سدان فیات تیپو در راه ایران

فیات تیپو، سدان اقتصادی ایتالیایی به‌زودی در ایران؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت

بر اساس گزارش‌ها، فیات تیپو ‌به‌ همراه فیات ۵۰۰ قرار است روانه ایران شود. در ادامه به مشخصات، امکانات و قیمت خودرو ایتالیایی Tipo می‌پردازیم.

بنا به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در آینده نزدیک خودروهایی با نشان شرکت ایتالیایی فیات وارد ایران می‌شوند. طبق اخبار منتشر شده، شرکت پارسیان موتور دو خودرو فیات 500 و فیات تیپو را با اولین محموله وارداتی از فیات تا چند روز دیگر راهی گمرک کشور می کند. در ادامه به مشخصات فنی و سایر جزئیات تیپو می‌پردازیم. البته باید ذکر کرد که در ابتدا قرار است نه نسخه هاچ بک و استیشن، بلکه نسخه سدان آن در بازار ایران عرضه شود.

معرفی فیات تیپو، سدان کامپکت در راه بازار ایران

فیات Tipo در ابتدا در قالب یک سدان کامپکت طی نمایشگاه خودرو استانبول 2015 به‌نمایش گذاشته شد و در همان سال، فروش آن در ترکیه کلید خورد. تیپو اما سال بعد از آن در دو نسخه هاچ بک و استیشن واگن به بازار اروپا راه پیدا کرد. اگیا (در ترکیه) و دوج نئون (در خاورمیانه و مکزیک) نام‌های دیگری هستند که این خودرو با آن‌ها شناخته می‌شود.

مشخصات فنی فیات تیپو

نمای کناری فیات تیپو، سدان در راه ایران

فیات تیپو با پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی، هیبرید و گازسوز متنوعی در نقاط مختلف جهان عرضه می‌شود. حالا هم با پیشرانه بنزینی مهمان بازار ایران خواهد شد. آخرین پیشرانه بنزینی Tipo یک پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ مدرن از فیات بوده است که توانایی تولید ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتون متر گشتاور را دارد.

پیشرانه بنزینی دیگر لازم به ذکر، پیشرانه‌ای ۱.۴ لیتری از سری FIRE است که با قدرت‌های متفاوت در برخی از خودروهای آلفا رومئو پیاده‌سازی شده است. این پیشرانه در دو نسخه ۹۴ و ۱۲۰ اسب بخاری برای فیات تیپو در دسترس قرار دارد و نسخه ۱۲۰ اسب بخاری حتی می‌تواند طی کمتر از ۱۰ ثانیه از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد.

نمای عقب فیات تیپو، سدان در راه ایران

برای انتقال قدرت پیشرانه در Tipo گیربکس‌های دستی ۵ سرعته، دستی ۶ سرعته و خودکار ۶ سرعته در نظر گرفته شده است. این خودرو مقرون به صرفه عمدتاً مصرف سوخت پایینی دارد و سطح انتشار آلایندگی‌ آن هم به‌میزان قابل ملاحظه‌ای پایین است.

فضای داخلی

کابین سدان ایتالیایی فیات تیپو

فضای داخلی فیات تیپو همان چیزی است که دقیقاً باید از یک خودروی ارزان در راه بازار ایران انتظار داشته باشید؛ استفاده گسترده از پلاستیک، نمایشگر تبلت‌مانند کوچک و دکمه‌های آنالوگ زیاد. به‌همین خاطر، احتمالاً استفاده گسترده از پلاستیک سخت و پارچه در آن به‌چشم راننده خواهد آمد. در مجموع، Tipo محصولی مناسبت در زمینه کابین با توجه به رده‌ای است که در آن جا می‌گیرد.

امکانات ایمنی و رفاهی

این خودرو مقرون به صرفه با اصالت ایتالیایی از یک سری امکانات ایمنی نظیر ۶ عدد ایربگ، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم ضد لغزش، سیستم ضد سرقت، سیستم توزیع الکترونیکی نیرو ترمز و سیستم ایزوفیکس برای صندلی کودکان برخوردار است.

از جمله امکانات رفاهی تیپو، البته در نسخه فول هم می‌توان به تاچ‌اسکرین ۵ اینچی، تهویه مطبوع تمام خودکار، سیستم اطلاعات و سرگرمی با امکان پخش MP3 و اتصال بلوتوث، پورت‌های USB و AUX، نمایشگر فشار باد لاستیک و آینه‌های بغل برقی گرمکن اشاره کرد. همان‌طور که مطلع هستید، در نسخه‌ای که وارد بازار ایران می‌شود بخشی از امکانات نسخه اصلی این خودرو کنار گذاشته خواهد شد.

سدان ایتالیایی Fiat Tipo، گزینه واردات به ایران

قیمت احتمالی فیات تیپو در بازار ایران

فیات Tipo در رده خودروهای ارزان‌قیمت جا دارد و قیمت دلاری آن در حوالی ۱۶ هزار دلار است که البته بسته به آپشن‌ها و امکانات تغییر پیدا می‌کند. اگر قیمت این خودرو را فقط مستقیماً از دلار آمریکا به تومان ایران تبدیل کنیم، به قیمت حدود ۶۴۰ میلیون تومانی می‌رسیم که البته برای خرید آن در کشورمان اعدادی بسیار بیشتر از این باید پرداخت کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*