خودرو اسپرت مادا 9 از افغنستان

خودرو اسپرت مادا 9 از افغانستان و پشت پرده آن با تویوتا و فرمول یک + ویدیو

خودرو اسپرت مادا 9 از کشور افغانستان، تلاش‌ مهندس‌های این کشور را به تصویر می‌کشد اما هایپرکار MADA 9، رازهای عجیبی را در زیر شاسی خود مخفی کرده است!

نام این خودرو را بارها و طی روزهای گذشته شنیده‌ایم. ابر خودرویی که از دل محدودیت‌های کشور افغانستان متولد شده است و حتی برخی از کاربران، لقب لامبورگینی یا بوگاتی افغانستانی را به آن هدیه داده اند. به هر حال هرچند که ابر خودرو مادا 9 فوق العاده خوش چهره است و حتی صدای دلنوازی دارد اما همه چیز آنطور که فکر می‌کنید نیست! در ادامه با جدیدترین ویدیو منتشر شده از هایپر کار مادا 9 همراه می‌شویم و سپس به بررسی جزئیات جدیدی که از آن منتشر شده است، می‌پردازیم.

نگاهی دقیق به خودرو اسپرت مادا 9

تا اینجای کار متوجه شده‌ایم که خودرو اسپرت مادا 9 طی یک پروسه 5 ساله تکمیل شده است که حاصل کار 30 مهندس افغانستانی به حساب می‌آید. همچنین محمد رضا احمدی، مدیر ارشد پروژه‌ی هایپر کار مادا 9 هم تحصیلات خود را در ایران به پایان رسانده است و با انتشار جدیدترین ویدیو خود در اینترنت، از مهمان نوازی ایرانی‌ها تشکر کرده است.

حالا در جدیدترین اخبار منتشر شده از ابر خودرو MADA 9، اطلاعات جالبی از مشخصات فنی، سیستم تعلیق، سیستم ترمز، شاسی و صدای اگزوز آن منتشر شده است که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

مشخصات فنی ماشین مادا 9 و حضور پیشرانه تویوتا و سیستم تعلیق پیشرفته

خودرو اسپرت مادا 9 از افغنستان

پیش از این و با توجه به محل قرار گیری پیشرانه در خودرو اسپرت مادا 9 و فرم رادیاتورها، حدس می‌زدیم که خودرو اسپرت مادا 9 میزبان یک موتور 6 سیلندر خورجینی باشد. البته شایعات زیادی هم وجود داشت که ابر خودرو MADA 9 در زیر شاسی خود، میزبان موتور ماشین‌های کارتینگ است که با توجه به وزن و ابعاد این خودرو، این شایعات در همان روزهای اول از روی میز کنار رفتند.

خودرو اسپرت مادا 9 از افغنستان

پیشرانه تویوتا کرولا در ابر خودرو مادا 9 از افغانستان

اکنون به صورت رسمی تایید شده است که ابر خودرو افغانستانی MADA 9 از پیشرانه 4 سیلندر خطی و تنفس طبیعی تویوتا کرولا بهره می‌برد. پیشرانه 1.8 لیتری l4 تویوتا کرولا در بهترین حالت خود می‌تواند 130 اسب بخار را از طریق گیربکس اتوماتیک یا دنده‌ای به چرخ‌های جلویی منتقل کند. این موتور 1.8 لیتری را در کرولاهای مدل 2006 و 2008 دیده بودیم و اگر به سراغ تویوتا کرولاهای مدرن مانند تویوتا کرولا مدل 2014 تا 2017 برویم، با پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری رو به رو خواهیم شد که تقریبا 150 اسب بخار را هدیه می‌دهد.

هایپرکار MADA 9 افغانستانی

به نظر شما 150 اسب بخار برای خودرویی که چنین صدا و ظاهری دارد، کافی خواهد بود؟ این در حالی است که لامبورگینی ایرانی با موتور بیوک، بیش از 200 اسب بخار را تحویل می‌داد!

البته از آن جایی که هایپر کار مادا 9 فعلا در مراحل تست و توسعه است، شاید یک پیشرانه‌ قوی‌تر برای آن انتخاب شود یا حتی همین موتور کرولا هم کمی تقویت شود. همچنین باید اشاره کنیم که گیربکس خودرو اسپرت افغانستانی مادا 9 هم احتمالا از نوع CVT خواهد بود.

هایپرکار MADA 9 افغانستانی

سیستم اگزوز دو کاناله و فعال در هایپر کار مادا 9 از افغانستان

یکی دیگر از جذابیت‌های نمای عقب در هایپرکار MADA 9، حضور سیستم اگزوز دوال اکتیو است که خسته کننده بودن پیشرانه‌ی کرولا را حسابی جبران کرده و صدای فوق العاده جذابی را از این موتور 200 اسب بخاری بیرون کشیده است. البته این قسمت هنوز جای کار دارد و امیدواریم که یک اسپویلر معمولی یا حتی اکتیو، در قسمت عقب هایپرکار مادا 9 قرار بگیرد تا چسبندگی چرخ‌های عقب و داون فورس ماشین را بیشتر کند.

هایپرکار MADA 9 افغانستانی

محمد رضا احمدی در کنار ماشین سوپر اسپرت MADA 9

پیشرانه خودرو اسپرت مادا 9 در محور عقبی نصب شده و این خودرو از نوع دیفرانسیل عقب یا همان RWD است اما محل قرار گیری رادیاتور که در سمت چپ سپر عقب قرار دارد، کمی عجیب است. فرقی ندارد که پیشرانه شما چند سیلندر است یا چقدر توان داشته باشد، معمولا رادیاتور در جلوترین قسمت خودرو قرار می‌گیرد.

خودرو اسپرت مادا 9 از افغنستان

شاسی لوله ای در هابپرکار MADA 9

اما از آنجایی که پمپ آب در موتور تویوتا کرولا، آن چنان قوی نیست و نمی‌تواند کار گردش آبِ فشار بالا را در فواصل طولانی انجام دهد، رادیاتور ماشین مادا 9 مجبور است در کنار پیشرانه نصب شود. با توجه به حجم کم هوایی که از هواکش‌های کناری به رادیاتور خودرو اسپرت مادا 9 می‌رسد، احتمال می‌دهیم که پیشرانه آن با مشکل خنک کاری رو به رو شود.

خودرو اسپرت مادا 9 از افغنستان

در ادامه به سیستم ترمز خودرو اسپرت مادا 9 می‌رسیم که با توجه به عملکرد آن در برف و سر خوردن و قفل کردن چرخ‌های محور جلو، کاملا معلوم است که ترمزهای خودرو اسپرت مادا 9 فاقد سیستم ABS هستند و سیستم کنترل توزیع نیروی ترمز یا همان EBD هم در آن‌ها وجود ندارد.

خودرو اسپرت مادا 9 از افغنستان

همچنین اکنون می‌دانیم که هایپر کار مادا 9 بر روی یک «شاسی لوله ای» یا همان «شاسی Tubular» سوار شده و جنس بدنه آن به صورت عمده از جنس فایبرگلاس است که وزن خودرو اسپرت مادا 9 را کاهش می‌دهد. شاسی لوله‌ای شاید در برابر شاسی صفحه‌ای و نردبانی، وزن بیشتری داشته باشد اما ایمنی بالاتری را هم فراهم می‌کند. البته در ازای ایمنی بیشتر، فضای کابین را هم کاهش می‌دهد و قیمت و زمان ساخت آن‌ هم بالاتر خواهد بود.

خودرو اسپرت مادا 9 از افغنستان

در ادامه به سیستم تعلیق خودرو اسپرت مادا 9 می‌رسیم که گفته می‌شود از نوع «پوش راد» یا همان “Pushrod” است. این سیستم تعلیق را معمولا در خودروهای سوپر اسپرتی می‌بینیم که در زمان حرکت، «داون فورس» یا «نیروی رو به پایین» و زیادی را تجربه می‌کنند. سیستم تعلیق «پوش راد» علاوه اینکه نیروی داون فورس را بهتر مدیریت می‌کند، می‌تواند مرکز ثقل خودرو را هم کاهش دهد و این سیستم تعلیق از اجزای مهم در ماشین‌های فرمول یک به حساب می‌آید.