گلکسی اس 23 اولترا اس 22

گلکسی اس 23 اولترا در برابر اس 22 اولترا؛ مقایسه زودهنگام ابرپرچمداران سامسونگ

به بهانه نزدیک شدن به معرفی گوشی گلکسی اس 23 اولترا – Galaxy S23 Ultra، در اینجا مقایسه زودهنگامی بین آن و گلکسی اس 22 اولترا – Galaxy S22 Ultra برگزار می‌کنیم.

همه چیز مهیای رونمایی از نسل بعدی پرچمداران سامسونگ، یعنی خانواده گلکسی اس 23 است.‌ این خانواده از سه گوشی گلکسی S23، گلکسی S23 پلاس و گلکسی S23 اولترا تشکیل خواهد شد. البته هنوز سامسونگ به‌طور رسمی خبر از رونمایی این سری گوشی‌ها نداده، اما تمام شواهد به روز اول فوریه به‌عنوان زمان معرفی این محصولات اشاره دارند.

مثل همیشه انتظار داریم که پرچمداران جدید سامسونگ خصوصا گل سرسبد آنها، گلکسی اس 23 اولترا با مشخصات فنی فوق‌العاده و قابلیت‌های جدید روانه بازار شوند. با این حال سوال مهم اینجاست که آیا این قابلیت‌های جدید برای ارتقا از گلکسی اس 22 اولترا به گلکسی اس 23 اولترا کافی هستند یا خیر؟

در صورتی که این سئوال ذهن شما را هم به خود مشغول کرده، تا انتهای این مطلب با گجت نیوز همراه باشید تا با بررسی مختصر هریک از این دو گوشی به مقایسه آن‌ها با یکدیگر بپردازیم.

آیا باید همیشه بالاترین مدل از یک گوشی پرچمدار را در اختیار داشته باشیم؟

پیش از این که به مقایسه ارزش خرید دو گوشی پرچمدار گلکسی اس 23 اولترا و گلکسی اس 22 اولترا بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که حتی خود سامسونگ هم از همه مشتریانش انتظار ندارد S22 Ultra خود را به S23 Ultra ارتقا دهند!

سامسونگ نیز همانند بسیاری از کمپانی‌های گوشی ساز دیگر با عرضه نسل جدید از پرچمدارانشان دو گروه مختلف از کاربران را به عنوان جامعه هدف خود می‌بیند. گروه اول افرادی هستند که مدل‌های قدیمی‌تری از گوشی‌های گلکسی نظیر گلکسی اس 8 یا اس 9 را در اختیار دارند و احساس می‌کنند لازم است گوشی خود را ارتقا دهند. این افراد عموما مهم‌ترین کاربرانی هستند که به‌دنبال خرید پرچمدار بعدی سامسونگ خواهند بود.

همچنین دسته دوم نیز افرادی هستند که از گوشی‌های سایر برندها به سمت سامسونگ کشیده شده‌اند. به‌عنوان مثال اگر یکی از کاربران آیفون تصمیم داشته باشد برای گوشی بعدی‌اش یکی از محصولات گلکسی سامسونگ را خریداری کند، طبیعتا ترجیح او خرید جدیدترین و بهترین پرچمدار این برند خواهد بود.

به همین دلیل است که سازندگان گوشی های تلفن بعضا نسل جدید پرچمدارانشان را با تغییراتی جزیی روانه بازار می‌کنند. به‌عنوان مثال، گوشی های سری آیفون 13 و آیفون 12 از لحاظ ظاهری تقریبا یکسان هستند! دلیل آن است که اپل قصد داشته با iPhone 13 دارندگان آیفون‌های قدیمی‌تر را به خرید نسل جدید ترغیب کند. از سوی دیگر کوپرتینویی‌ها با عرضه آیفون 14 با طراحی جدید (مدل‌های پرو و پرو مکس) توانستند حتی کاربران آیفون 13 را هم ترغیب به آپگرید کنند.

این اتفاق کم و بیش برای گلکسی اس 23 اولترا هم رخ خواهد داد و سامسونگ از همان طراحی کم‌نقص گلکسی اس 22 اولترا در این نسل از پرچمدارانش هم استفاده خواهد کرد. این امر البته به معنای شباهت کامل این دو گوشی نیست و چنان که در ادامه مشاهده خواهیم کرد، نسل 2023 کهکشانی‌های سامسونگ چندین قابلیت جذاب در آستین خود خواهد داشت!

طراحی ظاهری گلکسی اس 23 در برابر گلکسی اس 22 اولترا

گوشی Galaxy S23 Ultra

بررسی رندرهای Galaxy S23 Ultra تاییدکننده مطالبی است که در بالا گفته شده! از حیث ظاهری، هر دو نسل پرچمدار سامسونگ طراحی تقریبا مشابهی داشته و بسیار شبیه به هم هستند.

البته برخی شایعات از کاهش خمیدگی حاشیه‌های صفحه نمایش در نسل جدید سخن گفته و برخی دیگر هم صفحه نمایش S23 Ultra را کاملا تخت دانسته‌اند. با این وجود بعید به نظر می‌رسد که کره‌ای‌ها قصد ایجاد چنین تغییرات انقلابی را در این نسل داشته باشند.

افشاگران همچنین ادعا می‌کنند که گلکسی اس 23 اولترا 0.1 میلیمتر بلندتر از اس 22 اولترا و 0.2 میلیمتر عریض‌تر از آن خواهد بود. با این حال ظاهرا ضخامت این دو گوشی یکسان خواهد بود.

در قسمت پشت نیز علیرغم این که طراحی کلی ماژول دوربین هر دو گوشی مشابه یکدیگر است، اما لنزهای S23 Ultra کمی بزرگ‌تر هستند. بنابراین با وجود این که شاید در نگاه اول دو گوشی S23 اولترا و S22 اولترا از یکدیگر قابل تشخیص نباشند، اما با کنار هم قرار دادن آن‌ها، به‌خصوص از پشت، تفاوت‌هایشان آشکار خواهد شد.

صفحه نمایش S23 Ultra در برابر S22 Ultra

گلکسی اس 23 اولترا اس 22

جدیدترین اطلاعات لو رفته از مشخصات فنی سری گلکسی اس 23، تمامی جزئیات صفحه نمایش مدل اولترا را افشا کرده است.‌ بر اساس این مشخصات فنی، صفحه نمایش این گوشی کاملا مشابه با نسل قبل خواهد بود و حتی در یک مورد، ضعیف‌تر از آن هم ظاهر شده است!

اس 23 اولترا از یک صفحه نمایش 6.8 اینچی دینامیک امولد 2X با نرخ رفرش 120 هرتز و رزولوشن 1440 در 3088 پیکسل بهره خواهد برد. همچنین چگالی این صفحه نمایش برابر با 500 پیکسل بر اینچ و حداکثر روشنایی آن 1750 نیت خواهد بود. این صفحه نمایش همچنین از استاندارد HDR10+ پشتیبانی کرده و 89.5 درصد از سطح جلوی گوشی را می‌پوشاند.

تمامی این مشخصات عینا در خصوص صفحه نمایش گلکسی اس 22 اولترا هم صدق می‌کند؛ با این تفاوت که نسبت صفحه نمایش به سطح جلو در این گوشی برابر با 90.2 درصد است که از اس 23 اولترا بالاتر است! این اتفاق در عین این که بسیار عجیب به نظر می‌رسد، احتمالا به‌خاطر کشیده‌تر شدن صفحه نمایش S23 Ultra نسبت به S22 Ultra است.

حافظه‌ها

اگر شایعات پیرامون S23 Ultra صحت داشته باشند، این گوشی بر خلاف نسل قبل فاقد مدل 128 گیگی خواهد بود. بنابراین نسخه پایه این گوشی مجهز به هشت گیگ رم و 256 گیگ حافظه داخلی خواهد بود. به این ترتیب، مدل‌های مختلف Galaxy S23 Ultra از حیث رم و حافظه داخلی به‌صورت زیر خواهد بود:

  • 8 گیگ رم، 256 گیگ حافظه داخلی
  • 12 گیگ رم، 256 گیگ حافظه داخلی
  • 12 گیگ رم، یک ترابایت حافظه داخلی

علاوه بر این، در بخش تکنولوژی ساخت و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات نیز بر اساس اخبار موجود، گلکسی اس 23 اولترا از حافظه های UFS 4.0 استفاده خواهد کرد که در مقایسه با نمونه‌های UFS 3.1 به‌کار رفته در اس 22 اولترا پیشرفت بزرگی به شمار می‌رود.

دوربین ابرپرچمداران سامسونگ

گلکسی اس 23 اولترا اس 22

بدون شک مهم‌ترین نقطه قوت گلکس اس 23 سامسونگ هم مانند اس 22، ماژول دوربین فوق‌العاده آن خواهد بود. S23 Ultra نیز مانند S22 Ultra از یک ماژول دوربین چهارگانه در پشت بهره خواهد برد. با این حال، حسگر اصلی این مدل، به‌جای 108 مگاپیکسل، 200 مگاپیکسلی خواهد بود.

علاوه بر این، بزرگنمایی دوگانه به کمک لنزهای پریسکوپ و تله فوتو نیز دیگر قابلیت جذاب و چشمگیر اس 23 اولترا خواهد بود.  به‌طور خاص، لنز پریسکوپ از حسگر 10 مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری ده برابری استفاده خواهد کرد و لنز تله فوتو هم از یک  حسگر 10 مگاپیکسلی دیگر با بزرگنمایی نوری سه برابری بهره خواهد برد. همچنین لنز چهارم نیز 12 مگاپیکسلی و فوق عریض بوده و میدان دید 120 درجه ارائه می‌دهند.

به جز لنز اصلی، تقریبا سایر مشخصات ماژول دوربین گلکسی اس 23 اولترا مشابه نسل قبل است.

از طرفی، دوربین سلفی نیز از حیث رزولوشن تصاویر، یک عقب‌گرد بزرگ برای سامسونگ به شمار خواهد رفت؛ چرا که در نسل گذشته شاهد استفاده از دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی در گلکسی اس 22 اولترا بودیم؛ در حالی که دوربین سلفی گلکسی اس 23 اولترا تنها 12 مگاپیکسلی است.

سامسونگ البته پیش‌تر ادعا کرده که حسگر 12 مگاپیکسلی تاثیری بر عملکرد دوربین سلفی نخواهد داشت. با این حال باید منتظر ماند و دید این حرف تا چه حد درست از آب در خواهد آمد!

ظرفیت باتری و نرخ شارژ اس 23 اولترا و اس 22 اولترا

یکی دیگر از بخش‌های مهم عملکرد یک گوشی، ظرفیت باتری و میزان شارژدهی آن است. بر اساس اسناد لو رفته از مشخصات فنی Galaxy S23 Ultra، ظرفیت باتری این گوشی در مقایسه با قبل ثابت خواهد بود. بنابراین می‌توان انتظار حضور یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی را در این پرچمدار داشت.

بعلاوه، توان شارژ باتری گلکسی اس 23 اولترا نیز دقیقا مانند اس 22 اولترا 45 واتی خواهد بود. با این حال، در کمال تعجب، توان شارژ بیسیم مدل جدید حدودا دو سوم توان شارژ مدل اس 22 اولترا خواهد بود!

در دوره‌ای که کمپانی‌های چینی مثل هواوی، وان پلاس، شیائومی و سایرین گوشی‌هایی با پشتیبانی از شارژ بیسیم 50 واتی را روانه بازار می‌کنند، شارژ بیسیم 15 واتی S22 Ultra خنده‌دار به نظر می‌رسید! با این حال نکته خنده‌دارتر کاهش توان سیستم شارژ بیسیم به ده وات در اس 23 اولتراست که بسیار عجیب به نظر می‌رسد!

البته شارژ معکوس بیسیم در S23 Ultra همچنان با توان 4.5 وات انجام می‌پذیرد که مشابه با پارسال است.

مقایسه تراشه‌های به کار رفته در گلکسی اس 23 اولترا و اس 22 اولترا سامسونگ

منبع قدرت ناتمام گلکسی اس 23 اولترا و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای نظیر عملکرد بهینه‌تر، اتصالات بهتر، مصرف بهینه‌تر انرژی و پردازش تصاویر قدرتمندتر در آن، چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام است که به‌سادگی می‌تواند این گوشی را به پادشاه دنیای اندرویدی‌ها در نیمه اول 2023 تبدیل کند.

پیش از این حتی شایعاتی هم مبنی بر استفاده سامسونگ از مدلی سفارشی از تراشه Snapdragon 8 Gen. 2 با سرعت کلاک بالاتر در اینترنت منتشر شده بود که البته هنوز به تایید رسمی هیچ مسئولی نرسیده است. با این حال، حتی اگر این شایعه درست نباشد هم تراشه پرچمدار جدید کوالکام قدرت کافی برای انجام هر کاری را خواهد داشت.

گلکسی اس 23 اولترا اس 22

این تراشه همچنین اخیرا موفق شده حتی چیپست پرادعای A16 Bionic اپل را نیز در بنچمارک‌ها شکست دهد!

البته نباید فراموش کرد که گلکسی اس 23 اولترا همچنین از حافظه‌های UFS 4.0 نیز بهره خواهد برد. تلفیق تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 با حافظه‌های UFS 4.0 یقینا به معنای پاسخگویی و عملکرد بسیار سریع‌تر این گوشی‌ها خواهد بود؛ به‌طوری‌که گلکسی اس 22 حتی یارای مقابله با آن را نخواهد داشت.

البته اس 22 اولترا نیز در زمان خود چنین وضعیتی داشت و استفاده از تراشه Snapdragon 8 Gen. 1 به همراه حافظه‌های UFS 3.2 آن را به سریع‌ترین گوشی بازار تبدیل کرده بود. با این وجود پیشرفت‌های حاصل شده در یک سال گذشته باعث شده که اس 23 اولترا از حیث عملکرد، یک سر و گردن بالاتر از نسل قبل خود قرار بگیرد.

جمع بندی؛ آیا گلکسی اس 23 اولترا ارزش ارتقا دارد؟

پس از برشمردن مهم‌ترین قابلیت‌های پرچمدار آتی سامسونگ و مقایسه آن با نسل پیشین، اکنون زمان پاسخگویی به مهم‌ترین سوال در خصوص این گوشی‌ها رسیده است: آیا گلکسی اس 23 اولترا ارزش آپگرید کردن دارد؟

اگر شما در حال حاضر صاحب یک گوشی Galaxy S22 Ultra هستید، شاید بهتر باشد منتظر عرضه اس 24 اولترا بمانید؛ چرا که به ادعای بسیار منابع، این مدل پذیرای تغییرات ظاهری و سخت افزاری گسترده‌ای خواهد بود.

از سوی دیگر، اگر مدل‌های قدیمی‌تری از سری گلکسی S مانند S9 یا S10 را در اختیار داشته و مایل به ارتقای گوشی خود هستید، می‌توانید روی S23 اولترا به‌عنوان یک گزینه مطمئن حساب کنید!

علاوه بر این، صاحبان گوشی‌های سایر برندها نیز می‌توانند با خرید S23 Ultra قدرتمندترین و بهترین دستگاه تولید شده توسط سامسونگ را در اختیار داشته باشند؛ هر چند که برای این دسته افراد، گلکسی اس 22 اولترا نیز گزینه مناسبی است؛ چرا که با عرضه S23 Ultra، مدل قدیمی‌تر با قیمتی مناسب در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. هر دوی این گوشی‌ها قلم S-Pen را هم در اختیار کاربران قرار داده و تجربه جدیدی را برایشان رقم خواهند زد.

تمام آن‌چه در این‌جا گفته شد تنها راهنمایی‌هایی تکنیکی برای انتخاب یکی از دو گوشی گلکسی اس 23 اولترا و گلکسی اس 22 اولتراست. با این حال، در پایان، این شمایید که تصمیم می‌گیرید کدامیک از این دو گوشی محصول بهتری است. آیا مشخصات و قابلیت‌های Galaxy S23 Ultra می‌تواند کاربران را به خرید مجاب کند یا اینکه پرچمدار گردن‌کلفت سال گذشته سامسونگ همچنان هم ستاره بازار خواهد بود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*