دوچرخه الکتریکی

سرعت دوچرخه های برقی چقدر است و آیا می‌توان آن را افزایش داد؟

اگر بدانید برخی از دوچرخه های برقی چقدر سرعت دارند و با هر بار شارژ، چه مسافتی را طی می‌کنند؛ شگفت‌زده می‌شوید.

با توجه به نگرانی‌های زیست‌محیطی و هزینه سوخت‌های فسیلی، روزبه‌روز بر محبوبیت وسایل نقلیه برقی اضافه می‌شود و به‌واقع، آن‌ها انقلابی در شیوه حمل و نقل ایجاد کرده‌اند. این فقط مختص خودروهای الکتریکی پر سرعت نیست؛ دوچرخه های برقی هم وسایل مناسبی برای سفرهای کوتاه، بدون نیاز به ماشین شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی هستند.

مانند دوچرخه‌های رکابی معمولی، انواع برقی هم شکل‌ها و سایزهای مختلفی دارند؛ از مدل‌های جاده‌ای تا کوهستانی، تنوع استایل آن‌ها بی‌پایان است. اما همه بر یک اساس کار می‌کنند.

هر دوچرخه الکتریکی، مجهز به یک پک باتری، کنترلر سرعت و موتور است. علاوه بر انواع آماده به حرکت، کیت‌های قابل نصبی هم وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را تهیه و دوچرخه معمولی خود را برقی کنید.

حداکثر سرعت دوچرخه های برقی

سرعت دوچرخه های برقی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از سطحی که روی آن حرکت می‌کنند تا قدرت موتور الکتریکی!

برای سهولت تولید و نصب، معمولا در ساخت آن‌ها از موتور هاب (Hub) استفاده می‌شود. فقدان گشتاور و قدرت زیاد هم مشکل‎‌ساز نیست؛ چون اصولا دوچرخه برای تردد در مسیرهای کوتاه استفاده می‌شود. البته انواع دیگری با موتور Mid-drive هم وجود دارند که گشتاور و قدرت بیشتری تولید می‌کنند.

سرعت دوچرخه های برقی

دوچرخه های برقی با موتور Hub می‌توانند به سرعت 50 کیلومتر بر ساعت برسند. ولی با موتور قوی‌تر، این سقف سرعت بیشتر است و برخی از آن‌ها تا 160 کیلومتر بر ساعت هم رفته‌اند؛ هر چند که احتمالا نه آن‌چنان پایدار!

به هر حال، با سفارشی‌سازی و ایجاد تغییراتی در سیستم دنده و موتور، ثبت سرعت‌های بالاتر از معمول، شدنی است؛ ولی امنیت و سواری راحت را باید فدا کنید. همچنین در برخی از کشورها، برای دوچرخه های برقی هم سقف سرعت مجاز وجود دارد.

مسافت قابل پیمایش با دوچرخه های برقی

مانند حداکثر سرعت، عوامل مختلفی در میزان مسافت قابل پیمایش هم دخیل هستند. سطح جاده و ظرفیت باتری، دو فاکتور کلیدی محسوب می‌شوند. حتی باد هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

سرعت دوچرخه های برقی

در حال حاضر، رکورد بیشترین مسافت طی شده با یک بار شارژ، 367 کیلومتر است. اما بیشتر دوچرخه های برقی در شرایط ایده‌آل، بین 40 تا 80 کیلومتر را بدون نیاز به شارژ مجدد، طی می‌کنند. شاید این خیلی کم به‌نظر برسد؛ ولی برای رفت و آمدهای کوتاه، استفاده از دوچرخه به‌مراتب راحت‌تر از وسایل نقلیه دیگر است.

آینده دوچرخه‌های برقی

هر چند که آینده قابل پیش‌بینی نیست؛ ولی می‌توان حدس زد که روند صعودی محبوبیت دوچرخه های الکتریکی ادامه خواهد یافت. به‌باور خیلی‌ها، استفاده از eBike یک روش تردد کم‌هزینه و سازگار با محیط زیست است که از شلوغی خیابان‌ها نیز می‌کاهد.

با ارتقای فناوری و کاهش هزینه تولید دوچرخه‌های برقی، اقبال عمومی به آن‌ها بیشتر می‌شود و می‌توانند حتی نقش مهم‌تری در حمل و نقل دنیا ایفا کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*