ردیابی گوشی اندرویدی خاموش

آیا گوشی اندرویدی شما وقتی خاموش است هم قابل ردیابی است؟

برای بسیاری از کاربران این سوال وجود دارد که آیا گوشی اندرویدی حتی موقع خاموش بودن هم قابل ردیابی است یا آنکه امکان پیدا کردن موقعیت مکانی آن وجود ندارد؟

هرچه تکنولوژی جلوتر می‌رود، بحث‌ها در مورد ردیابی موقعیت جغرافیایی بیشتر می‌شود. امروزه ارائه‌کنندگان خدمات موبایل، سرویس‌های اینترنت و سایر ارائه‌کنندگان خدمات می‌توانند از طریق دستگاه‌هایی مثل گوشی هوشمند شما، موقعیت مکانی‌تان را ردیابی کنند. اما اگر صاحب یک گوشی اندرویدی باشید و آن خاموش باشد چطور؟ آیا باز هم قابل ردیابی است؟ در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

موقعیت‌یابی مکانی چگونه کار می‌کند؟

موقعیت‌یابی مکانی تقریبی شما از طریق برج‌ها و ماهواره‌های مخابراتی انجام می‌شود. وقتی شما در نزدیکی یک برج مخابراتی قرار می‌گیرید، مدت زمانی که طول می‌کشد تا گوشی شما یک سیگنال را پس از اتصال از برج دریافت کند می‌تواند برای تعیین موقعیت مکانی شما استفاده شود. به این فرآیند مثلث‌سازی برج مخابراتی گفته می‌شود و موقعیت جغرافیایی نسبتاً دقیقی را با واریانس ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ متر ارائه می‌کند.

گوشی شما همچنین می‌تواند از طریق GPS (سیستم موقعیت‌یابی جهانی) که در هر موبایلی موجود است هم ردیابی شود. گوشی شما سیگنال‌هایی را از ماهواره‌های سرگردان در مدار زمین دریافت می‌کند که به پیدا کردن دقیق‌ترین موقعیت مکانی شما کمک می‌کنند.

ردیابی گوشی اندرویدی خاموش

اپلیکیشن‌های روی گوشی شما که برای فعالیت به موقعیت‌یابی احتیاج دارند، نظیر اپلیکیشن آب‌وهوا و مسیریابی نیز می‌توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. بنابراین بسیاری از برنامه‌ها مثل گوگل یا شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به موقعیت جغرافیایی شما دسترسی پیدا کنند. اما اگر گوشی شما خاموش باشد چطور؟ آیا فرآیند مثلث‌سازی برج مخابراتی یا GPS می‌تواند همچنان از لوکیشن شما اطلاع پیدا کنند؟

ردیابی گوشی اندرویدی خاموش هم امکان‌پذیر است؟

وقتی گوشی شما خاموش باشد، به‌صورت موقتی تمام عملکرد‌های آن از جمله ارتباطات بی‌سیم آن هم غیرفعال می‌شود. با غیرفعال شدن آن‌ها، ردیابی از طریق برج‌های مخابراتی یا GPS غیرممکن می‌شود. در چنین موقعیتی فقط می‌توان از آخرین موقعیت مکانی که گوشی شما قبل از خاموش شدن در آنجا بوده، مطلع شد.

بنابراین پاسخ اصلی «خیر» است. گوشی اندرویدی شما در زمان خاموش بودن قابل ردیابی نخواهد بود. اما این موضوع بارها زیر سوال رفته است.

صحبت‌هایی در مورد اینکه برخی از دولت‌ها می‌توانند حتی با خاموش بودن موبایل هم آن را ردیابی کنند وجود دارد. به‌طور مثال گزارش‌های مختلفی در طول این سال‌ها منتشر شده که آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) چنین قدرتی دارد. به‌طور مثال سایت Slate سال ۲۰۱۳ گزارشی را مبتنی بر این که آژانس امنیت ملی توانسته تلفن‌هایی را بعد از خاموش بودن هم ردیابی کند، منتشر کرد.

ردیابی گوشی اندرویدی خاموش

در همین مقاله اشاره شده که FBI در سال ۲۰۰۶ نرم افزارهای جاسوسی را روی گوشی برخی از مظنونان و بازداشتی‌ها نصب کرده که حتی در زمانی که آن‌ها خاموش هستند هم قابل ردیابی باشند. اگرچه مشخص نیست که آیا واقعاً چنین امکانی وجود دارد یا خیر، اما این گزارش‌ها را هم نمی‌شود نادیده گرفت. همچنین شنیده می‌شود برخی از مجریان قانون از تروجان‌هایی برای نظارت روی فعالیت مجرمان استفاده می‌کنند و در هر شرایطی حتی خاموش بودن می‌توانند از لوکیشن آن‌ها مطلع شوند. هرچند این موضوع هم رسماً تأیید نشده است.

برای شرکت‌ها یا افراد معمولی ردیابی گوشی خاموش شده شما بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین نیازی نیست در مورد اپلیکیشن‌ها یا شرکت‌های مخابراتی نگران باشید.

گوشی در حالت پرواز چطور؟

فراموش نکنید که خاموش شدن گوشی با قرار گرفتن آن در حالت پرواز متفاوت است. در حالی که حالت پرواز یا Airplane Mode اتصالات بی‌سیم مختلفی را غیرفعال می‌کند، اما همچنان ردیابی از طریق GPS در این حالت امکان‌پذیر است. البته اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند موقعیت مکانی شما را در لحظه منتقل کنند، اما می‌توانند آخرین جایی که در آنجا بوده‌اید را پیدا کنند.

در این صورت حتی اگر سرویس Location روی گوشی شما غیرفعال باشد هم می‌توان آن را موقعیت‌یابی کرد. اگر به یک شبکه تلفن همراه متصل شوید، دکل‌های مخابرانی همچنان به جمع‌آوری اطلاعات ادامه می‌دهند. یا حتی یک اپراتور مخابراتی با استفاده از بدافزارها نیز به‌ موقعیت‌یابی ادامه می‌دهد و خاموش کردن سرویس Location نیز روی آن‌ها اثرگذار نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*