راهنمای خرید کیبورد مکانیکی

نکاتی که باید پیش از خرید کیبورد مکانیکی بدانید

اگر برای اولین بار قصد خرید کیبورد مکانیکی را برای گیمینگ یا تایپ دارید، حتماً پیش از اقدام به‌نکاتی که اشاره می‌کنیم دقت کند.

احتمالا حالا که در حال خواندن این مقاله هستید، تصمیم به خرید کیبورد مکانیکی گرفته‌اید. اما شاید در انتخاب بین کیبوردهایی که در بازار وجود دارد، گمراه شده باشید. همه کیبوردهای مکانیکی شبیه هم نیستند. آن‌ها از قطعاتی استفاده می‌کنند که هر یک می‌تواند متناسب کاری باشد. به‌طور مثال گیمرها صدای کلیک شدن روی کیبورد را دوست دارند، اما تایپیست‌ها می‌خواهند کمترین صدا را هنگام تایپ هزاران کلمه در روز بشنوند.

ما اینجایی که نکات مهمی را پیش از آنکه بخواهید یک کیبورد مکانیکال را انتخاب کنید، به شما بگوییم. در ادامه با ما همراه باشید.

پیش از خرید کیبورد مکانیکی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

۱. انتخاب درست سوئیچ‌ها

مهم‌ترین چیزی که باید برای خرید یک کیبورد مکانیکال در نظر بگیرید، نوع سوئیچی است که کلیدهای کیبورد از آن استفاده می‌کنند. سوئیچ‌ها اساسا مکانیزم‌های زیر هر کلید هستند که هنگام فشار دادن و تایپ کردن عمل می‌کنند. انواع مختلفی سوئیچ کیبورد وجود دارد که هر کدام حس و صدای متفاوتی دارند؛ بنابراین باید بدانید که کدام سوئیچ مناسب نیاز شما است.

سوئیچ های کیبوردهای مکانیکی

در مجموع سه نوع سوئیچ وجود دارد که خطی، لمسی و کلیکی می‌شود. سوئیچ‌های خطی ساکت و دارای تراول نرمی هستند، در حالی که سوئیچ‌های لمسی بازخورد لمسی را هنگام فشار دادن یک دکمه ارائه می‌کنند که البته آن‌ها هم بی‌صدا هستند. سوئیچ‌های کلیکی گرچه بازخورد لمسی دارند، اما با فشار دادن آن‌ها صدای قابل توجه کلیک کردن را می‌توان شنید که بسیاری از کاربران خصوصاً گیمرها به این صدا علاقه‌مند هستند.

راهنمای خرید کیبورد مکانیکی

یک کیبورد مکانیکی با سوئیچ قهوه‌ای

این سوئیچ‌ها را به آسانی می‌توان توسط رنگ منحصر به فردی که دارند از یکدیگر تشخیص داد. سوئیچ‌های کلیکی معمولاً آبی هستند، در حالی که سوئیچ‌های لمسی قهوه‌ای و سوئیچ‌های خطی هم قرمز رنگ هستند. انتخاب سوئیچ شما می‌تواند بسته به کاری که روی صفحه کلید خود انجام می‌دهید متفاوت باشد. اگر گیمر هستید، یک سوئیچ خطی گزینه جذاب تری برای شما است، در حالی که اگر زیاد تایپ می‌کنید، می‌توانید از سوئیچ‌های قهوه‌ای لمسی یا سوئیچ‌های کلیکی آبی بهره‌مند شوید.

البته به‌خاطر داشته باشید که برخی از کیبوردهای مکانیکی این امکان را به صاحبان خود می‌دهند که بتوانند بعد از خرید هم سوئیچ‌های کلیدها را با سوئیچ‌های رنگ دیگری جایگزی نکنند. عوض کردن سوئیچ‌ها هم کار دشواری نیست و با براکت مخصوصی که معمولاً داخل خود جعبه کیبورد قرار می‌گیرد، انجام خواهد شد.

۲. نرخ نمونه‌برداری را بررسی کنید

معمولاً نرخ نمونه‌برداری چیزی نیست که در تبلیغات یک کیبورد به آن اشاره شود، اما مشخصات فنی بسیار مهمی است؛ به‌خصوص اگر گیمر حرفه‌ای هستید و به کیبوردی نیاز دارید که در سریع‌ترین زمان ممکن تایپ کند. از آنجا که کیبورد شما از طریق USB متصل می‌شود، کامپیوتر شما دائماً آن را بررسی (یا نمونه‌برداری) می‌کند تا ببیند آیا به کلیدی ضربه زده شده است یا خیر.

کیبورد مکانیکی ردراگون K630

نرخ نمونه‌برداری سریع‌تر بدان معناست که کامپیوتر شما می‌تواند سریع‌تر ضربه‌های صفحه کلید را بررسی کند. این مفهوم دقیقاً مثل نرخ رفرش نمایشگر است که هر چه مقدار آن بالاتر باشد، صفحه نمایش روان‌تر است.

اکثر کیبوردها نرخ نمونه‌برداری ۱۲۵ هرتزی دارند. این یعنی کامپیوتر در هر ثانیه ۱۲۵ بار ثبت کلمات را بررسی می‌کند. اما کیبوردهایی با نرخ ۱۰۰۰ هرتزی گزینه بسیار جذاب‌تری هستند و سرعت بالایی را ارائه می‌کنند.

۳. چینش مناسب خودتان را انتخاب کنید

چینش کلیدها روی کیبورد هم بسیار مهم است و و این کاملاً به نیاز و ترجیح شخصی شما بستگی خواهد داشت. کیبوردها با چینش کلیدهای متفاوتی وارد بازار می‌شوند.

یک کیبورد فول سایز از تمام کلیدها شامل کلیدهای ردیف عددی سمت راست، کلیدهای کاربردی (ردیف F) و غیره برخوردار است. چینش‌های دیگری هم وجود دارد که در آن‌ها برخی از دکمه‌های غیرکاربردی کاربر حذف می‌شود. به‌طور مثال یک کیبورد Tenkeyless تمام کلیدها را در بر می‌گیرد و فقط کلیدهای ردیف عددی سمت راست روی آن حذف شده‌اند. در کیبورد ۶۰ درصدی هم علاوه بر کلیدهای ردیف عددی، کلیدهای کاربردی ردیف F هم حذف شده است.

اندازه کیبوردهای مکانیکی

بنابراین انتخاب یکی از این چینش‌ها می‌تواند کاملاً به نیازهای شما بستگی داشته باشد. به‌طور مثال اگر فضای کمی روی میز کامپیوتر خود دارید و کلیدهای عددی و سری F اهمیتی برای شما ندارند، می‌توانید با خرید یک کیبورد ۶۰ درصدی، فضای کمی از میز خود را به صفحه کلید اختصاص دهید تا فضای بیشتری برای یک ماوس بزرگ و مانیتور باقی بماند.

۴. هرگز روی کیبوردهای گیمینگ ارزان قیمت حساب نکنید

در نهایت باید به این نکته مهم اشاره کنیم که هرگز روی کیبوردهای گیمینگ ارزان قیمت حساب نکنید. اما شاید بپرسید چرا؟

کیبورد مکانیکی گیمینگ

زیرا این صفحات کلید شاید از نظر ظاهری و سرعت شبیه به کیبوردهای مکانیکی استاندارد و گران قیمت باشند، اما قطعاً برای پایین آوردن قیمت آن‌ها، روی فاکتورهایی چشم‌پوشی شده است. به‌طور مثال برخی از آن‌ها از جنس پلاستیکی بی‌کیفیت استفاده می‌کنند یا شاید بدنه ضعیفی داشته باشند. اگر به‌دنبال خرید کیبورد مکانیکی گیمینگ هستید، حتماً‌ مدلی را انتخاب کنید که کیفیت ساخت بالای داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*