عکس جدید تلسکوپ فضایی هابل

حضور یک مهمان ناخوانده در عکس جدید تلسکوپ فضایی هابل از کهکشانی در دوردست

تلسکوپ فضایی هابل یک عکس جدید از کهکشان UGC 7983 گرفت؛ اما به‌شکلی غیر منتظره، جسم فضایی دیگری هم در این تصویر حضور دارد.

تازه‌ترین سوژه عکاسی تلکسوپ هابل، کهکشان UGC 7983 بود؛ به‌توصیف آژانس فضایی اروپا (ESA)، یک کهکشان کوتوله نامنظم که با 30 میلیون سال نوری فاصله، در صورت فلکی سنبله (Virgo) واقع شده است. در عکس جدید تلسکوپ فضایی هابل از UGC 7983، کهکشان‌ها و ستاره‌های زیادی در پس‌زمینه دیده می‌شوند؛ اما یک سیارک هم خود را به‌زور در این تصویر جا کرده است.

ظاهرا این یک سیارک کوچک (درون دایره قرمز تصویر) است که قطرش بیشتر از چند کیلومتر نیست. اما چرا آن را به‌صورت چهار خط غیر ممتد می‌بینیم؟ بر اساس توضیحات ESA، عکس جدید هابل متشکل از چهار اکسپوژر در هم ترکیب شده است و به همین علت، مهمان ناخوانده ما به این شکل دیده می‌شود.

هابل با این هدف روی UGC 7983 متمرکز شد تا خلاء اطلاعاتی خود از کهکشان‌های شناخته شده‌ی نزدیک‌تر به راه شیری را پر کند. این تلکسوپ فضایی، حاصل پروژه مشترک ESA و ناسا است که بیش از سه دهه قبل، ماموریت خود را آغاز کرد.

شاید هابل استاد تصویربرداری از کهکشان‌ها، سیارات و سحابی‌ها باشد؛ اما تجربه ثابت کرده که یک شکارچی قهار سیارک هم است. به استناد آمار، تاکنون بیش از 1700 سیارک در عکس‌های فضایی این تلکسوپ، شناسایی شده‌اند.

این تصاویر به دانشمندان کمک می‌کنند تا درباره سایز و مسیر حرکت سیارک‌ها، بیشتر بیاموزند. ارزش افزوده عکس‌ها هم زیبایی آن‌هاست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*