آیفون 4 آتش

گوشی عتیقه آیفون 4 ، به گلکسی نوت 7 تبدیل شد و آتش گرفت + ویدیو

ویدیویی از آتش گرفتن یک گوشی آیفون 4 قدیمی در آشپزخانه یک منزل مسکونی در حال وایرال شدن است. خوشبختانه کسی در این حادثه صدمه ندیده است.

ویدیوی آتش گرفتن یک آیفون 4 متعلق به دوازده سال پیش در آشپزخانه یک خانواده آمریکایی به‌تازگی سر و صدای زیادی بر پا کرده است. خوشبختانه این حادثه تلفاتی در بر نداشت و آتش نیز به‌سرعت خاموش شد؛ اما این ویدیو بار دیگر توجهات را به باتری گوشی های موبایل و احتمال سوختن آن‌ها در هر لحظه جلب کرده است.

البته رخ دادن این اتفاق برای یک گوشی متعلق به بیش از ده سال پیش به آن معنی نیست که ما هم باید نگران آتش گرفتن باتری گوشی های خود باشیم. با این وجود ویدیوی فوق را می‌توان به‌عنوان یک هشدار برای توجه به دلایل آتش گرفتن باتری‌های لیتیوم یون تلقی کرد و توجه بیشتری به مساله ایمنی باتری کرد.

در این زمینه، برایان و جنیفر لزگانگ از اوهایو که صاحب این آیفون 4 بودند، به تشریح بیشتر جزئیات این اتفاق پرداختند. این خانواده با استفاده از یکی از تجهیزات گوگل هوم اقدام به ثبت این ویدیو کرده بودند. آن‌ها در پستی در این خصوص نوشتند:

فوق‌العاده خوش شانس بودیم که در اثر این سانحه خانه‌مان آتش نگرفت! فرزندان ما مشغول شارژ کردن یک آیفون 4 توسط شارژر اپل بودند. با این حال زمانی که ما در خواب بودیم، گوشی به‌طور ناگهانی آتش گرفت.

خوشبختانه روز گذشته ما آشپزخانه را به‌طور کامل تمیز کرده بودیم؛ چرا که همیشه معمولا کیف و وسایل فرزندانمان در آن‌جا قرار دارد! صبح که از خواب بیدار شدیم، با تکه‌های کوچک گوشی و لکه‌های سیاه بر روی قفسه آشپزخانه روبرو شدیم!

چه چیز باعث آتش گرفتن این آیفون 4 عتیقه شد؟

باتری‌های لیتیوم یون پرکاربردترین باتری‌های مورد استفاده در تجهیزات الکترونیکی به شمار می‌روند و نرخ آتش‌سوزی آن‌ها نیز بسیار پایین است. با این حال شرایط متعددی وجود دارد که ممکن است در اثر آن شاهد داغ کردن بیش از حد و آتش‌سوزی دستگاه باشیم.

از جمله مهم‌ترین دلایل آتش‌سوزی باتری لیتیوم یون می‌توان به مجاورت با آتش، تغییر فرم در اثر ضربه خوردن و مشکلات ساخت اشاره کرد.

در خصوص این دستگاه خاص نیز دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد. استفاده از شارژرهای غیراصلی و ارزان قیمت می‌تواند یکی از دلایل آتش گرفتن باتری باشد؛ هرچند که کابل شارژ دستگاه ظاهرا آسیب خاصی از این اتفاق ندیده است.

از سوی دیگر، سن دستگاه نیز می‌تواند عامل تاثیرگذار دیگری در ایمنی آن باشد. البته قدیمی بودن این آیفون 4 دلیل آتش گرفتن آن نیست؛ اما عدم توجه به سلامت باتری می‌تواند عاملی تاثیرگذار در این زمینه باشد.

طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که یک گوشی متعلق به دوازده سال پیش با همان باتری اولیه خود مشغول به فعالیت باشد. بنابراین یا باتری این گوشی تعویض شده و یا گوشی به‌طور مداوم به برق متصل خواهد بود.

آیفون 4 آتش

وصل کردن دائمی یک باتری قدیمی به برق باعث شارژ بیش از اندازه و داغ کردن آن خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از بروز این دسته حوادث نیاز است که باتری فرسوده را در فواصل زمانی مختلف چک و در صورت نیاز تعویض کرد. البته تعویض باتری هم مساله مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که استفاده از باتری نامرغوب یا ایراد در نصب صحیح می‌تواند باعث رخ دادن حوادثی دیگر شود.

از سوی دیگر، باتری‌های لیتیوم یون نیز با گذر زمان بزرگتر می‌شوند! تامین انرژی در باتری‌های لیتیوم یون توسط یک فرآیند شیمیایی انجام می‌شود. با این وجود، واکنش شیمیایی انجام شده در باتری به مرور زمان باعث تولید گاز در آن می‌شود که باد کردن آن را نتیجه می‌دهد!

باتری‌های باد کرده به‌شدت مستعد انفجار یا آتش گرفتن هستند. بنابراین در این شرایط باید با دقت باتری را تعویض کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*