ناخن تغییر DNA

هشدار به بانوان: ترمیم و کاشت ناخن می‌تواند DNA شما را تغییر دهد

بر اساس بررسی‌های جدید محققان، قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش کاشت ناخن در سالن‌های آرایشی می‌تواند باعث ابتلا به سرطان پوست و تغییر DNA انسان شود.

تقریبا همه ما می‌دانیم که تابش بیش از حد اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث سرطان پوست شود. با این حال تا کنون هیچ‌گونه تلاشی برای محدود کردن استفاده از لامپ‌های UV در سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها نشده است!

بررسی جدیدی که توسط دانشگاه‌های کالیفرنیا سن دیگو و پیتسبورگ آمریکا انجام شده حاکی از خطرات قابل توجه همین منبع به ظاهر کم‌اهمیت تابش اشعه‌های ماوراء بنفش برای سلامت پوست است.

چگونه کاشت ناخن می‌تواند باعث تغییر DNA شود؟

ناخن تغییر DNA

خشک‌کننده‌های لاک LED که به وفور در سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها استفاده می‌شوند، مورد توجه فراوان محققین پژوهش فوق قرار گرفته‌اند. این لامپ‌ها با استفاده از تابش اشعه فرابنفش باعث خشک شدن سریع و بی‌دردسر لاک می‌شوند. البته اشعه‌های ساطع شده از این لامپ‌های LED نسبت به دستگاه‌های مخصوص برنزه کردن، شدت تابش اشعه بسیار کمتری داشته و در نتیجه آسیب کمتری به پوست می‌رسانند. با این وجود اشعه‌های تابیده شده از همین لامپ‌ها نیز می‌تواند به‌سادگی از طریق پوست، جذب بدن شده و اثرات جبران‌ناپذیری را بر سلامت بدن بگذارد.

در حالی که اکثر تحقیقات پیشین انجام شده در این زمینه هیچ رابطه‌ای بین دستگاه‌های خشک‌کننده ناخن و سرطان پوست پیدا نکرده بودند، اما بررسی‌های جدیدی که تاثیر این دستگاه‌ها بر پوست را در ابعاد مولکولی بیان می‌کند، نتایج نگران‌کننده‌ای در بر دارد.

بررسی مولکولی، این امکان را به محققین داد تا بتوانند به‌طور دقیق‌تر تاثیر امواج ساطع‌شده از دستگاه‌های خشک‌کننده لاک بر پوست بدن را مورد مطالعه قرار دهند. بر اساس این تحقیقات، نور UV ساطع‌شده از از لامپ‌های خشک‌کننده لاک می‌تواند به طرز مشابهی بر روی دی ان ای انسان و موش تاثیر بگذارد.

بیست دقیقه تماس با اشعه UV لاک خشک‌کن‌ها معادل با مرگ 20 تا 30 درصدی سلول‌های پوست!

در پژوهش یاد شده، سلول‌های انسان و موش در  شرایطی یکسان، دو دو بازه زمانی بیست دقیقه‌ای که توسط یک زمان استراحت یک ساعته از هم جدا می‌شدند، در معرض تابش اشعه‌ها فرابنفش ناشی از خشک‌کننده‌های لاک قرار گرفتند. پس از انجام این تست، حدود 20 تا 30 درصد از سلول‌ها از بین رفتند.

همچنین 20 دقیقه قرار داشتن در معرض تابش این اشعه‌ها به مدت سه روز پیاپی باعث مرگ بیش از 70 درصد سلول‌های پوستی شد.

ناخن تغییر DNA

البته باید توجه داشت که برای یک مانیکور، انگشت فرد تنها یک بار، آن هم به مدت حداکثر ده دقیقه در معرض این اشعه‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین شرایط آزمایش‌های انجام شده کمی سفت و سخت‌تر از واقعیت است!

علاوه بر این، سلول‌های باقی‌مانده از تابش امواج فرابنفش دستگاه پاک‌کننده لاک ناخن نیز نشانه‌هایی از تغییر DNA و جهش‌‌های ژنتیکی شبیه به علائم سرطان پوست را از خود نشان دادند!

البته نتایج این تحقیق نمی‌تواند با قاطعیت بروز سرطان در اثر قرار گرفتن در معرض امواج فرابنفش خشک‌کننده‌های لاک را ثابت کند؛ اما بدون شک نشان‌دهنده این است که در این شرایط، ریسک ابتلا به این بیماری بالاست. نتیجه این تحقیقات همچنین هنوز قادر نیست حداکثر تعداد دفعات سالانه مراجعه به سالن‌های آرایشی برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست را تخمین بزند.

یکی از محققین بررسی جدید انجام شده با نام لودمیل الکساندروف اظهار نظر در خصوص خطرناک بودن یا نبودن خشک‌کننده‌های لاک ناخن در درازمدت را نیازمند تحقیقات کامل‌تر در این زمینه دانست. با این وجود، یکی از کارمندان آزمایشگاه الکساندروف با نام ماریا ژیواگویی چنان از نتایج این آزمایش شگفت‌زده بود که اعلام کرد دیگر هرگز به سراغ سالن‌های آرایشی نخواهد رفت!

او مدتی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که پس از این که متوجه شد سلول‌های پوست پس از تنها بیست دقیقه قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خشک‌کننده‌های لاک شروع به جهش می‌کنند، نسبت به مراجعه به سالن‌های آرایشی بسیار بدبین شد.‌

او همچنین مدعی شد که معایب استفاده از خشک‌کننده‌های لاک برای او بیشتر از محاسن آن است. با این حال این کار به آن معنا نیست که سایرین هم باید همانند او مراجعه به آرایشگاه‌ها را متوقف کنند.

ریسک ابتلا به سرطان در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه UV دستگاه خشک‌کن لاک ناخن چقدر است؟

در واقعیت ریسک ابتلا به سرطان پوست در اثر لامپ‌ها فرابنفش در آرایشگاه‌ها در ابعاد کلان، برای افراد زیر 65 سال بسیار پایین است. اما این اتفاق هرگز به معنای بی‌خطر بودن این لامپ‌ها نیست و برای بررسی اثرات آن در ابعاد ریزتر نیاز به بررسی‌های بیشتری خواهد بود.

در عین حال عده‌ای از محققین در همین زمینه اعتقاد دارند که افرادی که بیش از سایرین نگران سلامتی خود هستند، می‌توانند پیش از مانیکور کردن ناخن‌ها از کرم ضدآفتاب استفاده کرده یا دستکش‌های مخصوص را به دست کنند که تنها جای ناخن‌ها در آن‌ها خالی‌ست!

پیش‌تر ملیسا پیالینگ، متخصص پوست در درمانگاه Cleveland Clinic در سال 2021 هشدار داده بود که اگر لامپ‌های UV سالن‌ها خطری برای بانوان داشته باشند، مراجعه بیش از حد به کلینیک‌ها باعث تشدید اثرگذاری آن‌ها خواهد شد.

به همین جهت فردی که در هر سال تنها چندین بار برای مانیکور کردن ناخن خود به آرایشگاه مراجعه می‌کند، احتمالا در معرض خطر چندانی نیست؛ اما کسی که مثلا هر دو هفته یک‌بار به سالن زیبایی مراجعه می‌کند، احتمالا باید بیش‌تر نگران سلامتی خود باشد!

سرطان پوست

در سال 2009 خانمی کاملا سالم که فاقد هرگونه سابقه سرطان پوست بود و به‌طور مداوم به سالن‌های پوست و مو مراجعه می‌کرد، به‌طور ناگهانی به این بیماری مبتلا شد. همین اتفاق باعث توسعه بیشتر تحقیقات در زمینه تاثیرات کاشت ناخن در سرطان پوست و تغییر DNA شد.

همچنین در سال 2013 نیز گروهی از دانشمندان مدعی شدند که میزان تابش اشعه فرابنفش در لامپ‌های UV مخصوص ناخن حدودا 4.2 برابر بیشتر از خورشید است. این افراد مدعی شدند که برای بررسی اثرات این لامپ‌ها بر روی پوست افرادی که به‌طور دائمی به سالن‌های زیبایی مراجعه می‌کنند به تحقیقات بیشتری نیاز است.

محصولات آرایشی و تجهیزات به‌کار رفته در سالن‌های زیبایی معمولا به‌عنوان محصولاتی بی‌خطر معرفی شده و روانه بازار می‌شوند. با این حال به نظر می‌رسد در واقعیت، تحقیقات چندان زیادی بر روی اثرات پوستی این محصولات انجام نشده و نتیجه پژوهش‌های کنونی نیز غیرقابل استناد است.

در سال‌های گذشته البته چندین نمونه از تحقیقات مختلف توسط مراکز تحقیقاتی گوناگون بر روی اثرات لامپ‌های فرابنفش سالن‌های آرایشی انجام شده که بر طبق نتایج آن‌ها، لامپ‌های UV در استفاده معمولی، چندان برای سلامت پوست بانوان خطرناک نیستند و نیازی به هشدار دادن در ابعاد کلان برای خطرات آن‌ها نیست.

در این زمینه البته ژیواگویی، الکساندروف و همکارانشان ادعا کرده‌اند که تحقیقات کامل در این خصوص حداقل دو سال زمان خواهد برد. بنابراین این دانشمندان به بانوان توصیه کردند از ریسک‌های قرار گرفتن در معرض لامپ‌های فرابنفش آگاه بوده و تصمیم‌گیری مناسبی داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*