استفاده از 5G

لزوم مقررات‌گذاری هوشمند و حمایت‌های دولتی برای ایجاد انگیزه استفاده از 5G

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اظهار کرد برای ایجاد انگیزه استفاده از 5G و توسعه این فناوری در متعاقب آن، به مقررات‌گذاری هوشمند و حمایت‌های دولتی نیاز است.

ششمین کنفرانس بین‌المللی فناوری‌های موج میلی‌متری و تراهرتز از روز سه‌شنبه چهارم بهمن 1401 با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار می‌شود و تا امروز، ششم بهمن 1401 ادامه دارد. این رویداد به‌منظور گسترش دانش در زمینه فناوری نوظهور امواج میلی‌متری و تراهرتز با ایجاد بستری مناسب برای گردهمایی دانشمندان برجسته دانشگاهی، محققان و پژوهشگران و همین‌طور تشویق محققان، تبادل تجربیات آزمایشگاهی، صنعتی و نتایج تحقیقاتی برگزار شده است.

همزمان با این کنفرانس بین‌المللی، شاهد برگزاری اولین رویداد «رفع نیازهای فناورانه همراه اول در حوزه رادیویی» نیز بودیم. به‌همین منظور، عصر روز گذشته، چهارشنبه پنجم بهمن ماه، یک نشست تخصصی با موضوع «نقشه راه توسعه مخابرات نسل پنجم باند میلی‌متری» با حضور وحید شاه منصوری به‌عنوان رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، محمد رضوی‌زاده به‌عنوان سرپرست پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین نمایندگانی از دیگر اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد.

وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در این نشست تخصصی اظهار کرد فناوری 5G هنوز نتوانسته به اهدافی که داشته دست پیدا کند، اما بر اساس پیش‌بینی‌های جهانی، احتمالا تا پایان سال 2030 میلادی، همچنان فناوری 5G تکنولوژی غالب خواهد بود. بنابراین در چنین شرایطی، فکر کردن به تکنولوژی‌هایی مثل 6G منطقی نیست؛ البته پرداختن به مقوله 6G در فضای دانشگاهی و به‌صورت ایده‌پردازی ارزشمند خواهد بود.

شروط توسعه و استفاده از فناوری 5G

به‌گفته‌ی شاه منصوری، صحبت‌ها درباره 5G و استانداردهای آن در ده سال پیش شکل گرفت، اما چون استانداردهای آن دیر شکل گرفتند، در حال حاضر هیچ‌یک از شبکه‌های نسل پنجم فعلی در دنیا، خواص توصیفی موارد مطرح شده در ده سال پیش را ندارند. وی افزود با وجود این‌ها، یوزکیس‌های خوبی بر مبنای فناوری 5جی پیاده شده است، ولی این فناوری هنوز به تقاضا از سوی کسب‌وکارها و بازار نیاز دارد.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، یکی از دلایل رغبت نداشتن اپراتورها به توسعه‌ی این نسل از فناوری شبکه را نبود تقاضا دانست و گفت تا زمانی که نیاز از سوی بازار نباشد، اپراتورها توجیه اقتصادی برای بروزرسانی شبکه خود با این فناوری جدید نخواهند داشت. او اضافه کرد:

تکنولوژی نسل پنجم از راه رسیده تا به‌واسطه‌ی برخورداری از یک لایه تامین‌کنندگی سرویس به نسبت نسل چهارم، خدمات بیشتری را ارائه کند؛ اما همچنان شیب شبکه 4G ما به سمت B2C است؛ این در حالی است که اپراتور برای ارائه‌ی B2B مثل سرویس NBIOT نیز آمادگی دارد، اما اکنون به‌خاطر گران بودن تجهیزات انتهایی، تقاضایی برای اپراتورها وجود ندارد.

شاه منصوری تاکید کرد ارائه‌ی تسهیلات از سوی دولت و مشوق‌های هوشمند، به‌خصوص در حوزه مقررات‌گذاری، راه حل این مشکل است. وی افزود ما به نوبه خودمان در مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، هزینه‌های واحدهای صنعتی برای دریافت چنین سرویس‌هایی را متقبل شده‌ایم تا با این کار انگیزه ایجاد کنیم؛ اما باید مدیری هم در آن سمت باشد که از این موضوع استقبال کند و به سمت ما بیاید. به بیان دیگر، مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به‌منظور تحریک تقاضا و آماده کردن صنایع در زمینه بهره‌برداری از این سرویس‌ها، هزینه پایلوت را متقبل می‌شود. در همین راستا، همکاری با تایدواتر در حوزه بنادر شکل گرفته است.

وی به هدف مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در فعال‌سازی اکوسیستم داخلی در موضوع‌های مرتبط با Core و Beyond the Core نیز اشاره کرد و گفت امکان حمایت از پیشنهادهای واصله از سوی اکوسیستم را نیز داریم؛ البته به این شرط که توجیه اقتصادی داشته باشند و در Roadmap این مرکز هم باشند.

بنابراین با توجه به گفته‌های رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول باید امیدوار باشیم صنایع و کسب‌وکارها به حوزه استفاده از یوزکیس‌ها و سرویس‌های 5G وارد شوند تا به این ترتیب صرفه‌ی اقتصادی برای توسعه سریع‌تر این نسل از فناوری شبکه در کشورمان به وجود بیاید.

شاه منصوری در انتهای این نشست تخصصی به درخواست یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مبنی بر حمایت پاسخ داد و اظهار کرد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول همواره در راستای تلاش برای فعال‌سازی اکوسیستم از دانش‌بنیان‌ها حمایت می‌کند. سرمایه‌گذاری مستقیم این مرکز روی 106 محصول مخابراتی در شبکه و سرویس‌های دیجیتال و همین‌طور سرمایه‌گذاری 1500 میلیاردی برای جایگزینی محصولات داخلی با نمونه‌های خارجی از جمله این حمایت‌ها بوده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*