۵ خودرو برقی انقلابی قدیمی‌تر از تسلا

۵ خودرو برقی انقلابی که پیش از تسلا آمده‌اند

اگر فکر می‌کنید که تسلا صاحب اولین خودرو الکتریکی جهان است، سخت در اشتباهید. در اینجا ۵ خودرو برقی انقلابی قدیمی‌تر از آن را معرفی می‌کنیم.

تقریباً همه با این موضوع موافقند که تسلا بازار اتومبیل‌های برقی را متحول کرده است. در واقع اگر تسلا و اتومبیل مدل ۳ این کمپانی نبود، خودروهای الکتریکی به این اندازه فراگیر نمی‌شدند و مورد استقبال مردم قرار نمی‌گرفتند.

این‌طور به‌نظر می‌رسد که دیگر خودروسازان عقب مانده بودند تا اینکه تسلا آمد و روی آتش این بازار هیزم جدید انداخت. گرچه تسلا در این صنعت پیشرو شد، اما هرگز اولین نبوده است. خودروهای برقی تأثیرگذار زیادی در طول تاریخ وجود داشته که تولد آن‌ها به پیش از تسلا بازمی‌گردد و شاید مردم از وجود آن‌ها بی‌اطلاع باشند.

به‌همین بهانه در ادامه شما را با ۵ خودرو برقی انقلابی آشنا خواهیم کرد که قبل از ظهور تسلا، به بازار عرضه شده بودند.

خودروهای برقی انقلابی با عمری قدیمی‌تر از تسلا

جنرال موتورز EV1

خودرو برقی انقلابی جنرال موتورز EV1

خودرو برقی انقلابی جنرال موتورز EV1

شاید ظاهر خودرو GM EV1 شبیه به اتومبیل‌های امروزی نباشد، اما در زمان خودش مهندسی ابرقهرمانانه‌ای داشت. این خودرو زندگی خودش را به‌عنوان یک خودرو کامپکت جمع‌و‌جور آغاز کرد و سپس به یک محصول با تولید انبوه تبدیل شد.

خودرو الکتریکی دو صندلی شرکت GM فوق‌العاده پیشرفته بود و دارای فناوری‌هایی بود که در سال ۱۹۹۶ در کمتر اتومبیلی دیده می‌شد. این خودرو عجیب‌و‌غیر، آیرودینامیک حساب شده‌ای نیز داشت (به‌خاطر محدوده پیمایش باتری در زمان خودش). محدوده پیمایش این اتومبیل به‌خاطر باتری‌های سرب اسیدی محدودیت‌های زیادی داشت. گرچه بعداً با جایگزینی باتری‌های نیکل متال هیبرید فلز، محدوده پیمایش آن‌ها گسترش چشمگیری پیدا کرد.

این خودرو جذاب و عجیب دارای ترمزهای احیاکننده بود که در آن زمان فوق‌العاده پیشرفته به‌حساب میامد. این خودرو حتی پمپ‌های حرارتی را هم ارائه می‌کرد که برای افزایش برد خودروهای برقی در زمستان بسیار مهم هستند.

متأسفانه تمام این نوآوری‌ها و امکانات پیشرفته باعث نشد پروژه EV1 سربلند بیرون بیاید. تمام خودروهایی که GM به مشتریان تحویل داده بود مجدداً پس گرفته شد و بیشتر آن‌ها را به اوراقی تبدیل کرد. همه این‌ها باعث شد جنرال موتورز به کشتن اتومبیل‌های الکترونیکی متهم شود. در حالی که می‌توانست خودش را به‌عنوان یکی از پیشروان این فناوری معرفی کند.

شورولت S10 EV

خودرو برقی شورلت S10 EV

وقتی در مورد پیکاپ وانت‌های برقی صحبت می‌کنیم، بسیاری تصور می‌کنند که Rivian، نخستین خودروسازی بود که یکی از آن‌ها را وارد بازار کرد. اما شاید تعجب کنید وقتی بدانید که اولین پیکاپ برقی جهان هم توسط برندی وارد بازار شد که آن هم متعلق به جنرال موتورز است!

شورولت S10 EV در سال ۱۹۹۷ و پیش از Rivian وارد بازار شد. این دقیقاً همزمان با تولید خودرو الکتریکی نوآورانه EV1 بود، اما زیبایی و آیرودینامیک آن به‌اندازه EV1 شگفت‌انگیز نبود. این محصول شبیه دیگر پیکاپ‌های بازار بود؛ بنابراین هیچ چیز خاصی نیست که بخواهیم در مورد طراحی آن بنویسیم. محدوده‌ای که می‌توانست با شارژ طی کند هم خیلی چشمگیر نبود. اما بعده‌ها باتری‌های بهتری به آن اضافه شدند که اجازه می‌دادند مسافت طولانی‌تری را طی کنید.

امروزه پیکاپ‌های برقی شگفت‌انگیزی به بازار عرضه شده که با یک بار شارژ، می‌توانند مسافت بسیار طولانی را طی کنند. اما در آن سال‌ها، محدودیت‌های فناوری باتری اجازه چنین چیزی را به جنرال موتورز نمی‌داد.

تویوتا RAV4 EV

خودرو برقی قدیمی Toyota RAV4

خودروهای SUV الکتریکی جذاب‌ترین اتومبیل‌هایی هستند که می‌توانید در جاده‌ها ببینید. هر خودروساز معمولاً تلاش می‌کند یک شاسی بلند برقی را هم به بازار ارائه کند. چرا که آن‌ها فروش بسیار خوبی دارند.

پیش از اینکه خودروسازان بزرگ تصمیم بگیرند یک خودرو اس یو وی برقی را به بازار عرضه کنند، تویوتا خودرو RAV4 برقی خودش را در اواخر دهه ۱۹۹۰ وارد بازار کرد. این خودرو متأسفانه براساس یکی از بدترین نسل‌های RAV4 ساخته شد، اما از نظر تکنولوژیکی بسیار جلوتر از زمان خودش بود. وب‌سایت EPA’s Fuel Economy، محدوده پیمایش این خودرو برقی را ۱۴۰ کیلومتر اعلام کرده است.

این محدوده برای یک خودرو متعلق به ۲۰ سال پیش فوق‌العاده است. این یعنی اگر در یک شهر کوچ زندگی می‌کردید، این خودرو به‌راحتی پاسخگوی نیازهای داخل شهری شما می‌بود.

بی‌ام‌و E1

خودرو برقی انقلابی BMW E1

خودرو برقی انقلابی BMW E1

بی‌ام‌و E1 یک خودرو برقی انقلابی مفهومی بود که خودروساز آلمانی در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی از آن پرده برداشت. BMW دو نسخه از این خودرو مفهومی را توسعه داد که هر یک ظاهر متفاوتی داشتند. هاچ بک الکتریکی BMW i3 فعلی این شرکت هم بی‌شک از یکی از آن اتومبیل‌های مفهومی کوچک الهام گرفته شده است.

وزن E1 و i3 مفهومی خیلی سبک بود. هر دو ساختار آلومینیومی و بدنه‌ای ساخته شده از پلاستیک فشرده داشتند. آلمانی‌ها از این مواد برای پایین نگه داشتن وزن و فشاری که روی باتری‌ها وارد می‌شود استفاده کرده بودند.

E1 با یک پیشرانه الکتریکی که توان ۴۵ اسب بخاری دارد گرچه جزو قوی‌ترین خودروهای هاچ‌بک برقی بازار محسوب نمی‌شود، اما در زمان خودش بسیار نوآورانه بود. محدوده پیمایش آن هم با هر بار شارژ حدود ۲۴۰ کیلومتر بود. این محدوده برای یک خودرو برقی در زمان خودش، با توجه به فناوری باتری که وجود داشت، فوق‌العاده بود.

به‌نظر می‌رسد که خودروسازان امروزی برای پایین نگه داشتن وزن اتومبیل‌های خود باید از بی‌ام‌و الگو بگیرند؛ زیرا وزن اضافی و فشار روی باتری، یکی از بزرگ‌ترین معایب محصولات امروزی است. BMW E1 محصول مدرن و فوق‌العاده‌ای برای زمان خودش محسوب می‌شد. حتی این خودرو از نمای جانبی، بسیار شبیه به نسخه کوچک شده‌ی تسلا مدل X است.

جنرال موتورز Sunraycer

خودرو برقی انقلابی GM Sunraycer

اگر فکر می‌کنید هیچ یک از خودروهای این فهرست به‌اندازه کافی انقلابی نبودند، جنرال موتورز Sunraycer قطعاً خود آن است! این وسلیه نقلیه که شبیه یک قورباغه طراحی شده، سال ۱۹۸۷ و برای حضور در مسابقات اتومبیل‌های خورشیدی استرالیا با همکاری جنرال موتورز و AeroVironment ساخته شد.

این خودرو برقی متعلق به دهه ۱۹۸۰ میلادی از یک منبع انرژی کاملاً تجدیدپذیر نیرو می‌گرفت. Sunraycer همچنین پایه‌گذار طراحی و ساخت نخستین خودرو برقی جنرال موتورز، GM EV1 نیز بود. روی این خودرو پنل‌های خورشیدی تعبیه شده بود و در مصرف انرژی بسیار کارآمد بود. انرژی آن نیز از طریق خورشید تأمین می‌شد. اما فناوری خورشیدی در اتومبیل‌ها آنطور که جنرال موتورز در آن زمان انتظار داشت، به خوبی پیش نرفته و جهش بزرگی را طی این سال‌ها نداشته است. در حال حاضر هیچ شرکتی نیست که اتومبیلی را ساخته باشد که صرفاً با نور خورشید کار کند.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. من فکر میکردم فقط جنرال موتورز EV1 بوده
    چ جالب