مقایسه مک بوک پرو M2 Pro با M1

مقایسه مک بوک پرو M2 Pro و M2 Max اپل با نسخه‌های M1

به بهانه رونمایی از نسل جدید لپ تاپ‌های اپل، در اینجا به مقایسه مک بوک پرو M2 Pro و M2 Max اپل با نسخه‌های M1 می‌پردازیم.

اپل سرانجام از نسخه‌های جدید مک بوک پرو با پردازنده تازه رونمایی شده M2 Pro و M2 Max رونمایی کرد. این لپ تاپ‌‌های جدید در کنار قدرت پردازنده و پردازشگر گرافیکی بیشتری که دریافت می‌کنند، می‌توانند تا ۹۶ گیگابایت رم را ارائه کرده و به وای فای ۸ و یک پورت HDMI با خروجی 8K مجهز هستند.

اپل اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی از مک بوک‌های جدیدی با تراشه‌های M1 Pro و M1 Max رونمایی کرده بود. محصولاتی که حداکثر تا ۶۴ گیگ رم را ساپورت می‌کردند و به پردازنده‌ای با حداکثر ۱۰ هسته و پردازشگر گرافیکی با حداکثر ۳۲ هسته مجهز شده‌اند. از دیگر امکانات آن‌‌ها می‌توان به یک وب‌کم 1080p، نمایشگر Liquid Retina XDR با بک لایت mini-LED، ورودی‌ها و خروجی‌های جدید نظیر HDMI و کارت SD و همینطور بازگشت شارژ مگ سیف اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

مک بوک پرو ۲۰۲۳ اپل با چیپست‌های جدید M2 Pro و M2 Max رونمایی شد

اکنون مک بوک پرو M2 Pro و M2 Max با عملکردی ارتقا یافته، عمر باتری بهتر، ظرفیت رم بیشتر، خروجی HDMI رزولوشن بالاتر و نسل جدید فناوری بی‌سیم وای فای از راه رسیده‌اند. به همین بهانه در اینجا به‌بررسی نسل جدید مک بوک‌ها با نسخه‌های M1 آن‌ها خواهیم پرداخت تا ببینیم چه پیشرفتی در این نسل حاصل شده و آیا ارزش ارتقا دارند یا خیر.

مقایسه مک بوک پرو ۲۰۲۳ با مدل ۲۰۲۱

پردازنده، پردازشگر گرافیکی، حافظه و موتور عصبی

مدلمک بوک پرو ۲۰۲۳مک بوک پرو ۲۰۲۱
پردازندهM2 Pro یا M2 Max با ۱۰ یا ۱۲ هستهM1 Pro یا M1 Max با ۸ یا ۱۰ هسته
حافظه داخلیتا ۸ ترابایتتا ۸ ترابایت
رم۱۶ تا ۹۶ گیگ۱۶ تا ۶۴ گیگ
گرافیکتا ۳۸ هسته‌ایتا ۳۲ هسته‌ای
موتور عصبی۱۶ هسته‌ای۱۶ هسته‌ای
دوربین فیس‌تایم1080p1080p
اسپیکرها۶ اسپیکر Hi-Fi۶ اسپیکر Hi-Fi
میکروفون۳ میکروفون با کیفیت استودیویی۳ میکروفون با کیفیت استودیویی

اپل می‌گوید پردازنده M2 Pro می‌تواند ۲۰ درصد عملکرد CPU سریع‌تر و ۳۰ درصد عملکرد GPU سریع‌تری را نسبت به مدل M1 Pro ارائه کند. موتور عصبی این نسل نیز ۴۰ درصد سریع‌تر از نسل قبلی پردازش‌ها را انجام می‌دهد. شما در این نسخه جدید می‌تواند پردازنده‌ای تا ۱۲ هسته و پردازشگر گرافیکی تا ۱۹ هسته داشته باشید.

در مورد پردازنده M2 Max هم همین مقدار افزایش و بهبود عملکرد وجود دارد. این مدل اکنون از ۹۶ گیگابایت حافظه یکپارچه رم، پردازنده ۱۲ هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی ۳۸ هسته‌ای بهره می‌برد.

کل ترانزیستورها در مدل M1 Pro برابر با ۳۳.۷ میلیارد بودند که اکنون در مدل M2 Pro به ۴۰ میلیارد افزایش پیدا کرده‌اند. همینطور در مدل M2 Max هم این مدل از ۵۷ میلیارد به بیش از ۶۷ میلیارد ترانزیستور رسیده است.

مقایسه مک بوک پرو M2 Pro با M1

مقایسه مک بوک پرو M2 Pro با M1

درست مثل نسل‌های قبلی، پردازنده‌های جدید اپل به موتور رسانه‌ای مستقلی برای ارائه شتاب‌دهنده سخت افزاری H.264 و HEVC و پشتیبانی از فرمت‌های ProRes و ProRes RAW مجهز شده‌اند. اپل می‌گوید این موتور رسانه‌ای جدید دو برابر سریع‌تر رسانه‌های ProRes را پخش و رمزگذاری می‌کند.

نمایشگر

یکی از پیشرفت‌های بزرگ مک بوک پرو ۲۰۲۱ اپل، نمایشگر Liquid Retina XDR آن بود. نمایشگری که به‌لطف فناوری بک لایت mini-LED به روشنایی قابل توجهی دست پیدا کرده، با ProMotion می‌تواند نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را ارائه کند، تراکم پیکسلی/رزولوشن آن افزایش یافته و حاشیه‌های اضافی دور آن نیز کمتر شده است. مک بوک پرو M2 اپل هم به همین نمایشگر با مشخصات مشابه مجهز است.

مدلمک بوک پرو ۱۴ اینچی M2 Proمک بوک پرو ۱۴ اینچی M1 Proمک بوک پرو ۱۶ اینچی M2 Proمک بوک پرو ۱۶ اینچی M1 Pro
ابعاد نمایشگر۱۴.۲ اینچ۱۴.۲ اینچ۱۶.۲ اینچ۱۶.۲ اینچ
رزولوشن۳۰۲۴ در ۱۹۶۴ پیکسل۳۰۲۴ در ۱۹۶۴ پیکسل۳۴۵۶ در ۲۲۳۴ پیکسل۳۴۵۶ در ۲۲۳۴ پیکسل
نسبت تصویر۱۶ به ۱۰ + ناچ۱۶ به ۱۰ + ناچ۱۶ به ۱۰ + ناچ۱۶ به ۱۰ + ناچ
تراکم پیکسلی254ppi254ppi254ppi254ppi
روشنایی۱۰۰۰ نیت XDR
تا ۱۶۰۰ نیت
۵۰۰ نیت SDR
۱۰۰۰ نیت XDR
تا ۱۶۰۰ نیت
۵۰۰ نیت SDR
۱۰۰۰ نیت XDR
تا ۱۶۰۰ نیت
۵۰۰ نیت SDR
۱۰۰۰ نیت XDR
تا ۱۶۰۰ نیت
۵۰۰ نیت SDR

مک بوک پرو جدید با یک ناچ در بالای نمایشگر خودش همراه است که از یک دوربین فیس تایم 1080p میزبانی می‌کند. از این نظر هم دقیقاً شبیه به مدل ۲۰۲۱ خودش است. البته خبری از فیس تایم در آن نیست.

ورودی‌ها و خروجی‌ها

پورت‌های تعبیه شده روی مک بوک پرو M2 Pro اپل در مقایسه با مک بوک پرو M1 تغییری نکرده‌اند. آن‌ها شامل یک پورت HDMI، کارتخوان SDXC، شارژ مگ سیف ۳ و سه پورت USB-C تاندربولت ۳ می‌شوند.

مقایسه مک بوک پرو M2 Pro با M1

اما دو مدل جدیدتر M2 Pro و M2 Max از یک نمایشگر اکسترنال نیز پشتیبانی می‌کنند و با ارتقا از HDMI 2.0 به نسخه 2.1 می‌توانند خروجی 8K با نرخ ۶۰ هرتزی را ارائه کنند. این همچنین خروجی صوتی چندکاناله را هم امکان‌پذیر می‌کند.

دو قابلیت ارتباطی وای فای و بلوتوث نیز در این نسخه ارتقا پیدا کرده و اکنون نسخه‌های Wi-Fi 6E و بلوتوث ۵.۳ را در بر می‌گیرد.

ابعاد و وزن

ابعاد فیزیکی دو مدل ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ شبیه به یکدیگر است و اپل هر دو این دو نسل را در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری فضایی عرضه می‌کند. ضخامت دو مدل ۱۴ اینچی ۱.۵۵ سانتی‌متر و وزن آن‌ها ۱.۶ کیلوگرم است. در حالی که دو مدل ۱۶ اینچی ۱.۶۸ سانتی‌متر ضخامت داشته و وزن ۲.۱ کیلوگرمی دارند.

مقایسه مک بوک پرو M2 Pro با M1

مقایسه مک بوک پرو M2 Pro با M1

عمر باتری

عمر باتری یکی از ویژگی‌های مثبت مدل‌های مک بوک پرو M1 بود و حالا اپل آن را در مدل‌های مک بوک پرو M2 Pro و M2 Max ارتقا داده تا در مقایسه با نسل قبلی، شارژدهی طولانی‌تری داشته باشند. هر دو نسخه ۱۴ و ۱۶ اینچی حداقل ۱ ساعت شارژدهی بیشتری برای پخش ویدیوها و وب‌گردی بی‌سیم را ارائه می‌کنند.

مقایسه مک بوک پرو M2 Pro با M1

این یعنی نسخه ۱۶ اینچی مک بوک پرو ام ۲ می‌تواند ۲۲ ساعت بدون وقفه ویدیو پخش کند، در حالی که نسخه ۱۴ اینچی آن هم شارژدهی ۱۸ ساعته‌ برای پخش بدون وقفه ویدیو دارد. اما از نظر سرعت شارژ آن‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارند و باتری آن‌ها در عرض ۳۰ دقیقه ۵۰ درصد شارژ می‌شود.

قیمت

قیمت نسخه پایه و میانی این دو لپ تاپ نسبت به نسل قبلی بدون تغییر مانده است. اما قیمت مدل ۱۴ اینچی M2 نسبت به نسل قبلی بیش از ۱۰۰ دلار افزایش داشته است. همچنین اگر می‌خواهید ظرفیت رم و حافظه مک بوک خود را سفارشی کنید، قیمت نسخه ۱۴ اینچی نسل جدید تا ۶،۲۹۹ دلار و نسخه ۱۶ اینچی آن هم تا ۶،۴۹۹ دلار افزایش قیمت پیدا می‌کند که چند صد دلار بیشتر از نسل قبلی خواهد بود.

جمع‌بندی

لپ تاپ‌های جدید مک بوک پرو M2 Pro و M2 Max اپل از نظر سخت افزاری فوق‌العاده هستند، اما اگر آن‌ها را با مک بوک پرو M1 مقایسه کنیم، ارزش ارتقا را ندارند. بنابراین اگر صاحب چند نسل قبل این لپ تاپ‌ها هستید، اکنون زمان مناسبی برای ارتقا سیستم شما به نسل جدید است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*