بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم

10 مورد از بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم؛ سلاطین آسمان در سال‌های دور

در این مطلب به معرفی 10 نمونه از بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم می‌پردازیم که صنعت هوانوردی جهان را برای همیشه تغییر دادند.

برخی از برترین هواپیماهای نمادین که جهان تاکنون به‌خود دیده است، به‌طور مستقیم با هدف ورود به جنگ و درگیری‌های تاریخی ساخته شده‌اند. بدون این درگیری‌ها، بسیاری از جت‌های جنگنده برتر تاریخ هرگز به پرواز درنمی‌آمدند و احتمالا سرعت توسعه هواپیماهای مسافربری در دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم نیز با کاهش مواجه می‌شد.

همان‌طور که هواپیماهای قدیمی جای خود را به طرح‌های تک‌بال دادند، سرعت نمونه‌های جنگنده نیز با بهبود آیرودینامیکی و طراحی کارآمدتر بال افزایش یافت. آنها نه‌تنها در کاری که برای آن ساخته شده بودند، عملکرد بهتری پیدا کردند، بلکه برخی از هواپیماهای جنگی مانند موستانگ، اسپیت‌فایر و ماسکیتو نیز علی‌رغم اهداف مخربی که داشتند، از طراحی زیبا و انقلابی برخوردار بودند. بااینکه رتبه‌بندی این هواپیماهای نمادین، به‌دلیل اینکه هریک از آنها در مناطقی خاص بهترین بودند، چندان آسان نیست؛ اما برخی از آنها پس از گذشت سال‌ها هم‌چنان زبانزد صنعت هوانوردی هستند. در ادامه به معرفی 10 مورد از بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم می‌پردازیم.

بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم

10. Messerschmit Me 262 – اولین جت جنگنده عملیاتی

بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم

جت Messerschmitt Me 262 در زمان خود طراحی بسیار پیشگامانه‌ای داشت. در واقع، اگر این هواپیما زودتر ساخته می‌شد، می‌توانست سرنوشت جنگ جهانی دوم را تغییر دهد. این هواپیما به‌عنوان اولین جت جنگنده عملیاتی شناخته می‌شود و مزایایی مانند عملکرد برتر و حمل تسلیحات سنگین‌تر را در مقایسه با سایر جنگنده‌های متفقین به‌همراه داشت.

این هواپیما از دو موتور توربوفن Junker Jumo 004B نیرو می‌گرفت که حداکثر سرعت 900 کیلومتر بر ساعت را به ارمغان می‌آورد. Me 262 به‌حدی در آسمان خطرناک بود که نابودی آن بر روی زمین، گزینه عاقلانه‌تری به‌نظر می‌رسید.

9. Douglas SBD Dauntless – بهترین بمب‌افکن غواصی متفقین

داگلاس دانتلس

حمله به پرل هاربر برای همیشه توازن قدرت نیروی دریایی را از کشتی جنگی به ناو هواپیمابر تغییر داد. در این میان، هواپیمای SBD Dauntless نقشی حیاتی را در نبرد Midway ایفا کرد. این جت براساس توانایی حمله مبتنی بر ناوهای نیروی دریایی آمریکا شکل گرفت و در انهدام ناوهای نیروی دریایی ژاپن موثر بود. توانایی حمل دقیق بمب‌ها با برد عملیاتی بیش از 1360 کیلومتر، SBD را به موثرترین بمب‌افکن غواصی جنگ جهانی دوم تبدیل کرد.

8. بوئینگ B-17 Flying Fortress – بهترین بمب‌افکن استراتژیک

بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم

B-17 برای اولین بار به عنوان نمونه اولیه در سال 1935 به‌پرواز در آمد و در سال 1937 وارد خط تولید شد. بااینکه هواپیماهای اولیه بوئینگ B-17 در برابر جنگنده‌های دشمن آسیب‌پذیر بودند، اما این مشکل با نصب برجک‌های اضافی به هواپیمای B17-E در بالا و پایین بدنه و دم برطرف شد.

هر برجک به مسلسل‌های 0.50 کالری مجهز شده بود که قابلیت‌های دفاعی B-17 را تا حد زیادی ارتقا داد. این هواپیما اکنون به هدفی دشوار برای جنگنده‌های دشمن تبدیل شده است. اگرچه این بمب‌افکن قادر به حمل مقدار بار مشابه با لنکستر بریتانیایی نبود، اما از هدف‌گیری بسیار دقیق‌تری بهره می‌برد که آن‌را به‌ گزینه‌ای ایده‌آل برای بمباران استراتژیک تبدیل کرده بود.

7. میتسوبیشی A6M Zero – بهترین جنگنده حامل

میتسوبیشی a6m

جنگنده A6M Zero به‌نوعی تشکیل‌دهنده پایه اصلی جنگنده مبتنی بر حامل IJN بود. این هواپیما به‌طور گسترده، به‌عنوان تواناترین جنگنده مبتنی بر ناوهای جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود. در اوایل جنگ، A6M به‌راحتی از هواپیماهای متفقین پیشی گرفت و علاوه بر آن، در مانور و حمل تسلیحات نیز در مقایسه با جنگنده‌های آمریکایی برتری داشت.

ساختار منحصر به‌فرد یکپارچه بال‌ها و بدنه سبک‌تر، از جمله عوامل برتری بالاتر A6M به‌شمار می‌روند. علی‌رغم توقف تولید آن، جنگنده میتسوبیشی هم‌چنان به‌عنوان هواپیماهای کامی‌کازه در روزهای پایانی چنگ مورد استفاده قرار گرفتند.

6. Focke-Wulf FW-190 – از بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم

بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم

جنگنده Focke-Wulf FW-190 در سال 1941 پس از طراحی مجدد برای بهره‌گیری از موتور بزرگ‌تر و قدرتمندتر BMW که حداکثر سرعت 660 کیلومتر بر ساعت را برای این هواپیما به ارمغان می‌آورد، وارد عملیات شد. FW-190 بیش از آنکه عملکرد سریعی داشته باشد، قادر به حمل تسلیحات مهیب و کشنده بود.

این جنگنده از مسلسل‌های نصب شده بر روی دماغه، توپ‌های 0.8 اینچی در ریشه بال‌ها، به علاوه دو توپ دیگر در بال میانی برخوردار بود. گنجاندن این توپ‌ها باعث شد تا FW-190 به یک هواپیمای جنگی ویران‌گر برای بمب‌افکن‌ها تبدیل شود.

5. بوئینگ B29 Superfortness – بهترین بمب‌افکن دوربرد

بوئینگ بی 29

بوئینگ B29 به‌منظور جایگزینی با سری B-17 وارد خط تولید شد و در اواسط سال 1944 در اقیانوس آرام، برای مقابله با اهدافی که ژاپن را تهدید می‌کرد، مستقر شد. برای اولین بار در یک هواپیمای بمب‌افکن، خدمه از بدنه تحت فشار برخوردار شدند که قسمت جلو و عقب هواپیما را از طریق یک تونل تحت فشار به یکدیگر متصل می‌کرد.

بوئینگ B29 برای عملیات در ارتفاعات بالا و پوشش مسافت‌های طولانی طراحی شده بود که از آن در برابر جنگنده‌های دشمن ایمن‌تر می‌کرد. بااین‌حال، موتورهای Wright Cyclone با برجای گذاشتن نشانه‌هایی از خود در آسمان، این فرصت را در اختیار خلبانان جنگنده دشمن می‌دادند تا از شکار B29 به نفع خود استفاده کنند.

4. سوپرمارین اسپیت‌فایر – بهترین هواپیمای جنگنده بریتانیایی در جنگ جهانی دوم

اسپیت فایر

سوپرمارین اسپیت‌فایر یک جنگنده پیشرفته از جنبه‌های فنی بود که معمولا به اشتباه، به‌عنوان هواپیمای پیروز در نبرد بریتانیا معرفی شود. این جنگنده که توسط آر.جی میشل ساخته شده بود، دارای ساختار مونوکوک فولادی و طراحی بیضی شکل معروف بال است.

این هواپیما از موتور V12 مرلین رولزرویس استفاده می‌کرد که حداکثر سرعت 590 کیلومتر بر ساعت را به ارمغان می‌آورد. بااین‌حال، عدم تزریق سوخت باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام مانورهای شیرجه‌ای و شیب‌دار شده بود که در مدل‌های بعدی این جنگنده تا حد زیادی برطرف شد.

3. Avro Lancester -بهترین بمب‌افکن سنگین

لنکستر

لنکستر یکی از مشهورترین و البته بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم است که قادر به حمل سنگین‌تر محموله بمب در میان دیگر نمونه‌های زمان خود بود. معروف‌ترین آن بمب‌های جهشی مورد استفاده در حملات Dambuster و سلاح‌های 22 هزار پوندی گرنداسلم بود که توسط این بمب‌افکن حمل شدند. در طول جنگ جهانی دوم، مجموعا 7377 دستگاه لنکستر ساخته شد که از این میان، تنها 17 نمونه باقی مانده و 2 مورد قابل پرواز هستند.

2. موستانگ P51 آمریکای شمالی – بهترین جنگنده متفقین

بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم

سازمان هوانوردی ایالات متحده، موستانگ P51 را به‌عنوان یک جنگنده دوربرد برای اسکورت نیروهای هوایی متفقین در اروپا و محافظت از بمب‌افکن‌های آسیب‌پذیر طراحی کرد. موتور آلیسون V-1710 این جنگنده فاقد عملکرد در ارتفاع بالا بود که در نسل بعد با نمونه قدرتمندتر رولز رویس مرلین جایگزین شد.

از جنبه مشخصات فنی، این هواپیما قادر بود به سرعت بیش از 690 کیلومتر بر ساعت دست یابد. جنگنده موستانگ به‌راحتی قادر به حمل بمب‌افکن‌ها تا مقصد و بازگشت به پایگاه در حین مبارزه با جنگنده‌های دشمن بود.

1. De Havilland Mosquito – بهترین هواپیمای جنگنده جنگ جهانی دوم

بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم

هواپیمای ماسکیتو بدون شک بهترین هواپیمای جنگ جهانی دوم است که به‌عنوان یک بمب‌افکن غیرمسلح سبک وزن با بدنه‌ای تمام چوبی ساخته شده بود. علی‌رغم آنکه وزارت دفاع آمریکا در ابتدا اعتقادی به استفاده از آن نداشت، اما پس از تولید نمونه‌های اولیه، عملکرد آن به‌سرعت چشم‌ها را به خود خیره کرد.

ماسکیتو در سال 1941 وارد عملیات شد و یکی از سریع‌ترین هواپیماهای عملیاتی در جهان بود که سرعت آن به بیش از  650 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این هواپیمای چندمنظوره به‌عنوان بمب‌افکن سبک، جنگنده بمب‌افکن، جنگنده شب، رهیاب و حتی در عملیات ضد زیردریایی نیز به‌کار گرفته شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*