اتمسفر زمین

هوش مصنوعی دوقلوی دیجیتالی، اتمسفر زمین را خواهد ساخت!

محققان آمریکایی با استفاده از هوش مصنوعی، از توسعه مدل دوقلوی دیجیتالی اتمسفر زمین برای ارائه داده‌های سه‌بعدی از وضعیت آب‌وهوا خبر دادند.

آژانس دولتی ایالات متحده و اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) این کشور، از قصد خود برای تغییر در نحوه گزارش آب‌وهوا خبر دادند. براساس گزارشی که روز دوشنبه در پایگاه خبری 9News منتشر شد، هدف از تغییرات جدید، نمایش داده‌های آب و هوا به‌شکل سه‌بعدی برای مردم است. آنها برای توسعه این سیستم جدید، با شرکت هوافضای لاکهید مارتین که در ایالت کلرادو مستقر است، همکاری دارند.

لین مونتگومری، از محققان لاکهید مارتین در این باره گفت:

این محصول تا حد زیادی به سرویس Google Earth شباهت دارد، با این تفاوت که همه مشاهدات تقریبا به‌صورت زنده انجام می‌شوند. هدف ما این است که همه داده‌ها برای نمایش آب‌وهوای واقعی با یکدیگر ترکیب کنیم.

مدل دوقلوی دیجیتالی اتمسفر زمین با استفاده از هوش مصنوعی

اتمسفر دیجیتالی با هوش مصنوعی

این مدل جدید، NOAA Earth Obrserving Digital Twin نام دارد که همان‌طور که از نامش پیداست، دوقلویی از مدل جوی مبتنی بر محیط دیجیتال فعلی خواهد بود و از داده‌های آن در سیستم جدید پیش‌بینی وضعیت آب و هوا استفاده خواهد شد.

به‌لطف بهره‌گیری از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی دانشمندان لاکهید مارتین و همکاری با شرکت محاسباتی انویدیا، سیستم جدید قادر خواهد بود حجم گسترده‌ای از داده‌های آب و هوا را جمع‌آوری، ادغام و با یکدیگر ترکیب کنند.

پس از آنکه این مرحله با موفقیت طی شد، داده‌های به‌دست آمده به یک فرمت محاسباتی به‌نام توصیف صحنه جهانی (USD) منتقل می‌شوند که سازندگان انیمیشن‌های پیکسار برای ایجاد تصاویر سه‌بعدی خود می‌توانند از آنها بهره می‌ببرد. بااین‌حال به‌نقل از مونتگومری، توسعه بعد چهارم این مدل، زمان خواهد برد.

اتمسفر دیجیتالی با هوش مصنوعی

وی افزود:

از این طریق، ما یک پنجره زمانی متحرک دو هفته‌ای خواهیم داشت که در آن می‌توانید به گذشته نگاه کرده و از تغییرات ایجاد شده در سراسر جهان آگاه شوید.

نتیجه نهایی، سیستمی خواهد بود که به هواشناسان دید منحصر به‌فردی از جو زمین را ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، هوش مصنوعی این عملکرد قادر به تشخیص الگوهای موجود در داده‌ها و ناهنجاری‌ها خواهد بود. اگرچه توسعه این پروژه در حدود یک‌سال زمان می‌برد، اما مونتگومری امیدوار است تا پاییز امسال، از نمونه اولیه آن رونمایی کند.

در این راستا، یکی از مدیران انویدیا نیز اضافه کرد که مدل مذکور می‌تواند بسیاری از مشکلات و ابهامات موجود در این حوزه را برطرف کند. دیون هریس، مدیر محصول محاسباتی این شرکت در ادامه افزود:

دوقلوهای دیجیتالی اتمسفر زمین به‌ما کمک می‌کنند تا سخت‌ترین چالش‌های علمی و زیست‌محیطی جهان را حل کنیم. ترکیب فناوری هوش مصنوعی لاکهید مارتین با Nvidia Omniverse، به‌محققان NOAA سیستمی قدرتمند را برای ارتقای پیش‌بینی آب‌وهوای جهان ارائه خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*