یوتیوب کیدز

یوتیوب کیدز، پلتفرم اختصاصی YouTube برای کودکان چیست و چه ویژگی هایی دارد

اگر فرزند شما هم زمان زیادی را صرف تماشای ویدیوهای YouTube می‌کند، شاید بد نباشد سرویس یوتیوب کیدز را امتحان کنید. به کمک این سرویس نیازی نیست نگران نمایش محتوای ویدیویی نامناسب برای کودکان باشید.

احتمالا شما هم مانند بسیاری افراد دیگر به‌طور روزانه از یوتیوب استفاده می‌کنید. با این حال بدون شک همه ما معتقدیم که تمامی محتوای این شبکه برای همه گروه‌های سنی مناسب نیست. البته کنترل کردن محتوای قابل مشاهده در این شبکه کار چندان آسانی نیست. این مشکل بزرگ اساس شکل‌گیری شبکه یوتیوب کیدز بوده است.

Youtube Kids اساسا شبکه‌ای پر از ویدیوهای مناسب برای کودکان است که خیال والدین را از بابت محتوایی که فرزندانشان مشاهده می‌کنند، راحت می‌کند. امروز قصد داریم در گجت نیوز به معرفی بیشتر این شبکه پرداخته و جزئیات بیشتر آن را بررسی کنیم.

یوتیوب کیدز چیست؟

سرویس YouTube Kids

یوتیوب کیدز یک پلتفرم امن محتوای ویدیویی برای کودکان است.‌ این شبکه دقیقا مانند خود یوتیوب تقریبا در هر دستگاهی اعم از گوشی موبایل، لپ تاپ یا تبلت قابل دسترسی است.

از آن‌جا که این شبکه به‌طور خاص برای کودکان طراحی شده است، تنها می‌توان محتوای مربوط به رده سنی آن‌ها را در آن مشاهده کرد. علاوه بر این، برخی قابلیت‌های مدیریتی و کنترلی جالب برای والدین، یوتیوب کیدز را به پلتفرمی ایده‌آل برای کودکان تبدیل می‌کند.

YouTube Kids چگونه کار می‌کند؟

یوتیوب کیدز

یوتیوب کیدز اساسا شبکه‌ای بامزه و جالب برای کودکان است و به همین جهت به گونه‌ای طراحی شده که کار با آن برای کودکان ساده باشد.

علاوه بر این، اتصال به این شبکه و وارد شدن به آن نیز برای والدین بسیار راحت بوده و با چند گام ساده قابل انجام خواهد بود.

یوتیوب کیدز از طریق خود یوتیوب قابل دسترسی خواهد بود. برای دستیابی به آن نیاز است که وارد اکانت یوتیوب خود شده و در قسمت More From YouTube، گزینه YouTube Kids را پیدا کرده و انتخاب کنید.

البته اپلیکیشن مجزای YouTube Kids هم برای iOS و اندروید در دسترس بوده و قابل دانلود و اجراست.

برای ورود به یوتیوب کیدز نیاز است در گام نخست تاریخ تولد پدر یا مادر را وارد کنید تا یک کاربر بزرگسال به عنوان فرد مسئول شناخته شود. پس از آن، ویدیویی کوتاه به کاربر نشان داده شده و روش اتصال به اکانت توضیح داده می‌شود.

در مرحله بعد نوبت به ثبت اطلاعات کودک می‌رسد. هر فرد می‌تواند تا سقف حداکثر شش کودک را در این سرویس ثبت نام کند. صفحه مربوط به هریک از کودکان ثبت شده به طور کامل قابل سفارشی‌سازی است و شامل نام، عکس پروفایل و سن مجزاست. طبیعتا سن مشخص شده در این اپلیکیشن مبنای انتخاب و نمایش محتوای ویدیویی یوتیوب کیدز است.

محتوای YouTube Kids

چه محتوایی در یوتیوب کیدز نمایش داده می‌شود؟

یوتیوب کیدز

به طور کلی، سه گروه سنی مختلف در YouTube Kids قابل تعریف هستند. این گروه‌ها عبارتند از چهار سال به پایین، 5 تا 8 سال و 9 تا 12 سال.

هریک از گروه‌های سنی به محتوای خاصی دسترسی خواهند داشت. به عنوان مثال، کودکان مهدکودکی به دسته‌های مختلفی از ویدیوها مانند نمایش‌ها (Shows)، جستجو (Explore) و موزیک دسترسی خواهند داشت؛ در حالی که کودکان بزرگ‌تر به دسته‌های اضافی مانند بازی‌ها دسترسی خواهند داشت.

همچنین گزینه‌هایی اضافی نیز در اختیار والدین قرار دارد تا از طریق آن بتوانند به تمامی محتوای مشاهده شده توسط فرزندان نظارت داشته باشند. با استفاده از این گزینه‌ها، والدین بر روی تمامی کانال‌ها، ویدیوها و مجموعه‌هایی که فرزندانشان تماشا می‌کنند نظارت داشته و حتی می‌توانند اجازه تماشای آن‌ها را هم صادر نکنند.

یوتیوب کیدز محتوای ویدیویی بسیار گسترده‌ای را در اختیار کودکان قرار می‌دهد. دسته نمایش‌ها دربرگیرنده فصل‌ها و قسمت‌های مختلفی از سریال‌های شناخته شده شبکه‌های مهمی مثل نیکلودین یا Cartoon Network است؛ در حالی که دسته موزیک مجموعه‌ای از موزیک‌های مناسب برای سنین کودکان را شامل می‌شود.

محتوای YouTube Kids

از طرف دیگر، دسته آموزش بر روی ارائه محتوای ویدیویی آموزشی از کانال‌های شناخته‌شده‌ای مثل Blippi یا Sesame Street متمرکز است. همچنین بخش Explore هم مجموعه‌ای از محتوای تصادفی مناسب کودکان از برخی کانال‌های مرتبط را در معرض دید کاربر قرار می‌دهد.

در کنار دسته‌های یاد شده، دسته دیگری به نام Recommended هم وجود دارد که بر اساس محتوای تماشا شده توسط کاربر، ویدیوهای جدیدی را برای او نمایش می‌دهد. در این میان، دسته گیمینگ هم همان‌طور که اشاره شد مخصوص کودکان بین 9 تا 12 سال است.

یوتیوب کیدز چه محدودیت‌هایی دارد؟

محدودیت های YouTube Kids

مشخصا مهم‌ترین تفاوت YouTube Kids با یوتیوب معمولی در محدودیت‌های سرویس مخصوص کودکان است که به والدین امکان می‌دهد به‌طور کامل بر محتوای تماشا شده توسط فرزندانشان نظارت کنند. علاوه بر این، حذف محتوای نامناسب برای کودکان نیز از دیگر مزایای این سرویس است.

اجازه جستجوی محتوا

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های قابل تنظیم YouTube Kids، امکان جستجوی محتوا توسط کودکان است که توسط والدین به آن‌ها اعطا می‌شود. در صورتی که والدین اجازه جستجو را به فرزندشان بدهند، او می‌تواند با استفاده از نوار جستجو به دنبال محتوای مد نظرش بگردد. این در حالی است که عدم دسترسی به جستجو باعث می‌شود که فرزند شما تنها به محتوایی که از پیش در اختیارش قرار گرفته دسترسی داشته باشد.

این قابلیت می‌تواند در هر زمان توسط والدین فعال یا غیرفعال شود.

تنظیم تایمر برای تماشای ویدیو

در کنار اعطای دسترسی به بخش جستجو، وضع کردن محدودیت زمان برای دسترسی کودکان به ویدیوهای YouTube Kids هم قابلیت جذاب دیگری است که بدون شک والدین را خوشحال خواهد کرد.

برای استفاده از این قابلیت کافی‌ست بر روی آیکون قفلی که در گوشه پایین و سمت راست اپلیکیشن مشاهده می‌شود ضربه زده و گزینه Timer را انتخاب کنید. در گام بعدی امکان تعیین زمان مشاهده ویدیوها از صفر تا 60 دقیقه فراهم خواهد بود.

تایمر یوتیوب کیدز

البته قابلیت تنظیم تایمر تنها در اپلیکیشن YouTube Kids در دسترس است و کاربران رایانه‌های شخصی و لپ تاپ از آن بی‌بهره خواهند بود.

البته آیکون قفل مورد بحث تنها برای تنظیم تایمر نیست؛ بلکه دربرگیرنده برخی از قابلیت‌های کنترلی برای والدین است. از طریق این آیکون می‌توانید تنظیمات مرتبط با هریک از کاربران تعریف شده در سیستم را مشاهده کرده و تغییر دهید. همچنین امکان تعیین پسورد مخفی برای یک پروفایل یا محدود کردن محتوای قابل تماشا برای کودکان از دیگر مواردی است که در این بخش در اختیار شما قرار خواهد داشت.

بلاک کردن برخی محتوای خاص

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب یوتیوب کیدز امکان فیلتر کردن محتوا یا کانالی خاص به صلاح‌دید والدین است. البته محدودیت سنی وضع‌شده برای هریک از گروه‌ها تا حدی این کار را انجام می‌‌دهد؛ اما این قابلیت تجربه‌ای سلیقه‌ای‌تر از مدیریت محتوا را در اختیار والدین قرار می‌دهد.

مثلا اگر والدین دوست نداشته باشند فرزندانشان به ویدیوهای بیلی آیلیش یا جاستین بیبر دسترس داشته باشد، می‌توانند با تعریف کردن محدودیت‌هایی، نمایش آن‌ها را متوقف کنند. برای انجام این کار نیاز است که بر روی کلید سه نقطه در کنار نام کانال کلیک کرده و Block را انتخاب کنید.

همچنین در صورتی که والدین تشخیص دادند محتوای نمایش داده شده در یکی از کانال‌های YouTube Kids برای کودکان نامناسب است، می‌توانند آن را گزارش (Report) دهند.

دقت کنید که سرویس یوتیوب کیدز کامنت‌های مربوط به ویدیوها را نمایش نمی‌دهد.

در همین راستا بد نیست بدانید که امکان لایک و دیسلایک ویدیوهای YouTube Kids وجود ندارد. دلیل آن است که سازندگان این سرویس تصمیم داشته‌اند رابط کاربری آن تا حد ممکن ساده باشد تا همه کودکان بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. به همین جهت تنها امکان پخش، توقف و کم و زیاد کردن صدا در کنار برخی قابلیت‌های ساده دیگر در این سرویس فراهم خواهد بود.

جمع بندی: یوتیوب کیدز بستری امن و جذاب برای تماشای ویدیو توسط کودکان است

با این که YouTube Kids هیچ محتوایی بیشتر از یوتیوب به کاربران ارائه نمی‌دهد؛ اما نمایش محتوای صرفا مناسب کودکان با دسترسی‌پذیری ساده برگ برنده آن است که توانسته تا حدی خیال والدین را از امنیت فرزندشان راحت کرده و مخاطبین فراوانی برای خود دست و پا کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*