. در میان این دستگاه‌ها، مک پرو حائز اهمیت زیادی است؛ چرا که از سال 2019 هنوز آپدیت نشده است.

در این میان، عرضه مدل‌های جدید از اپل واچ، آیفون و آیپد نیز در سال 2023 طبق روال هر سال انجام خواهد شد.

مهم‌ترین ویژگی آیفون 15 را می‌توان حذف پورت‌های لایتنینگ و جایگزینی آن‌ها با USB-C دانست. علاوه بر این، لنزهای پریسکوپ در مدل‌های پرو و اولترای آیفون 15 در کنار تراشه A17 Bionic از جمله مواردی هستند که می‌توان در نسل بعدی آیفون‌های اپل انتظارش را داشت.

در ادامه در گجت نیوز نگاهی خواهیم داشت به برخی از انتظارات از اپل در سال 2023 و محصولات جدید احتمالی این کمپانی را مرور خواهیم کرد.

از اپل از در سال 2023 چه انتظاراتی داریم؟

هدست واقعیت افزوده/مجازی اپل

هدست واقعیت افزوده Apple

اپل حدودا پنج سال است که مشغول کار بر روی هدست واقعیت افزوده/مجازی خود است. بنابراین انتظار می‌رود در سال 2023 به طور رسمی شاهد رونمایی از این هدست باشیم. این هدست‌ها نخستین محصولات جدید اپل از سال 2015 تا به امروز و دومین گجت پوشیدنی این کمپانی پس از اپل واچ به شمار می‌روند.

احتمالا هدست واقعیت ترکیبی اپل نیز مثل ساعت‌های هوشمند این کمپانی گران قیمت بوده و در تیراژ محدودی روانه بازار خواهد شد. علاوه بر این، مکانیزم عملکرد این هدست مبتنی بر واقعیت ترکیبی (افزوده + مجازی) خواهد بود.‌ با این حال، بسیاری منابع حاکی از این هستند که تمرکز این هدست بیشتر بر روی واقعیت مجازی خواهد بود.

این هدست ممکن است Reality Pro یا Reality One نام داشته باشد. با این حال نام نهایی این دستگاه هنوز مشخص نیست.

هدست واقعیت ترکیبی اپل از دو صفحه نمایش میکرو اولد با رزولوشن 4K و چگالی 3000 پیکسل بر اینچ بهره خواهد برد. همچنین یک نمایش خارجی هم وظیفه نمایش اعلان‌ها و نشانگرها را بر عهده خواهد داشت.

اپل بیش از ده دوربین مختلف را برای نگاشت محیط اطراف، پایش کاربر و شبیه‌سازی تجربه کاربری در هدست جدیدش تعبیه خواهد کرد. این هدست همچنین قادر خواهد بود در بازی‌ها و اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی حرکات دقیق چهره کاربر را ثبت کرده و برای ویدیوچت و سایر تعاملات از آن‌ها استفاده کند.

هدست جدید اپل همچنین احتمالا بر اساس سیستم عاملی تحت نام xrOS کار خواهد کرد و کمپانی کوپرتینویی یک اپ استور اختصاصی با تمرکز بر روی بازی‌های واقعیت مجازی و استریم محتوای ویدیویی هم برای این دستگاه طراحی خواهد کرد. کوپرتینویی‌ها همچنین احتمالا با توسعه‌دهندگان مطرحی نیز همکاری نزدیک خواهند داشت تا بتوانند بازی‌های VR انحصاری جذابی را برای این هدست طراحی کنند.

می‌توان انتظار داشت که مدل ابتدایی این دستگاه با قیمتی حدود 3000 دلار روانه بازار شود. البته در ابتدا این هدست کاربران عادی را هدف نخواهد گرفت و در عوض بر روی توسعه‌دهندگان، تولیدکنندگان محتوا و کاربران حرفه‌ای‌تر متمرکز خواهد بود.

آیفون 15 و آیفون 15 پرو

آیفون 15

طبیعتا آیفون 15 مهم‌ترین عضو سبد محصولات اپل در سال 2023 خواهد بود.‌ بر اساس شایعات، امسال چهار مدل مختلف آیفون با نام‌های آیفون 15، آیفون 15 پلاس، آیفون 15 پرو و آیفون 15 اولترا روانه بازار خواهند شد. مدل‌‌های استاندارد و پرو صفحه نمایشی 6.1 اینچی خواهند داشت و مدل‌های پلاس و اولترا با صفحه نمایش‌های 6.7 اینچی در اختیار علاقمندان قرار خواهند گرفت.

بر اساس شایعات موجود، آیفون های سال 2023 اپل به جای درگاه معروف لایتنینگ به پورت‌های USB-C مجهز خواهند بود که سرعت شارژ بالاتری را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد. با این وجود، مدل‌های پرو و اولترا احتمالا از درگاه‌های USB 3.2 با نرخ انتقال اطلاعات حداکثر 40 گیگابیت بر ثانیه بهره خواهد برد؛ در حالی که مدل‌های استاندارد و پلاس احتمالا به درگاه‌های USB 2.0 با سرعت 480 مگابیت بر ثانیه مجهز خواهند بود.

در این میان، تراشه A17 Bionic که توسط TSMC و با فناوری ساخت سه نانومتری ساخته خواهد شد نیز دیگر ویژگی خانواده آیفون 15 خواهد بود. تراشه‌های سه نانومتری در مقایسه با نمونه‌های چهار نانومتری 10 تا 15 درصد توان پردازشی بالاتر و 30 درصد مصرف انرژی بهینه‌تر خواهند داشت.

دیگر قابلیت سخت افزاری احتمالی نسل جدید آیفون‌ها نیز دوربین پریسکوپ است که احتمالا تنها مخصوص مدل اولترا خواهد بود. این دوربین می‌تواند بزرگنمایی نوری شش برابری ارائه دهد و به باشگاه گوشی‌های با قابلیت سوپر زوم ملحق شود.

مک‌ ها و مک بوک ها

مک پرو

اپل 2023

مک پرو را باید آخرین بازمانده کامپیوترهای اپل مجهز به تراشه اینتل دانست. این دستگاه از سال 2019 تا به امروز هیچ آپدیتی به خود ندیده و انتظار می‌رود امسال بازگشتی قدرتمندانه داشته باشد.

مهم‌ترین پیش‌بینی در خصوص این محصولات استفاده از تراشه M2 اولترا اپل در آن‌ها به جای پردازنده‌های اینتل خواهد بود. به این ترتیب، قدرتمندترین مدل از Mac Pro می‌تواند پردازنده‌ای 24 هسته‌ای، کارت گرافیکی 76 هسته‌ای و حداکثر 192 گیگ رم ارائه دهد!

مشخص نیست که مک پرو 2023 چه زمانی رسما معرفی خواهد شد. با این وجود احتمالا باید اوایل سال جاری انتظار رونمایی از آن‌ها را داشت.

مک بوک پرو 14 و 16 اینچی

مک بوک پرو

می‌توان انتظار داشت که مک بوک پروهای 14 و 16 اینچی اپل در سال 2023 مجهز به پردازنده‌های M2 Pro و M2 Max که جایگزین نمونه‌های M1 Pro و M1 Max هستند، رونمایی شوند. شایعات حاکی از این هستند که چیپست ام 2 مکس از پردازنده‌ای حداکثر دوازده هسته‌ای و کارت گرافیکی 38 هسته‌ای برخوردار خواهد بود.

مک بوک ایر 15 اینچی

مک بوک ایر

مک بوک ایر کنونی صفحه نمایشی 13.6 اینچی دارد. با این حال اپل در حال ساخت نسخه‌ای 15 اینچی از این دستگاه است که مابین نسخه‌های 14 و 16 اینچی مک بوک پرو قرار گیرد.

طراحی MacBook Air 15 احتمالا مشابه قبل خواهد بود؛ به‌طوری که شاهد همان لبه‌های تخت، ترک پد فورس تاچ و البته عدم حضور فن در این دستگاه خواهیم بود. همچنین استفاده از صفحه نمایش‌های ProMotion یا مینی ال ای دی در این مدل از مک بوک‌ها نیز دور از انتظار است؛ چرا که این صفحه نمایش‌های پریمیوم معمولا در مدل‌های گران‌تر مک بوک استفاده می‌شوند.

آی مک

آیمک

آخرین مدل از آی مک های 24 اینچی اپل هم در سال 2021 روانه بازار شده‌اند. بنابراین احتمالا امسال شاهد معرفی این محصولات نیز خواهیم بود.

به جز این که زمان عرضه آی مک پرو سال 2023 خواهد بود، هیچ گونه اطلاعات دیگری در خصوص این دستگاه در اختیارمان نیست. با این حال برخی شایعات و اخبار حاکی از عرضه احتمالی مدلی بزرگ‌تر از این دستگاه با صفحه نمایش 27 اینچی تحت نام iMac Pro هستند.

اپل واچ سری 9

اپل 2023

احتمالا در رویداد رسمی معرفی آیفون 15، نسل جدید ساعت‌های هوشمند اپل هم معرفی شوند. اپل در حال توسعه حسگرهای جدیدی برای این گجت پوشیدنی بسیار محبوبش است تا پایش مواردی نظیر میزان گلوکز خون و فشار خون هم به کمک آن امکان‌پذیر باشد.

البته این احتمال هم وجود دارد که کوپرتینویی‌ها در کنار Apple Watch Series 9 از نسل جدید مدل‌های SE و Ultra این دستگاه نیز رونمایی کند. با این حال هیچ منبع رسمی تا کنون این اتفاق را تایید نکرده است.

ایرپادز مکس

ایرپادز مکس

نسل دوم AirPods Max اپل نیز احتمالا دیگر محصول جذاب این کمپانی در سال 2023 خواهد بود. این هدست می‌تواند از بسیاری قابلیت‌هایی که تا به امروز در ایرپادز پرو در دسترس هستند، استفاده کند و به محصولی کامل تبدیل شود. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به تراشه H2، نویز کنسلینگ بهینه‌سازی شده، تراشه U1 برای بهبود عملکرد Find My و بلوتوث 5.3 اشاره کرد.

آیپد مینی و آیپد ایر

اپل 2023

آیپد ایر می‌تواند در سال 2023 مجهز به تراشه M2 روانه بازار شود. با این وجود تا کنون هیچ خبری مبنی بر عرضه مدل جدیدی از این دستگاه‌ها منتشر نشده است.

از سوی دیگر آیپد مینی هم از سال 2021 تا به امروز هنوز آپدیت نشده و به‌شدت مستعد بروزرسانی در سال 2023 است. بسیاری تحلیلگران معتقدند که نسل جدید این تبلت اواخر سال 2023 یا اوایل 2024 روانه بازار خواهد شد.

در کنار آن چه در این متن گفته شد، اپل احتمالا محصولات دیگری را نیز تا پایان سال جاری روانه بازار خواهد کرد. از میان آن‌ها می‌توان به نسل جدید خانواده مک مینی، صفحه نمایش 27 اینچی جدید و هوم پاد اشاره کرد.

پیش بینی شما در خصوص عملکرد اپل در سال پیش رو چیست؟ از این کمپانی بزرگ در سال 2023 چه انتظاراتی دارید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*