تولید عطر با هوش مصنوعی توسط Osmo

هوش مصنوعی نیاز به چیدن گل‌ها برای تولید عطر را از بین می‌برد

یک استارتاپ مرتبط با گوگل به نام Osmo با کمک هوش مصنوعی به‌دنبال تولید عطر بدون نیاز به چیدن گل‌ها و از طریق عناصر مصنوعی است.

Osmo استارتاپ جدیدی است که از سوی گروه تحقیقاتی گوگل در کمبریج ماساچوست راه‌اندازی شده است. این استارتاپ با هدف ایجاد نسل جدید مولکول‌های معطر برای محصولات پرمصرف روزمره مثل عطر، شامپو و لوسیون مشغول به‌کار شده است. صنعت جهانی ۳۰ میلیارد دلاری عطر به‌طور فزاینده‌ای با مشکلات تأمین مواد تشکیل‌دهنده مواجه شده است.

تولید عطر بدون چیدن گل و گیاهان

ذخایر موارد تشکیل‌دهنده عطر‌ها برخی از گل‌های خاص هستند که به‌علت تغییرات اغلیمی رو به کاهش رفته‌اند و برخی از گونه‌ها بر اثر برداشت بیش از حد در معرض خطر انقراض قرار دارند. از طرفی جایگزین‌های مصنوعی برای گل‌ها مثل لیلیال نیز به‌خاطر مسائل امنیتی ممنوع شده‌اند.

تولید عطر با هوش مصنوعی توسط Osmo

استارتاپ Osmo برای حل این مشکلات از نرم افزاری استفاده کرده که بوی مولکول‌ها را تنها بر اساس ساختار آن‌ها پیش‌بینی می‌کند. این استارتاپ آمریکایی برای رسیدن به هدف خودش ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. در کوتاه مدت این شرکت می خواهد مولکول‌هایی با طعم و عطر طراحی کند که قوی و بدون آلرژی باشند و محیط زیست را نابود نکنند. در دراز مدت هم این کمپانی می‌تواند به کامپیوترها حس بویایی را اضافه کند تا رایحه‌ها دیجیتالی شوند.

البته که سیستم بویایی پیچیده است و طبقه‌بندی رایحه‌ها کار اوسمو را سخت می‌کند. این تیم برای حل این مشکل مشغول کار روی ساخت چیزی به نام «نقشه بو» است. چیزی که برای دسته‌بندی رایه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مولکول‌هایی با بوی مشابه کنار یکدیگر قرار بگیرند. این کمپانی برای این منظور از هوش مصنوعی استفاده کرده و به نرم افزار یادگیری ماشین، مجموعه داده‌هایی از ۵ هزار مولکول رایحه‌های مختلف را تغذیه کرده است.

این تیم هنوز هم در تلاش است تا مشکلات سر راه را با استفاده از هوش مصنوعی برطرف کند. در این صورت می‌توانند عطرهای موجود در بازار را شبیه‌سازی کرده و رایحه‌های جدیدتری را نیز کشف کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*