سود واردکنندگان خودرو

سرانجام میزان سود واردکنندگان خودرو مشخص شد

میزان سود واردکنندگان خودرو برای خودروهای وارداتی تا 2 هزار سی‌سی با قیمت کمتر از 10 هزار یورو و بیش از 10 هزار یورو مشخص شد.

وزیر صمت به‌تازگی تعرفه‌های جدید واردات خودرو را به تصویب رسانده که طبق آن در دور جدید واردات برای خودروها سود بازرگانی علی‌الحساب بین 6 تا 31 درصد در نظر گرفته شده است. طبق این مصوبه، خودروهای تا 2 هزار سی‌سی بخش اصلی واردات خودرو را شامل می‌شوند و در شرایط خاص برای واردات خودروهای بیش از 2 هزار سی‌سی، خودروهای الکتریکی و خودروهای هیبریدی از تعرفه‌های قوانین کتاب مقررات سال 1401 استفاده خواهد شد.

لیست سود واردکنندگان خودرو

گروه خودروسود بازرگانی علی‌الحساب
خودروی با قیمت FOB کمتر از 10 هزار یورو با حجم موتور 1200 سی‌سی و کمتر 6 درصد
خودروهای با قیمت FOB کمتر از 10هزار یورو با حجم موتور بیش از 1200 سی‌سی11 درصد
خودروهای با قیمت FOB بالاتر از 10هزار یورو با حجم موتور 1500 سی‌سی و کمتر21 درصد
خودروهای با قیمت FOB بالاتر از 10 هزار یورو با حجم موتور 1501 تا 2000 سی‌سی31 درصد

طبق لیست منتشر شده، تعرفه واردات خودرو برای دو گروه از خودروهای وارداتی با قیمت کمتر از 10 هزار یورو و بالاتر از 10 هزار یورو و همچنین طبق حجم موتور تعیین شده است. گفتنی است عبارت فوب (FOB) در این جدول به معنای قیمت خالص کالا در کشور مبدا بدون محاسبه هزینه‌های باربری، عوارض داخلی کشور مبدا، بیمه داخلی و سود واسطه‌ها است.

با وجود این‌که طرح جدید واردات خودرو با هدف عرضه خودروهای اقتصادی به بازار ایران در نظر گرفته شده است، اما کارشناسان بر این باورند که هزینه‌های حمل‌ونقل، تعرفه، سود بازرگانی و سایر هزینه‌ها باعث خواهد شد این خودروها با قیمت بالایی به دست مشتریان برسند.

واردکنندگان خودرو

در همین راستا عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد در حال حاضر خودروهای تولید داخل نیز در بازار آزاد تا سه برابر قیمت فروخته می‌شوند. از این رو واردات خودرویی که قیمت آن به 20 هزار دلار می‌رسد با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل‌ونقل، تعرفه، سود واردکننده و دلار 40 هزار تومانی قیمت آن در ایران کمتر از 3 میلیارد تومان نخواهد بود.

این کارشناس خودرو در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد اگر عرضه خودروهای وارداتی همانند برخی خودروهای داخلی به‌شکل محدود انجام شود، قیمت آنها بسیار افزایش پیدا خواهد کرد؛ مثلا خودرو دیگنیتی با قیمت پایه 930 میلیون تومان وارد بورس شد و با قیمت 2 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. از این رو عرضه محدود خودروهای وارداتی که چندین سال در بازار ایران حضور نداشتند باعث ثبت قیمت‌های نجومی خواهد شد.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد وزارت صمت روشی را برای عرضه خودروهای وارداتی در نظر گرفته که باعث می‌شود خودروها با قیمت بیشتری به مشتریان عرضه شود. در حوزه فروش خودروهای تولید داخل نیز طرح‌های فروش به سود خودروسازان است؛ اما در عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، دولت سود کسب خواهد کرد. از این رو می‌توان انتظار داشت خودروهای وارداتی با قیمت بالایی به بازار عرضه شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. یعنی داری میگی تو این ۴۴سال نتونسته بودن سود واردکنندگان مشخص کنند؟
    بعدم با این درصد وحشتناک مشخص شد…