مقایسه ویندوز با مک او اس

مقایسه ویندوز با مک او اس؛ کدام سیستم عامل دسکتاپی بهتری برای سال ۲۰۲۳ است؟

اگر در انتخاب بین ویندوز با مک او اس به‌شک افتاده‌اید، در اینجا با مقایسه این دو سیستم عامل با یکدیگر به‌شما کمک می‌کنیم.

وقتی صحبت از سیستم عامل برای کامپیوترهای شخصی می‌شود، دو گزینه مایکروسافت ویندوز و اپل مک او اس، محبوب‌ترین سیستم عامل‌هایی هستند که می‌شناسیم. هر دو امکانات منحصر به فرد و مزیت‌های خاص خودشان را دارند و همین باعث شده انتخاب بین آن‌ها دشوار شود. ما در این مقاله به مقایسه ویندوز با مک او اس اپل خواهیم پرداخت و به شما در انتخاب بهترین سیستم عامل دسکتاپی سال ۲۰۲۳ کمک می‌کنیم.

اجازه بدهید در ابتدا مختصر مروری از این دو سیستم عامل داشته باشیم. ویندوز، سیستم عامل دسکتاپی توسعه‌یافته توسط کمپانی مایکروسافت است و محبوب‌ترین نسخه آن در حال حاضر “Windows 10” نام دارد. این پر استفاده‌ترین سیستم عامل کامپیوتری با سهم ۷۵ درصدی در کل جهان است. البته این شرکت اکنون ویندوز ۱۱ را هم عرضه کرده است. در آن سمت مک او اس، سیستم عاملی است که اپل آن را برای کامپیوترهای مک خودش توسعه داده است و سهم بازار به مراتب کمتر حدود ۱۰ درصدی دارد.

مقایسه ویندوز با مک او اس

مقایسه ویندوز با مک او اس

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که بین مک او اس و ویندوز وجود دارد، نوع سخت افزاری است که روی آن اجرا می‌شوند. ویندوز روی طیف گسترده‌ای از سخت افزارها مثل کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها یا حتی برخی از گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود. اما مک او اس فقط مختص به کامپیوترهای خانواده مک ساخت خود اپل است. این یعنی اگر می‌خواهید از macOS استفاده کنید، باید یک کامپیوتر مک بخرید.

مقایسه ویندوز با مک او اس

یکی دیگر از تفاوت‌های مهمی که بین این دو سیستم عامل وجود دارد، رابط کاربری آن‌ها است. ویندوز یک رابط کاربری دسکتاپی متداول‌تر است. یک تسک‌بار در پایین صفحه قرار دارد و آیکون برنامه‌های مختلف و فایل‌ها را می‌توانید روی صفحه اصلی دسکتاپ ببینید. در حالی که مک او اس رابط کاربری مدرن‌تری دارد که یک داک در پایین صفحه و یک نوار منو را در بالای صفحه ارائه می‌کند. هر دو رابط کاربری کاربرپسند هستند، اما این بستگی به سلیقه خود کاربر دارد که با کدام یک راحت‌تر است.

نرم افزارها

وقتی صحبت از نرم افزار می‌شود، هر دو سیستم عامل دارای طیف وسیعی از برنامه‌ها هستند. با این حال تفاوت عمده‌ای بین نوع برنامه‌های در دسترس این دو وجود دارد. ویندوز به‌خاطر نرم افزارهای تجاری متنوعی مثل Microsoft Office (که محبوب‌ترین مجموعه آفیس در جهان نیز هست) محبوبیت خوبی کسب کرده است. البته که برای مک او اس هم برنامه‌های تجاری زیادی وجود دارد، اما بیشتر خالقین محتوا مثل مونتاژکاران و طراحان گرافیک از پلتفرم اپل استفاده می‌کنند.

مقایسه ویندوز با مک او اس

یکی دیگر از بخش‌هایی که ویندوز در مقایسه با مک او اس چند قدم جلوتر ایستاده، بخش گیمینگ است. اصلی‌ترین بازی‌های کامپیوتری برای سیستم عامل Windows توسعه پیدا می‌کنند و بسیاری از محبوب‌ترین بازی‌ها را فقط می‌توانید در این پلتفرم بیابید. این به‌خاطر پایگاه کاربران وسیع‌تری است که ویندوز دارد. همین باعث شده ویندوز برای توسعه‌دهندگان بازی‌ها محبوب‌تر باشد. گرچه بازی‌هایی در پلتفرم macOS هم وجود دارد، اما در مقایسه با ویندوز آن‌ها بسیار ناچیزند.

امنیت

از نظر امنیت هر دو سیستم عامل نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند. ویندوز به اینکه بیشتر در معرض ویروس‌ها و بدافزارها قرار می‌گیرد، مشهور است. به همین خاطر هم برای ایمن نگه داشتن آن به نگهداری و بروزرسانی بیشتری نیاز است. عموماً مک او اس امن‌تر از سیستم عامل مایکروسافت است و کمتر در معرض حملات هکرها قرار می‌گیرد. یک فایروال و آنتی ویروس داخلی توانمند هم دائماً در‌ آن مشغول فعالیت هستند که می‌توان به‌خوبی روی آن‌ها حساب کرد. با این حال هیچ سیستم عاملی از نظر امنیتی کامل نیست و شما خودتان باید گام‌های مؤثری را برای محافظت از خود و کامپیوترتان انجام دهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*